• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 109986
+
-

پول‌ها را تبریزی گرفت، گل‌ها را قائدی زد

در این گزارش مبالغ دریافتی بازیکنان استقلال در فصل گذشته با عملکرد فنی آنها مقایسه شده است

سایت طرفداری روز گذشته با انتشار گزارشی از لیست دریافتی بازیکنان استقلال در فصل گذشته رونمایی کرد. در این گزارش، لیستی از قراردادهای فصل گذشته آبی‌پوشان منتشر شد و براساس این لیست ادعا شده که مجموع قرارداد بازیکنان داخلی استقلال در فصل گذشته 28میلیارد تومان بوده است. مبلغی که ظاهرا در این فصل با افزایش 150درصدی دستمزدها به 70میلیارد تومان خواهد رسید. براساس لیستی که منتشر شده، علی کریمی با 3میلیارد تومان سنگین‌ترین قرارداد فصل گذشته را داشته و بعد از او روزبه چشمی با 2.5میلیارد و وریا غفوری و مرتضی تبریزی هر یک با 2.2میلیارد تومان صاحب بیشترین دستمزد در جمع استقلالی‌ها بوده‌اند. تبریزی با این دریافتی یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان استقلال بود و یک‌سوم آخر فصل را هم به‌دلیل مصدومیت از دست داد و نقطه مقابل او مهدی قائدی بود که با قرارداد 700میلیونی یکی از 3ستاره برتر تیمش شد. از مقایسه دستمزد استقلالی‌ها با عملکردشان در فصل گذشته نکات جالب دیگری هم به‌دست می‌آید.

  از بهترین‌ها فقط قائدی ارزان بود
براساس آمارهای سایت مرجع متریکا، که معتبرترین منبع برای آنالیز فنی لیگ برتر ایران به شمار می‌رود، در فصلی که گذشت شیخ دیاباته با نمره فنی 7.35بهترین بازیکن استقلال بود. شیخ براساس مستنداتی که پیش از این منتشر شده بود حدود 11میلیارد تومان در طول یک فصل از آبی‌ها دستمزد گرفته است. اما از ستاره‌ای به نام شیخ که بگذریم، 3بازیکن دیگر از استقلال در طول فصل میانگین نمره بالاتر از 7داشتند و وریا غفوری هم با نمره 6.99روی مرز رسیدن به 7بود. این 4بازیکن یعنی ارسلان مطهری، علی کریمی، مهدی قائدی و وریا غفوری با توجه به نمرات متریکا بهترین بازیکنان ایرانی استقلال در طول فصل محسوب می‌شوند. حالا ببینیم این صدرنشین‌های جدول فنی، در جدول دستمزدها چه جایگاهی داشته‌اند. ارسلان مطهری که یک نیم‌فصل برای ذوب‌آهن بازی کرده بود در نیم‌فصل دوم 5گل برای استقلال زد و 2بار بهترین بازیکن میدان شد. او در جام‌حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هم عملکرد خوبی داشت و برای یک نیم‌فصل یک میلیارد تومان از استقلال دستمزد گرفت. سومین بازیکن برتر استقلال در لیگ برتر که علی کریمی بود گران‌قیمت‌ترین بازیکن این تیم بوده و 3میلیارد تومان دستمزد گرفته است. پشت سر او و با فاصله‌ای ناچیز، از لحاظ نمرات فنی، مهدی قائدی قرار دارد که با 10گل و 8پاس گل تأثیرگذارترین بازیکن استقلال بود، اما فقط 700میلیون تومان دستمزد گرفت. قائدی جوان در بدو ورودش به استقلال قراردادی 5‌ ساله و ارزان‌قیمت با آبی‌ها بسته بود که بعد از درخشش در فصلی که گذشت، مبلغ این قرارداد را به چندبرابر ارتقا داده است. وریا غفوری هم فقط 5صدم امتیاز کمتر از قائدی گرفت و در رتبه چهارم ایرانی‌های استقلال ایستاد. او بعد از حسین حسینی بیشترین دقایق حضور در میدان را داشته، 5گل زده، 4بار پاس گل داده و 2میلیارد و 200میلیون تومان هم دریافتی داشته است.

  روزبه چشمی؛ دوم اما دهم
اما یک‌بار هم از زاویه روبه‌رو به ماجرا نگاه کنیم. اگر جدولی را که از لیست قراردادها منتشر شده، جدی بگیریم، کریمی، چشمی، وریا، تبریزی و حسین حسینی گران‌قیمت‌ترین بازیکنان استقلال بوده‌اند. از همان بالا شروع کنیم و یکی‌یکی پایین برویم. علی کریمی که گران‌ترین بازیکن تیم بود از لحاظ فنی هم دوم شد و نمره قبولی گرفت. روزبه چشمی که با 2.5میلیارد دومین بازیکن گران‌قیمت تیم بوده از لحاظ فنی در رتبه دهم قرار گرفته که رتبه خوبی برای او نیست. وریا و تبریزی هم‌قیمت بوده‌اند، اما به لحاظ فنی وریا چهارمین بازیکن موفق تیم بوده و تبریزی بیست ودومین! مرتضی تبریزی را باید با اختلاف ضعیف‌ترین بازیکن گران‌قیمت استقلال در فصل گذشته دانست. حسین حسینی هم با دریافت 2میلیارد تومان به نمره فنی 6.79رسید و هفتمین دروازه‌بان فصل شد.
بعد از عبور از 5اسم اول لیست گران‌ترین‌ها به سیاوش یزدانی و فرشید باقری می‌رسیم که با قرارداد 1.7میلیاردی جزو گران‌ترین‌ها بوده‌اند اما در جدول فنی به‌ترتیب در رتبه‌های 6و 15قرار می‌گیرند. دانشگر، اسماعیلی و آرش رضاوند هم دیگر بازیکنانی بودند که در فصل گذشته بالاتر از یک‌میلیارد گرفته‌اند و در میان آنها رضاوند عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته است. مسعود ریگی که در نخستین فصل حضورش یک‌میلیارد تومان با استقلال قرارداد داشته هم از لحاظ فنی عملکرد خوبی داشت و در رتبه هشتم قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید