• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 شهریور 1399
کد مطلب : 109887
+
-

چینی‌ها، تیک‌تاک را به آمریکا نمی‌دهند

مقام‌های چینی می‌گویند حاضرند حتی بخش آمریکای اپلیکیشن مشهور این کشور را تعطیل کنند، اما تسلیم دولت ترامپ نشوند

شبکه‌های اجتماعی
چینی‌ها، تیک‌تاک را به آمریکا نمی‌دهند


ساسان شادمان‌منفرد ـ خبر‌نگار

اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئوی «تیک‌تاک» یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ها در دنیاست که از ‌ماه ژوئیه اسمش حسابی سر زبان‌ها افتاد. علت این امر هم برمی‌گردد به جنگ آمریکا و چین در حوزه فناوری. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که قصد دارد کشورش از چین فاصله بیشتری بگیرد، دستور به ممنوعیت این برنامه در آمریکا داد و به‌دنبال آن خواستار خرید این اپ توسط یک شرکت آمریکایی شد که در آن زمان، مایکروسافت مأمور این ماجرا شد.

بخش آمریکا تعطیل شود
مالک تیک‌تاک یعنی استارتاپ تک‌شاخ بایت‌دنس، سخت به فکر فرار از معضلی که در آن گرفتار شده بود، افتاد، اما در پایان همه راه‌ها به بن‌بست کشیده شد. حالا وب‌سایت تک‌کرانچ در گزارشی عنوان کرده که اخباری موثق به‌دست آورده که حاکی از آن است که چینی‌ها بیشتر دوست دارند تیک‌تاک بخش مربوط به آمریکا را تعطیل کند و خدمات‌رسانی خود را به سایر نقاط جهان ارائه دهد. آنها دوست ندارند که تسلیم زورگویی ترامپ شوند و این برنامه را به رقیب آمریکایی خود واگذار کنند. به‌نظر می‌رسد، در جنجال بزرگی که دولت ترامپ بر پا کرده است، حالا دولتمردان چین هم وارد کارزار شده‌اند تا این نبرد تکنولوژیک را به آمریکایی‌ها واگذار نکنند. البته موضوع واگذاری تیک‌تاک به یک شرکت آمریکایی را نمی‌توان مصداق یک معامله تجاری عادی و عرف توصیف کرد. دولت آمریکا قصد دارد در این موضوع سهم‌خواهی کند که همین موضوع شرکت‌های آمریکایی خریدار را نیز کمی نگران کرده است. ترامپ با تکیه بر گذشته تجاری درخشانش به‌دنبال شکست فناوری چین در آمریکا و همچنین به جیب زدن سود مالی است و مشخص نیست که آیا این کار مفهوم قانونی هم دارد یا خیر؟ 

اواسط سپتامبر از راه رسیده است
همانطور که ایالات متحده و چین در سرتاسر جهان برای برتری اقتصادی و سیاسی تلاش می‌کنند، این معامله نقطه اشتعال بین این دو کشور است که شرکت‌های زیادی در آن درگیر شده‌اند. به‌غیر از بایت‌دنس و مایکروسافت، والمارت، اوراکل و برخی شرکت‌های دیگر در این معامله عجیب و غریب حضور دارند. حتی در مقطعی، نام توییتر هم مطرح شد که بسیاری از کارشناسان آن را تنها یک شایعه دانستند؛ چون توییتر سرمایه کافی برای خرید تیک‌تاک را نداشته و ندارد. در این میان، دولت ترامپ جدول زمانی اواسط سپتامبر را برای انجام معامله تعیین کرده بود؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به این زمان، مشخص نیست که آیا این جدول زمانی رعایت خواهد شد یا اینکه محدودیت‌ها اعمال یا اجرای آن به تعویق خواهد افتاد؟ 

ازدواج عجله‌ای
از سوی دیگر، در مسیر مقابله با برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های چینی، آمریکا تنها نیست و هندوستان هم مدتی است درحال مسدود کردن و ممنوع کردن این اپ‌ها در داخل کشور خود است. برای استارتاپ چینی بایت‌دنس، اوضاع به‌وجود آمده درست مثل یک کابوس است. برای شرکت مایکروسافت که مشتری اصلی تیک‌تاک محسوب می‌شود، این معامله مثل یک ازدواج سریع و باعجله است که تقریبا هیچ علاقه‌ای هم به آن ندارد. در مقابل برای دولت دونالد ترامپ، این یک تلاش در راستای بازی قدرت است و برای دولت چین، این معامله می‌تواند مانند تسلیم شدن باشد؛ بنابراین باید گفت که اگر این معامله با موفقیت صورت بگیرد، واقعا تعجب‌آور خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید