• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 110029
+
-

درخواست رئیس‌جمهور از دانشجویان در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها:

امید را زنده نگاه دارید

دانشگاه نقش بسیار مهمی در اعتمادآفرینی و امیدآفرینی دارد / همه باید دست به‌دست هم دهیم تا اعتماد ملی را برای همیشه حفظ کنیم. این ما هستیم که باید دست به‌دست هم دهیم و امید را برای آینده جامعه‌مان حفظ کنیم

دولت
امید را زنده نگاه دارید

مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها امسال بدون حضور دانشجویان و از طریق ویدئوکنفرانس رئیس‌جمهور با وزرای علوم و بهداشت و مدیران وزارتخانه‌ای حاضر در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور به‌علت شیوع بیماری کرونا در دانشگاه حضور پیدا نکرد و دانشجویی هم در این مراسم سخنرانی نکرد. تصاویر منتشرشده از تالار علامه‌امینی دانشگاه تهران حکایت از جمعیت خالی تقریبا دوسومی ظرفیت این تالار داشت و باقی صندلی‌‌ها نیز به‌صورت فاصله‌گذاری به مدیران اختصاص داده شده بود. ابتدا روسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران طی سخنانی گزارشی از وضعیت دانشجویان این دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید ارائه کردند. بعد هم منصور غلامی و سعید نمکی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش‌هایی از روند پذیرش دانشجویان و همچنین وضعیت دانشگاه‌های سراسر کشور در سال تحصیلی جدید ارائه کردند.

کاش پروتکل‌ها اجازه می‌داد
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی درباره نحوه برگزاری مراسم امسال به‌صورت ویدئوکنفرانس گفت:‌ ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها به من اجازه می‌داد که امروز مثل سال‌های گذشته از نزدیک در میان جمع شما فرهیختگان، استادان و مسئولان عالی‌رتبه بخش فرهنگ و دانشجویان عزیز باشم، اما چه کنیم که اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی برای همه ما لازم‌الاجراست و من از روز اول مواجهه با کرونا خودم را موظف می‌دیدم که پروتکل‌ها را در شرکت در مجامع، سفر، برنامه‌ها و فعالیت‌ها، مراعات کنم و معتقدم پروتکل‌شکنی نباید به‌عنوان یک شیوه‌ای در ذهن ما باشد، ولو اینکه در برخی از موارد گاهی اجرای پروتکل با علاقه، خواست قلبی انسان و عواطف انسان سازگاری نداشته باشد.
او که در مراسم رأی اعتماد وزیر صمت و بازگشایی مدارس نیز حضور پیدا نکرده بود، گفت: دانشگاه همواره فضای نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جوامع‌مان است و شاید هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نباشد اما در عین حال این نقد زمانی که با درنظر گرفتن شرایط جامعه و واقعیت‌های جامعه و با انصاف توأم باشد، بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان ماست.
رئیس‌‌جمهور با اشاره به مهم‌ترین مشکلات کشور گفت: امروز کشور ما با 2مشکل بزرگ مواجه است. همه می‌دانیم تحریم بی‌سابقه -که نه در تاریخ ایران، بلکه شاید کمتر در تاریخ جهان شاهد چنین تحریمی بوده‌ایم- از آغاز سال97 تا امروز که نیمی از سال99 را پشت سر گذاشته‌ایم، مشکلات بسیار زیادی برای ما ایجاد کرده است. اما در عین حال نگذاشتیم دشمنان ما به هدف اصلی‌شان که شکستن ابهت این نظام، درمانده‌کردن مردم و تسلیم کشور و نظام در برابر خواست ناحق آنها بود، برسند و این یک واقعیت مهم است که ما امروز در شرایطی هستیم که درآمد نفتی ما در سال90، بیش از 120میلیارد دلار بوده و در سال گذشته یعنی سال98 کمی بیش از 20میلیارد دلار شده و مقایسه 120 تا 20 نشان می‌دهد جامعه ما با چه مشکلاتی روبه‌روست. ما باید روی پای خودمان بایستیم، ما باید به درون بنگریم و باید از توانمندی‌های داخلی‌مان استفاده کنیم و چشم‌مان به بیرون نباید باشد، اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان زندگی‌کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است.

موفقیت بزرگ حقوقی و سیاسی ایران
روحانی با اشاره به فشارهای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران یادآور شد: آمریکا در یکی از اهدافش که بازگرداندن و ادامه تحریم تسلیحاتی بود، در سازمان ملل و در شورای امنیت از 15رأی، فقط 2رأی داشت یعنی خودش با یک کشور کوچک و 13رأی دیگر در برابر او بودند. در طرح اخیر هم که به‌‌اصطلاح استفاده از ماشه بود، هیچ عضوی از اعضای شورای امنیت با آمریکا موافقت نکردند. آمریکا نزدیک به یک‌ماه می‌شود که مدام می‌گوید در پایان یک‌ماه به پیروزی می‌رسیم؛ درحالی‌که اصلاً نتوانست این پروسه را آغاز کند و این یکی از موفقیت‌های بزرگ سیاسی و حقوقی ملت ما در تاریخ است. آمریکا می‌خواست طرحی به نام طرح ماشه را آغاز کند که برای این طرح یک فرصت یک‌ماهه وجود دارد ولی تا امروز نتوانسته این طرح را شروع کند و استارت آن را بزند. یعنی شورای امنیت تا به امروز کاملاً به طرح آمریکا بی‌اعتنا بوده و پایان شهریور پایان زمانی است که در قطعنامه2231 پیش‌بینی شده؛ گرچه آمریکا به‌دلیل اینکه از برجام خارج شده اساساً عضویتی در برجام ندارد تا بتواند از این پروسه استفاده کند. می‌خواهم بگویم از لحاظ سیاسی موفقیت‌های بزرگی به‌دست آورده‌ایم.

دانشجو و دانشگاه واقعیت را هم بگوید
رئیس‌جمهور در تذکری به دانشجویان گفت: دانشگاه‌ها و دانشجویان همانطور که باید نقد و انتقاد کنند، همانگونه باید واقعیت‌های مهم و موفقیت‌های بزرگ را هم با بیان‌ و قلم‌شان برای جامعه تشریح کنند. 3موفقیت بزرگ سیاست بین‌الملل و چند موفقیت بزرگ حقوقی را در دادگاه بین‌المللی لاهه در اختیار داشتیم. در زمینه یک موضوع بانکی و اوراق بانکی در قدم‌های اول در دادگاه‌های بین‌المللی موفق بودیم و آن‌ را ادامه می‌دهیم؛ یعنی هم در زمینه اصل صلاحیت توانستیم موفق باشیم و هم در زمینه برجام در 2مرحله موفق شدیم. مرحله اول صلاحیت و مرحله دوم حکم کوتاه‌مدتی بود که دادگاه صادر کرد که در هر 3زمینه توانستیم موفقیت به‌دست بیاوریم. این موفقیت‌های سیاسی و حقوقی در تاریخ کشور بسیار اهمیت دارد. او همچنین درباره موفقیت سوم دولت توضیح داد: در زمینه اقتصادی با وجود مشکلاتی که داشته‌ایم در هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار بزرگ در زمینه‌های مختلف در کشور هستیم و این به آن معناست که سال جهش تولید را از یاد نبرده‌ایم و به آن عمل کرده و عمل خواهیم کرد.

روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت ایران
رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود خطاب به ملت ایران نیز تأکید کرد: در پایان سخنانم می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم که امروز روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت بزرگ ایران است؛ تاب‌آوری در برابر تحریم بی‌نظیر و با توطئه‌هایی که علیه ملت ما بوده و تاب‌آوری در برابر ویروس خطرناک کرونا. این تاب‌آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکان‌پذیر است. اگر ملتی به ‌خودش اعتماد نکند و احساس کند در برابر فشار عظیم بیرونی شکسته می‌شود، آن ملت در اهداف بلند ملی خود موفق نخواهد بود.

سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی
روحانی با اشاره به اهمیت اعتماد ملی و سرمایه اجتماعی کشور گفت: دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در اعتمادآفرینی و امیدآفرینی دارند. همانطور که بیمارستان‌های ما به ملت امید دادند و مردم ما می‌دانند اگر خدای ناکرده با یک مشکل و با یک بیماری و ازجمله کرونا مواجه شوند، پزشک دلسوز و حاذق و تخت مجهز بیمارستان آماده و در خدمت آنهاست. آن بیمارستان و آن پزشک و پرستار و آن فداکاران بخش پزشکی هستند که به مردم اعتماد می‌دهند و نگرانی و اضطراب را از آنها دور می‌کنند و هراسی برای مشکلات پیش رو در زمینه بهداشت و درمان ندارند.

مردم اعتماد کنند
رئیس‌جمهور برخی دلایل اعتماد مردم به دولت در ماه‌های اخیر را هم تشریح کرد و گفت: علت اینکه مردم ما اعتماد دارند این است که می‌بینند در شرایط تحریم در تابستان برق‌شان قطع نمی‌شود، چون وزارت نیرویی دارند که در طول 8سال 20هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید کرده و می‌کند. برای اینکه مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی آب قطع نمی‌شود، برای اینکه در طول 7سال گذشته 43سد ملی افتتاح شده و تا پایان این دولت بیش از 10سد دیگر هم افتتاح خواهد شد. اعتماد مردم بر مبنای کارکرد نظام و دولت است. وقتی مردم می‌بینند که در شرایط کرونایی، تحصیل دانشجویان و فرزندانشان فراموش نشده و با هر سختی و مشکلات است -حضوری و غیرحضوری- دانش فرزندان و ترقی آنها ادامه خواهد یافت و وقفه‌ای در زندگی آنها ایجاد نخواهد شد و اضطرابی برای آنها به‌وجود نمی‌آید، می‌توانند به نظام و کشورشان اعتماد کنند. لذا همه باید دست به دست هم دهیم اعتماد ملی را برای همیشه حفظ کنیم. این ما هستیم که باید دست به دست هم دهیم و امید را برای آینده جامعه‌مان حفظ کنیم. او تأکید کرد: دانشگاه‌ها نقش بسیار بزرگی در سرمایه اجتماعی، در امید اجتماعی و در اعتماد ملی دارند و از همه استادان و دانشجویان‌ درخواست می‌کنم، می‌دانم سال بسیار سختی است، امسال تحصیلات دانشجویان در یک شرایط بسیار سختی آغاز شده است، اما می‌توانیم با دادن امید و نشاط به جامعه شرایطی را برای جامعه به‌وجود بیاوریم که مردم با هراس کمتر یا بدون هراس، با اضطراب کمتر یا بدون اضطراب و با امید کامل نسبت به آینده مسیر و راه زندگی خودشان را ادامه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید