• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 109972
+
-

پایان جیره‌بندی قندوشکر

بانک شاهنشاهی با استناد به تاریخ میلادی نجات پیدا کرد

پایان جیره‌بندی قندوشکر

 گروه اقتصادی     

بهار1326 با اخبار اقتصادی مهمی همراه بود؛ تحولات حوزه کارگری کشور که سال قبل آغاز شده بود، در سوم خرداد امسال با افتتاح نخستین کنگره کارگران ایران وارد مرحله نوینی شد. از سوی دیگر در چهارم خرداد سفیرکبیر آمریکا به موجب چکی به مبلغ بیش از 14میلیون ریال، بدهی دولت این کشور به راه‌آهن ایران را پرداخت کرد. وزارت اقتصاد ملی نیز درآخرین روزهای فروردین، از ادغام وزارت پیشه، هنر و بازرگانی و هیأت عالی برنامه هفت‌ساله و مؤسسات اقتصادی، تشکیل شد.
مهم‌ترین تحول اقتصادی کشور در تابستان، در تیرماه و چند روز پس از آغاز لوله‌کشی آب تهران از سوی شهرداری رقم خورد؛ بانک ملی ایران به استناد تاریخ هجری قمری، به بانک شاهنشاهی اخطار کرد که مدت امتیازنامه 60ساله بانک پایان یافته است و بانک باید شعب خود را جمع‌آوری کند. در مقابل بانک شاهنشاهی به استناد تاریخ میلادی بقای خود را تا 600روز دیگر قانونی اعلام کرد اما سرانجام بانک ملی پیروز این کشمکش بانکی شد.
با سقوط دولت قوام در 18آذرماه و صدور فرمان نخست‌وزیری به نام ابراهیم حکیمی، تحولات اقتصادی مهمی در کشور رقم خورد؛ در26دی‌ماه جوازهای جو، گندم، برنج و کالاهای انحصاری از سوی هیأت وزیران لغو شد و در اول بهمن نیز جیره‌بندی قندوشکر پایان یافت و بهای شکر 25ریال تعیین شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید