• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110172
+
-

جنجال‌های سفرای آلمان در تهران

بعد از رفتن سفیر نیسان‌سوار آلمان، سفیر جدید این کشور با یک توییت جنجالی، جلب توجه کرد

نکته روز
جنجال‌های سفرای آلمان در تهران

سفرای آلمان در ایران می‌خواهند جلب توجه کنند؛ سفیر قبلی این کشور در تهران یعنی میشائیل کلور برشتولد که با عکس‌های نیسان‌سواری و حضورش در جمع عشایر و پوشیدن لباس‌های عشایری معروف شده بود، ‌جای خود را تیرماه به سفیری داد که 2روز پیش با یک توییت که تعبیر به دخالت در امور قضایی شد، برای خود و کشورش جنجال درست کرد. هانس اودو موتسِل، سفیر آلمان که کمتر از 3‌ماه است ماموریت خود را در تهران شروع کرده، در توییتی اعدام نوید افکاری‌ را تکان‌دهنده توصیف کرده بود؛ اظهارنظری که با اعتراض تند علی باقری، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه همراه شد و از سفرای کشورهای اروپایی درخواست کرد مانند یک گروه اپوزیسیون بلندگوی دروغ‌پراکنی نشوند.
علی باقری، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه که در مقطعی به همراه سعید جلیلی به‌عنوان یک دیپلمات در مذاکرات هسته‌ای حضور داشت، در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با اشاره به مداخلات برخی سفارتخانه‌های اروپایی در امور داخلی ایران، گفت: اگر از حق و عدل و انصاف بویی نبرده‌اید، لااقل ادب دیپلماتیک را رعایت کنید و مانند یک گروه اپوزیسیون بلندگوی دروغ‌پراکنی نشوید. وی افزود: فشار‌های خارجی نه تیغ تیز عدالت قوه قضاییه را کند می‌کند، نه چتر گسترده رحمت و رأفت اسلامی را کوچک خواهد کرد.
قوه قضاییه روز شنبه گذشته در اطلاعیه‌ای درباره نوید افکاری اعلام کرد: حکم قصاص یک متهم به قتل که در سال‌۹۷ فردی را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود، در زندان عادل‌آباد شیراز به مرحله اجرا درآمد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس درباره این پرونده گفته بود: این متهم ۴۶ روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور‌ماه ۹۷ دستگیر و پرونده وی پس از تکمیل تحقیقات توسط بازپرس ویژه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با صدور قرار جلب به دادرسی معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان فارس ارسال شد. وی گفته بود: پس از برگزاری جلسه علنی رسیدگی به این پرونده، شعبه اول دادگاه کیفری یک استان که با حضور 2 قاضی تشکیل شد، متهم اصلی پرونده را به قصاص نفس محکوم کرد.
از سوی دیگر، در پی توییت‌های اخیر سفارت آلمان در تهران، سفیر آن کشور ‌روز ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد. مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه اقدام خارج از عرف دیپلماتیک سفارت آلمان در تهران را به‌منزله دخالت در امور داخلی کشورمان دانست و آن را به‌شدت محکوم کرد. مدیرکل اروپا تصریح کرد: مداخله در قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی مستقل جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه قابل‌ قبول و تحمل نیست و از سفارت آلمان انتظار می‌رود حد و حدود وظایف دیپلماتیک خود را شناخته و پا از آن فراتر نگذارد. سفیر آلمان اظهار داشت: مراتب را به کشورش منعکس خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید