• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 110019
+
-

بچه‌های آسمان‌، بچه‌های‌خورشید

به‌احتمال بسیار زیاد فیلم خورشید نماینده ایران در اسکار نود‌و‌سوم خواهد‌بود

جشنواره
بچه‌های آسمان‌، بچه‌های‌خورشید

مسعود میر ـ روزنامه نگار


بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر دست خالی از ونیز برنگشت. «خورشید» سوغات ما بود برای شهر روی آب و حالا یک «فانوس جادویی» و یک جایزه بازیگری نصیب فیلم شده‌است. مجید مجیدی دوباره به روزهای اوجش بازگشته و باز با نگاه خاصش، قصه بچه‌هایش و خلاصه فیلمش در جشنواره‌ای ممتاز سر و صدا کرد. مجیدی سراغ کودکان کار رفت؛ بچه‌های خانه خورشید که با رؤیای پولدار‌شدن از لاستیک‌دزدی در خیابان و دستفروشی در مترو، سر از مدرسه درآوردند. تحصیل که نه، چون آنها حواسشان جمع درس‌خواندن نبود و می‌خواستند در سردابه قدیمی مدرسه گنج بیابند. مجیدی در فیلمش باز هم نابازیگرانی را به خدمت گرفت که اشک و لبخندشان هر تماشاگری را متاثر می‌کند و حالا قرعه به نام نوجوانی افتاده که هر‌چند نتوانست عازم ونیز شود، اما همان لبخند صمیمی آخر ویدئوی ضبط‌شده‌اش برای تشکر از داوران نشان داد که چقدر رویاهای دور‌دست، تعبیر‌شدنی هستند.

خورشید از آن سوی ابرها برآمد
مجید مجیدی تا‌کنون با 4فیلم نماینده ایران در آکادمی اسکار شده‌است. هر‌چند یکی از فیلم‌های او یعنی «بچه‌های آسمان» در آستانه گرفتن جایزه اسکار بود، اما مجیدی هیچ‌وقت کارگردان اسکاری نشد اما تا دلتان بخواهد ویترین خانه‌اش پر است از انواع و اقسام جوایزی که برای بچه‌های آسمان، «رنگ خدا» و «آواز گنجشک‌ها» دریافت کرده است. حالا بماند که برای فیلم «پدر» در دهه60 و فیلم «باران» در دهه70 هم کم جایزه نصیب مجیدی نشده است. او یک‌بار هم با فیلم «محمد(ص)»‌ به‌عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شد اما وقتی بعد از این فیلم پرهزینه، سراغ فیلمسازی در هند رفت، خیلی‌ها معتقد بودند که دیگر با مجید مجیدی به‌عنوان کارگردانی که استاد کار با کودکان و روایت قصه‌های ساده و دلنشین است، مواجه نیستیم.
خورشید اما از آن سوی ابرها طلوع کرد و نشان داد که مجیدی مسیر فیلمسازی‌اش را تغییر نداده و با اینکه در پرونده‌اش چند تجربه متفاوت مانند محمد و «آن سوی ابرها» را دارد، اما باز هم مشتاقانه سراغ مسیر خویش آمده است.

شمیلا و روح‌الله
 کودکان کاری که از میان صدها کودک برای ایفای نقش در فیلم مجیدی انتخاب شده بودند، حالا روی ابرها راه می‌روند. از دستفروشی در خیابان و مترو تا جشنواره فجر و ونیز راه بسیار است ولی شمیلا و روح‌الله و دیگر رفقایشان توانستند این مسیر را طی کنند. روح‌الله زمانی در نشست خبری جشنواره فجر اشک خیلی‌ها را درآورد و بعد هم با شیطنت‌های نوجوانانه‌اش حضار را خنداند و وقتی هم که به‌خاطر کرونا نتوانست مسافر ونیز شود، با شوخی گفت ان‌شاءالله اسکار. شمیلا اما رسم رفاقت را به جا آورد و با ماسکی پا روی فرش قرمز ونیز گذاشت که عکس خودش و روح‌الله در نمایی از فیلم بر آن نقش بسته بود. زمان اهدای جایزه هم شمیلا به درخواست آقای کارگردان روی صحنه آمد و آرزو کرد تا هیچ کودک کاری در جهان وجود نداشته باشد؛ درست شبیه حرف‌هایی که روح‌الله در ویدئو زد و بعدش هم خندید. حالا البته گروه روابط عمومی فیلم امکان ارتباط روح‌الله زمانی با رسانه‌ها را قطع کرده و پسرک خوش سر و زبانی که تا دیروز هم پاسخگوی رسانه‌ها بود، ناگهان با تصمیمی مدیریتی دیگر تلفن‌هایش را جواب نمی‌دهد و احتمالا منتظر است تا گفت‌وگوهایی با برنامه‌ریزی قبلی و هدایت‌شده داشته باشد.

خورشید اسکار
به‌نظر می‌رسد که خورشید یک‌بار دیگر هنر مجیدی را به بهشت صنعت سینما بتاباند. اگر اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد، احتمالا باید فیلم‌‌های بخش غیرانگلیسی‌زبان تا اول اکتبر(۹ مهرماه) به آکادمی معرفی شوند و خورشید هم گزینه قابل اعتنای سینمای ایران در این وانفسا‌ست. البته نباید فراموش کرد برای اینکه بچه‌های خورشید (عنوان انگلیسی فیلم) مانند بچه‌های آسمان لااقل مرحله مقدماتی انتخاب را برای قرارگرفتن در فهرست اولیه طی کنند، پیش از هر چیز باید به‌صورت محدود هم که شده در ایران روی پرده بروند. شاید بچه‌های خورشید همان مسیر درخشان بچه‌های آسمان را بدوند...


 احتمال حضور در اسکار
امیر بنان، تهیه‌کننده فیلم خورشید در متنی واتس‌آپی که در اختیار روزنامه همشهری قرار داده است، تصمیم‌گیری درباره وضعیت اکران فیلم و طی مراحل مقدماتی جهت رایزنی با اعضای هیأت معرفی فیلم به آکادمی اسکار را به پایان هفته موکول کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید