• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 110028
+
-

شکاف در حزب کمونیست چین

آسیا
شکاف در حزب کمونیست چین


استاد سابق از دانشگاه وابسته به حزب مرکزی چین، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور را متهم کرده که چین را به سمت نابودی می‌برد. او همچنین مدعی شده که شرایط داخلی حزب کمونیست اکنون به‌گونه‌ای است که افراد زیادی تمایل دارند از آن جدا شوند.
کای شیا، استاد سرشناسی که در دانشگاه حزب کمونیست تدریس می‌کرد، حدود 6‌ماه قبل، پس از لورفتن سخنان انتقادی‌اش علیه شی جین‌ پینگ، از حزب اخراج شد. مؤسسه‌ای که او در آن تدریس می‌کرد مخصوص تحصیلات عالیه مقامات رده‌بالای حزب کمونیست چین است. این مؤسسه گفته است که کای، که از سال1992 در آن تدریس می‌کرده، به اعتبار کشور لطمه وارد کرده و صحبت‌هایش سرشار از موضع‌گیری‌های نادرست سیاسی است. کای که به خارج از چین گریخته است، در نخستین مصاحبه‌اش بعد از فرار، به گاردین گفته است که از اخراجش از حزب خشنود است. او به گاردین گفته است: «در رژیم شی، حزب کمونیست چین نه نیرویی برای پیشرفت چین که عملا مانعی بر سر پیشرفت کشور است. من فکر می‌کنم تنها کسی نیستم که می‌خواهد از حزب جدا شود. افراد زیادی هستند که می‌خواهند از حزب کناره‌گیری کنند. من سال‌ها پیش، یعنی زمانی که دیدم فضایی برای صحبت‌هایم وجود ندارد و صدایم کاملا قطع شده بود می‌خواستم از حزب جدا شوم.»
کای انتقادهای تندی علیه شی جین‌پینگ مطرح و او را متهم کرده که با فعالیت‌هایش چین را به «دشمن دنیا» تبدیل کرده است. این موضع‌گیری احتمالا در بخش‌های دیگر حزب هم وجود دارد، اما انتقاد از حاکمیت در چین اصلا رواج ندارد و صحبت‌های کای کاملا استثنا هستند.
او گفته است که مخالفت‌های زیادی در حزب وجود دارد، اما افراد کمی جرأت دارند این انتقادها را با صدای بلند مطرح کنند؛ چون از تلافی‌جویی کمیته انضباطی حزب و پرونده‌سازی‌هایی که آنها را متهم به مشارکت در فساد می‌کنند می‌ترسند. در این فضا، به گفته کای، «قدرت مطلق» و عدم ‌پاسخگویی شی جین پینگ باعث بروز اشتباهاتی می‌شود که همه‌گیری کرونا یکی از آنها بوده است. پکن، متهم است که اطلاعات اولیه درباره انتشار ویروس کرونا را از دنیا پنهان کرده است. دولت حتی مقامات محلی را به‌خاطر کتمان واقعیت سرزنش کرده است. مقامات بهداشتی در 20ژانویه، یعنی چند هفته بعد از شروع انتشار آن در دسامبر اعلام کردند که ویروس مسری است. اما گزارشی که در بولتن داخلی حزب منتشر شده مشخص کرده که شی جین‌پینگ هفتم ژانویه با مقامات ملاقات کرده و دستورالعمل‌هایی درباره مقابله با ویروس کرونا داده است.
کای در این‌باره گفته است: «اگر هفتم ژانویه از همه‌‌چیز خبر داشت، چرا تا 20ژانویه صبر کرد تا شیوع آن را اعلام کند؟ آیا نباید او را مسئول دانست؟»
او معتقد است نارضایتی، به‌خصوص در میان هم‌نسلان او در حزب گسترده است. این نسل، دوران اصلاحات و ورود به اقتصاد جهانی را درک کرده‌اند. او در این‌باره گفته است: «افرادی که در حزب 20 تا 30سال گذشته را درک کرده‌اند به خوبی می‌دانند که مسیر درست کدام است و کدام مسیر به بن‌بست می‌رسد. بسیاری از دوستان خوب من از شنیدن خبر اخراج من خوشحال هستند چون فکر می‌کنند این اتفاق، بسیار خوب است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید