• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 شهریور 1399
کد مطلب : 109909
+
-

فقط برای یک تماشاگر

تماشاخانه‌ها در حالی فعالیت خود را ادامه می‌دهند که برخی از نمایش‌ها فقط با فروش یک بلیت روی صحنه می‌روند

تئاتر
فقط برای یک تماشاگر

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

در هفته‌های پایانی شهریور، سالن‌های نمایش به اجراهای خود  ادامه می‌دهند و برخی از تماشاخانه‌ها میزبان نمایش‌های جدید می‌شوند. اجرای آثار نمایشی همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با مخاطبان زیادی روبه‌رو نیست، اما کارگردانان سعی‌شان این است که بتوانند نمایش‌هایی را که ماه‌ها به‌دنبال اجرایشان بودند، روی صحنه بیاورند. در میان نمایش‌های اجرا شده آثاری هستند که با نگاهی به سایت فروش بلیت دیده می‌شود که برای یک شب اجرا تنها یک بلیت فروخته‌اند و برخی از نمایش‌ها از فروش رضایت‌بخشی برخوردار هستند.

تئاترشهر با مخاطبان کم
3 اثر نمایشی طی هفته جاری میزبان مخاطبان تئاتر در تالارهای چهارسو، قشقایی و سایه مجموعه تئاترشهر خواهند بود. مجموعه تئاترشهر که این روزها سرپرست جدیدش معرفی شده، میزبان 3 اثر نمایشی است. «بیداری» داوود دانشور اجرای خود را که از 16شهریور آغاز کرده، ادامه می‌دهد. این نمایش با بلیت 30هزار تومانی، ساعت19:30 در سالن قشقایی اجرا می‌شود. اجرای نمایش تا 11مهر ادامه دارد. «اودیسه2020» آرش دادگر هم که از 27مرداد اجرای خود را آغاز کرده، ‌همچنان در سالن چهارسو روی صحنه است. این نمایش هر شب ساعت19:30 با بلیت 40هزار تومانی اجرا می‌شود. از هفته دوم شهریور هم «بین یه عالمه ماهی» امیر دلفانی روی صحنه است. این نمایش اجرای خود را هر شب ساعت19 در سالن سایه ادامه می‌دهد و قیمت بلیت نمایش 30هزار تومان است. اجرای دادگر تا هفته چهارم شهریور روی صحنه است. نمایش‌ها در حالی اجرا می‌روند که با توجه به تعداد صندلی‌های چهارسو و قشقایی تعداد اندکی بلیت نمایش پیش‌فروش می‌شود. «بین یه عالمه ماهی» که براساس نظرسنجی تماشاگران، ‌اثر قابل‌قبولی است همچنان از کمبود تماشاگر رنج می‌برد. تنها 9نفر بلیت این نمایش را برای روز بعدی اجرا خریده‌اند. در این میان برخی از نمایش‌ها هستند که با نگاهی به سایت فروش بلیت، برای اجرا فقط یک بلیت فروخته‌اند. یکی از این آثار «بیداری» داوود دانشور است که برای امروز تنها یک بلیت فروخته است. نمایش آرش دادگر هم در حالی تمدید شده است که با نگاهی به سایت فروش بلیت نمایش، در 3 روز آینده اجرا هیچ بلیتی فروش نداشته است.

از حضور کارگردانان جوان تا کارگردانی شبنم قلی‌خانی
نمایش «هفت ویش» علیرضا یاسری هم از دیگر نمایش‌هایی است که در تماشاخانه دا اجرای خود را به‌تازگی شروع کرده و تا دوم مهر ادامه دارد. این تماشاخانه همچنین تا هفته اول مهر‌ماه میزبان «سوءتفاهم» آلبرکامو است که نیما ذاکر آن را کارگردانی کرده؛ نمایشی با بلیت  25هزار تومانی که ساعت20:30 اجرا می‌شود. دیگر تماشاخانه‌ای که این روزها فعال است، سالن هیلاج بوده. در این تماشاخانه برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود. شبنم قلی‌خانی هم تا 28شهریور‌ماه نمایش «فصل گربه آبیست» را در سالن شماره یک مهرگان اجرا می‌کند. این نمایش هر شب ساعت19 با قیمت بلیت 40تومان اجرا می‌شود. «رویای یک نویسنده» و «خنکای ختم خاطره» 2نمایشی است که در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه می‌رود. این دو نمایش تا پایان شهریور روی صحنه هستند. در این تماشاخانه علی روان‌بد اثر محمد چرمشیر (حقایقی درباره ماهی مرده) را تا 13مهر‌ماه روی صحنه می‌برد.

ایرانشهر با 2نمایش
تماشاخانه‌های ایرانشهر نیز با وجود مشکلات فراوان اجراهای خود را مانند دیگر سالن‌ها آغاز کرده‌اند. سالن سمندریان میزبان «اسموکینگ روم» سعید زارعی است؛ نمایشی که با قیمت بلیت 50هزار تومان، ساعت19 اجرا می‌شود. اجرای این نمایش با تخفیفات دانشجویی که درنظر گرفته شده تا 11مهر‌ماه ادامه دارد. میلاد فرج‌زاده هم «مرثیه‌ای برای ژاله.م و قاتلش» را تا پایان شهریور روی صحنه دارد. این نمایش هر شب ساعت20 اجرا می‌شود و با نگاهی به سایت فروش بلیت این نمایش، برای شب‌های آینده کمتر از 10بلیت فروش داشته است. عمارت روبه‌رو هم در آخرین هفته شهریور‌ماه اجراهای خود را دارد.«بازی در وقت اضافه» محمد نصیری‌پور ساعت20:30 با قیمت 40هزار تومان اجرایش را تا سوم مهر دارد.

نمایشی به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی
در تئاتر مستقل هم نمایش «غرب حقیقی» امید سعیدپور از 30شهریور اجرای خود را آغاز می‌کند. اجرای این نمایش تا پایان مهر ادامه دارد و بلیت این نمایش با تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی 60هزار تومان است. این اثر مانند دیگر آثار برای دانشجویان تخفیف در خرید بلیت دارد. محمدنیما مظاهری هم در تئاتر مستقل «نوشت سر» را تا چهارم مهر روی صحنه دارد؛ نمایشی که هر روز ساعت18 با 2قیمت بلیت 40 و 60هزار تومانی روی صحنه می‌رود؛ نمایشی که امشب قرار است با 25تماشاگر روی صحنه برود و در روزهای بعدی نیز با تعداد فروش بهتری نسبت به سالن‌های دیگر به‌خصوص تئاترشهر که در همسایگی‌اش قرار دارد، اجرا می‌شود.

در انتظار گود و کوهستانی
امیررضا کوهستانی این بار در فضای باز اجرا خواهد داشت. این کارگردان با بازی لیلی رشیدی، مهین صدری، الهام کردا، مونا احمدی، خزر معصومی نمایش «در انتظار گودو» را از 20شهریور در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب آغاز کرده و اجرای نمایش تا پایان مهر‌ماه ادامه دارد. این نمایش در 3سانس 18:30، 20 و 21 با قیمت بلیت 60هزارتومان اجرا می‌شود. با نگاهی به سایت فروش بلیت‌های این نمایش که با در نظر گرفتن پروتکل‌های مصوب در فضای باز اجرا می‌شود تا هفته اول مهر‌ماه ظرفیت فروش بلیت‌های این نمایش تکمیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید