• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 110048
+
-

کشف نوعی پروتئین مؤثر در رشد سلول‌های شنوایی

سلامت
کشف نوعی پروتئین مؤثر در رشد سلول‌های شنوایی


پژوهشگران دانشگاه مریلند آمریکا متوجه شدند پروتئینی موسوم به GFI1 در رشد نوعی از سلول‌های شنوایی موسوم به سلول‌های مویی، نقش اساسی دارد.
به گزارش مهر‌ به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز، وجود سلول‌های مویی سالم در گوش درونی، برای شنوایی حیاتی است. بعضی از این سلول‌ها موجب تقویت صوت دریافتی می‌شوند و بعضی دیگر امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند که به مغز منتقل می‌شوند. درصورتی‌که سلول‌های مویی به‌درستی رشد نکنند یا در اثر استرس محیطی مانند صداهای بلند دچار آسیب شوند، شنوایی از بین می‌رود.
به‌گفته پژوهشگران، پروتئین GFI1 تعیین می‌کند که یک سلول مویی در دوران جنینی به‌گونه‌ای رشد کند که تبدیل به یک سلول مویی بالغ شود یا کارکرد آن تغییر کرده و به نوع دیگری از سلول‌ها تبدیل شود که عملکردی شبیه به نورون‌ها دارند. در این تحقیقات مشخص شد در غیاب این پروتئین، نحوه توصیف ژن در سلول‌های مویی دوران جنینی به‌گونه‌ای است که این سلول‌ها‌ نمی‌توانند به سلول‌های مویی بالغ تبدیل شوند. همچنین فقدان این پروتئین می‌تواند منجر به جهش ژنتیک پروتئینی موسوم به POU4F3 شده و درنهایت موجب از بین رفتن شنوایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید