• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110114
+
-

دست بسته چپ‌ها در ایران

روزنامه نیویورک تایمز از بازتاب‌های سیاسی ترور شاه در ایران گزارش می‌دهد

 محمدناصر احدی    

روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 6فوریه1949 (17بهمن1327) با اشاره به ترور نافرجام شاه در تهران تیتر زد: «یک حزب چپگرا در ایران غیرقانونی اعلام شد». به نوشته این روزنامه، دولت ایران با اعلام حکومت نظامی، فعالیت حزب توده را غیرقانونی اعلام کرد. 
دولت همچنین با صدور بیانیه‌ای اعضای حزب توده را متهم به اشاعه ایدئولوژی کمونیستی در میان دانشجویان و جوانان و همچنین بستر‌سازی‌ شورش‌ها و ناآرامی‌هایی در کشور کرد که درنهایت منجر به ترور شاه شد.  در ادامه این بیانیه همچنین آمده است که اعضای حزب توده، استقلال چندین هزارساله کشور را تهدید کرده‌اند و عناصر خیانتکار این حزب زمانی تلاش داشتند ارتباط میان استان آذربایجان با سایر نقاط کشور را مختل کنند.  فعالیت حزب توده در سال1946(1325) پس از پایان دادن به غائله آذربایجان نیز ممنوع اعلام شده بود. حزب توده در آن زمان متهم به ایجاد زمینه‌های ناآرامی در استان آذربایجان شده بود. پس از اعلام ممنوعیت فعالیت حزب توده 14نفر از رهبران ارشد این حزب دستگیر شدند و انتظار می‌رود دستگیری‌های بیشتری نیز در ارتباط با ترور شاه انجام گیرد. تعداد زیادی از اعضای حزب توده نیز که هنوز بازداشت نشده‌اند با حالتی از ترس و نگرانی گریخته‌ و در جایی مخفی شده‌اند. به‌طور رسمی نیز اعلام شده که آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی و داماد ایشان نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. 
2سردبیر از روزنامه‌های راستگرای مخالف شاه نیز دستگیر شده‌اند. به‌رغم غیرقانونی اعلام شدن فعالیت حزب توده، طرفداران شاه به دفاتر و باشگاه‌های اصلی این حزب حمله کردند و مبلمان این ساختمان‌ها را تخریب و علائم و پلاکاردها و کاغذهای حاوی شعارهای این حزب را نیز پاره کردند.  همزمان، دربار با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شاه جوان از نظر جسمانی به‌طور رضایت ‌بخشی در حال بهبود از جراحات ناشی از تیراندازی روز گذشته است. ضارب شاه که به‌عنوان عکاس روزنامه «پرچم اسلام» از وی نام برده می‌شود نیز دیروز بر اثر جراحات ناشی از تیر اندازی گارد سلطنتی و نیروهای پلیس جان باخته است. شاه زمانی که برای حضور در مراسم سالگرد تاسیس دانشگاه تهران در دانشکده حقوق این دانشگاه حضور یافته بود در پله‌های این دانشکده مورد هدف گلوله قرار گرفت. فرد مهاجم از هفت‌تیر خود 5گلوله شلیک کرد. یکی از این گلوله‌ها به‌صورت شاه برخورد کرد اما آسیب جدی‌ای به وی وارد نشد. یک گلوله دیگر نیز باعث جراحت سطحی در پشت شاه شد.  ترومن، رئیس‌جمهور آمریکا، در پیامی که امروز صادر شد، ضمن بیان ناراحتی و نگرانی خود از حادثه‌ای که برای شاه پیش آمده، ابراز امیدواری کرده که جراحات شاه که ناشی از شلیک گلوله در حادثه ترور دیروز وی بوده به‌سرعت بهبود یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید