• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110189
+
-

نبرد بازارساز و رفت ‌و برگشت دلار در حوالی 27هزار تومان

عصر دیروز، بازگشت قیمت به تابلوی صرافی‌های بانکی و ورود مجدد آنها به معاملات ارزی، اتفاقی شوکه‌کننده برای بازار آزاد ارز بود که تا لحظه تنظیم این گزارش توانست قیمت دلار را حدود هزار تومان کاهش دهد و از کانال 27هزار‌تومان به کانال 26‌هزار‌تومان برگرداند. افول قیمت درهم امارات، سیگنال تضعیف قیمت دلار در بازار دیروز بود و دلال‌ها را فروشنده کرد.
به گزارش همشهری، ‌‌خریدوفروش ارز در صرافی‌های بانکی که هفته گذشته از سوی بانک مرکزی متوقف شده بود، عصر دیروز دوباره از سرگرفته شد و درج نرخ ارز کشف‌شده در بازار متشکل ارزی روی تابلوی این صرافی‌ها، شوک قیمتی سنگینی به بازار دلالی ارز وارد کرد.

بازگشت دلار بانکی
چراغ سبز بانک مرکزی برای بازگشت صرافی‌های بانکی به معاملات خرده‌فروشی بازار ارز در حالی روشن شد که دلار در بازار آزاد به محدوده قیمتی 27هزارو200تومان رسیده بود و دلالان قیمت فروش خود را تا 27هزارو600تومان نیز بالا برده بودند. اما حوالی ساعت15، به‌محض درج قیمت فروش 26هزارو750تومانی روی تابلوی صرافی ملی، سیگنال بازگشت بانک مرکزی به قیمت‌گذاری ارز به بازار مخابره شد و سریعا نرخ فروش فردایی دلار را به 26هزارو600تومان کاهش داد. نکته قابل‌توجه اینکه قیمت خرید دلار در صرافی ملی فقط 50تومان پایین‌تر از نرخ فروش درج شد‌ که از نظر فعالان بازار ارز، می‌تواند دلالتی بر تلاش بانک مرکزی برای خرید ارز مازاد بازار و همچنین کف‌سازی‌ برای قیمت دلار در محدوده فعلی باشد که قوی‌ترین دلیل آن می‌تواند اجرای سیاست حمایت از بازار سرمایه باشد. یکی از فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با همشهری، از قوی‌‌شدن طرف فروشنده در بازار آزاد ارز خبر می‌دهد و می‌گوید: وقتی بانک مرکزی یکباره اجازه ازسرگیری معاملات ارزی در صرافی‌های بانکی را صادر کرد، عملا دلال‌ها متوجه شدند که در کوتاه‌مدت قادر به گرفتن نوسان مثبت از بازار نیستند و دلارهای خود را با قیمتی که در بازار تقاضا داشت، عرضه کردند. به‌گفته او، فشار فروش دلارهای دلالی، مستقیما به هیجان فروش بازار نیز دامن زد تا جایی که حوالی ساعت16 و یک ساعت بعد از برگشت صرافی‌های بانکی به میدان، قیمت خرید دلار در کف بازار تا 300تومان از قیمت خرید صرافی بانکی پایین‌تر آمد.

همه برنده‌اند!
در 2‌ماه گذشته، با ورود بورس به دوره اصلاح، بخشی از نقدینگی به سمت بازارهای موازی ازجمله بازار ارز حرکت کرد، اما رفتار بانک مرکزی در 2سال گذشته نشان داده است که با وجود تنگنای ارزی کشور، حاضر نیست به‌راحتی مدیریت بازار ارز را به‌دست صاحبان نقدینگی بسپارد. بر همین اساس، در 2سال گذشته در همه دوره‌های هیجانی بازار ارز، مدیریت شناور بانک مرکزی وارد عمل شده و تلاش کرده است بازار را به ثبات برساند. فعلا با ورود صرافی‌های بانکی به معاملات خرده‌فروشی ارز، قیمت دلار وارد روند نزولی شده و اگر زیر 26هزار تومان تثبیت شود، می‌تواند بدون افت قابل‌توجه، برای مدتی در این محدوده باقی بماند. در مقابل بازار سرمایه که مستقیما از رشد نرخ ارز منتفع می‌شود در همپوشانی با افت جزئی قیمت ارز، تقریبا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد اما به‌واسطه تقویت جریان ورود نقدینگی قادر است شرایط بهتری تجربه کند. از سوی دیگر، نرخ تثبیت شده دلار در محدوده‌های فعلی و حتی پایین‌تر، برای صنایع دلاری بورس که از قضا جزو لیدرهای مطرح بازار نیز محسوب می‌شوند، مطلوب است و به بهبود سودسازی آنها کمک می‌کند. درنتیجه اگر اتفاقات دیروز بازار ارز چیزی باشد که گفته شد، همه برنده خواهند بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید