• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110163
+
-

جولان کرونا در هند

مسئولان بهداشتی در هند ورود به موج دوم را هنوز تایید نکرده‌اند، اما افزایش آمار ابتلا به کرونا در روزهای متوالی این احتمال را قوی‌تر کرده که هند در آستانه ورود به موج دوم است

آنسو
جولان کرونا در هند



حمیدرضا بوجاریان ـ خبرنگار

مقاومت اجتماعی برای استفاده از ماسک در کنار باز شدن بازارها و تهدید موج دوم، عواملی هستند که شمار مبتلایان به کرونا را در هند در چند هفته گذشته به‌شدت افزایش داده است. روزنامه هندوستان‌تایمز چاپ دهلی‌نو در مقاله‌ای عواملی را که اجازه نمی‌دهد کرونا در هند مهار شود تحلیل و دسته‌بندی کرده است.

مقاومت در برابر ماسک
مردم هند مانند بسیاری از مردم جهان برای استفاده از ماسک مقاومت می‎کنند و بی‌تفاوتی نسبت به استفاده از ماسک ‌ماه‌ها پس از شیوع کرونا همچنان مسئله جدی در هند است. این در حالی است که پلیس الزام استفاده از ماسک داخل اتومبیل‌ها را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند اما با توجه به گستردگی جغرافیایی هند، اجرای قانون در آن یکپارچگی ندارد و همچنان منطقه‌ای است. به همین دلیل است که چرخه انتقال ویروس همچنان زنده می‌ماند. تاکنون نزدیک به 175000هندی توسط پلیس دهلی جریمه شده‌اند.

بازگشایی شهر
در لیست دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی برای کنترل کووید-19، درخواستی از مردم برای رفتن به مکان‌های شلوغ وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:«شما به‌احتمال زیاد در جایی که مردم به‌طور گسترده جمع می‌شوند، با کسی که دارای کووید-19 است ارتباط نزدیک برقرار می‌کنید. بنابراین از فضاهای شلوغ فاصله بگیرید.» این توصیه‌ای است که در هند خریداری ندارد. افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند همزمان با بازگشایی تدریجی شهر - محل‌های کار، بازارها، مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل‌ها و بازارهای هفتگی است. همچنین تصمیم‌گیری‌هایی برای افتتاح متروی دهلی در حال انجام است که هر روز حدود 2.5میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. در این صورت شاید باید در انتظار رشد انفجاری آمار ابتلا به کرونا در هند بود.

مسئله‌ای به نام جهش ویروس
یک اتفاق معمول در بین تمام تجزیه و تحلیل آماری کووید-19در سراسر جهان این بوده است که قدرت عفونت‌ها در جهش‌ها افزایش و کاهش پیدا می‌کند. عوامل مختلفی ازجمله دوره کمون، تأخیر / تأخیر در نتایج آزمایش و سن بیماران مبتلا می‌تواند آمارها را تحت‌تأثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال، دوره کمون برای کووید-19ممکن است بین یک تا 12روز متغیر باشد، بنابراین همان افرادی که در یک روز آلوده می‌شوند می‌توانند با فاصله 11روز آزمایش مثبت داشته باشند. چنین تغییراتی در نرخ مورد ابتلا با افزایش و افت در چرخه در سراسر جهان قابل مشاهده بوده است. کشورهایی مانند برزیل و ایالات متحده به‌طور کلی تغییرات گسترده‌ای در داده‌های روزانه مشاهده می‌کنند. مشخصا در هند، دهلی یکی از مناطقی بوده است که در گذشته تغییرات عمده‌ای در موارد روزانه مشاهده نکرده است. بنابراین جهش اخیر دهلی در موارد ابتلا نیز ممکن است به جهش آماری اخیر مرتبط باشد که ممکن است تحت‌تأثیر عوامل مختلفی باشد.

 موج دوم می‌آید؟
اگرچه دولت و کارشناسان هنوز می‌گویند موج دوم کووید-19در هند و مشخصا شهرهایی مثل دهلی وجود ندارد‌، اما احتمال وقوع آن در آینده‌ای نه چندان دور همچنان زیاد است.چندین کشور، ازجمله کشورهایی که پیش‌تر موفقیت‌هایی در مهار موج اول کرونا داشته‌اند، ‌پس از کنترل موج اول حالا شاهد احیای مجدد موارد هستند. تعدادی از کشورها در اروپا مانند ایتالیا، اسپانیا و آلمان خود را در آستانه یا در میانه موج دوم می‌بینند. شاید خبر مثبت این است که موج دوم از نظر کل موارد خفیف‌تر از موج اول است و به‌طور کلی باعث مرگ‌ومیر بسیار کمتری شده است با وجود این کارشناسان هشدار داده‌اند که افزایش اخیر موارد ممکن است آغاز موج دوم کرونا در هند باشد. هشداری که نشان می‌دهد دولت نباید در تعطیل کردن قسمت‌های مختلف شهرها برای بار دوم تردید کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید