• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 شهریور 1399
کد مطلب : 109875
+
-

کدام خودروها بهترین بازار خرید و فروش را دارند؟

سانتافه و پژو 206 در کورس خوش‌فروش‌ها

بررسی وضعیت خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی، قدیمی و جدید در بازار ایران

خدیجه نوروزی- روزنامه‌نگار

هنوز هم پرفروش‌ترین محصولات خودرو، چه خارجی و چه داخلی در قرق محصولات قدیمی تولیدکنندگان خودرو قرار دارد. انحصاری بودن بازار موجود کشور و توقف واردات خودروهای وارداتی عمده دلیل این موضوع است که موجب شده تا بازار ایران با وجود داشتن پتانسیل بسیار بالا در بخش تقاضا، به مشتریان حق انتخاب گسترده ندهد. گزارش پیش‌رو پرفروش‌ترین خودروهای داخلی و خارجی در بازار خودروی ایران را می‌خوانید.

پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی
کمتر از 3سال است از توقف ورود خودروهای وارداتی به داخل کشور می‌گذرد. گرچه این روزها خرید و فروش خودرو راکد است و معاملات خیلی کم انجام می‌شود اما همچنان برخی از خودروها بازار را در دست دارند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری به پرفروش‌ترین خودروهای سال99 اشاره می‌کند و می‌گوید: «خودروهایی مانند هیوندای سانتافه، تویوتا رافور، تویوتا کمری هیبرید، تویوتا کرولا و میتسوبیشی اوتلندر، ب‌ام‌و سری7 بازار خرید‌و‌فروش را به‌دست دارند. معمولا برندهایی که قطعات یدکی آن در بازار بیشتر باشد اقبال بیشتری برای خرید آن وجود دارد. افرادی که کاهش هزینه و افزایش طول عمر در خودرو برایشان اهمیت دارد معمولا به سمت خودروهای ژاپنی می‌روند. افرادی هم که به‌دنبال آپشن و برند هستند اقبال بیشتری برای خرید خودروهای کره‌ای دارند.» وی در مورد قیمت‌ها نیز می‌افزاید: «با این رویه تنظیم بازاری که دولت به بهانه تحریم و بی‌توجهی به راه‌های شکست قیمت در بازار در پیش گرفته، پیش‌بینی مجدد افزایش قیمت را خواهیم داشت و قیمت‌هایی که اعلام می‌کنم تغییر خواهند کرد.»

تویوتا کرولا

خودرویی که عنوان پرفروش‌ترین در سال2019 در دنیا را به‌خود اختصاص داد در ایران هم طرفداران خاص خود را دارد و همچنان در دسته پرفروش‌ترین‌هاست. تویوتا کرولای صفر کیلومتر در ایران 600میلیون‌تومان قیمت‌گذاری و معامله می‌شود. مدل‌های کارکرده و پایین‌تر این خودرو نیز به‌ترتیب 150 تا 200میلیون پایین‌تر به فروش می‌رسند. تا‌کنون 12نسل از این خودرو معرفی شده است که مدل2020 کرولا نیز در نسل دوازدهم قرار‌می‌گیرد.

میتسوبیشی اوتلندر

آخرین مدل این خودرو در ایران 2018  است که فول‌آپشن صفر کیلومتر آن یک‌میلیارد‌و 830میلیون تومان معامله می‌شود. مدل2017 این خودرو در بازار یک‌میلیاردو650 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. مدل2016 آن یک‌میلیارد‌و550میلیون تومان و مدل2015 هم یک‌میلیاردو350میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این قیمت‌گذاری مشروط بر این است که هیچ‌گونه تصادفی نداشته باشد و فول آپشن باشد. هرچه آپشن‌ها کمتر و تصادفی باشد این قیمت‌ها رو به کاهش خواهد بود.

ب‌ام‌و سری7

یکی از لاکچری‌ترین خودروهایی که صفر کیلومتر آن 3میلیارد تا 3میلیاردو500میلیون تومان در داخل قیمت‌گذاری می‌شود و در فهرست پرفروش‌ترین‌های داخل قرار دارد. ب‌ام‌و سری7 در نسخه‌های مختلفی در بازارهای جهانی عرضه شد که 3مدل آن به بازار ایران راه پیدا کرد. قدرتمندترین مدل 750Li  است که به یک موتور 4.4لیتری 8سیلندر مجهز شده است. مدل کارکرده این سری حدود 200 تا 300میلیون تومان زیر قیمت به فروش می‌رسد.

تویوتا رافور

لذت یک رانندگی خوب تجربه تویوتا رافور سواران است. مدل صفر این خودرو با قیمت یک‌میلیاردو800 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و قیمت کارکرده با حدود 300میلیون پایین‌تر یک‌میلیاردو500 میلیون معامله می‌شود. این خودروی شاسی بلند در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای دنیا نیز قرار دارد.

تویوتا کمری هیبرید

از پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی که صفر کیلومتر آن حدود 900میلیون تومان در داخل قیمت‌گذاری می‌شود و طرفداران زیادی دارد. تویوتا کمری یکی از محبوب‌ترین سدان‌های اندازه متوسط ژاپنی است که مدل2020 آن قابلیت تجهیز به پیکج TRD و پیشرانه هیبریدی را نیز دارد. مدل‌های کارکرده تویوتا کمری با 200 تا 300میلیون پایین از صفر در بازار خرید و فروش می‌شود.

پرفروش‌ترین خودروهای داخلی
بر اساس آمار منتشر شده در سایت انجمن خودروسازان ایران، شرکت‌های خودروسازی کشور تیرماه امسال کاهش 22درصدی را تجربه کرده‌اند. شرکت‌ها تولیدات برخی سواری‌ها را با توجه به کاهش تقاضا و تامین نشدن قطعات به‌علت تحریم، کاهش داده‌اند و به صفر رسانده‌اند و در بخش‌هایی تولیدات را افزایش و یا خط تولید جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «به‌طور معمول خودروهایی که بیشترین تولید را دارند بیشترین فروش را در بازار به‌خود اختصاص می‌دهند».

پژو 206

این خودرو همچنان مانند سال‌های گذشته در صدر فروش قرار دارد که تولید امسال 48.054 دستگاه شرکت ایران‌خودروی مرکزی تهران تا تیرماه و رشد 52.7درصدی در تیر‌ماه99 در قیاس با مدت مشابه سال گذشته نیز موید این ادعاست. قیمت مصوب پژو206 تیپ2 عرضه شده در طرح فروش ویژه خودروسازان حدود 90میلیون تومان است. این در حالی است که این خودرو در بازار آزاد با قیمتی حدود 163میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید

با وجود اعلام خبر توقف تولید  این خودرو و اینکه تولید پراید سایپا در قیاس با سال گذشته 7.5درصد رشد منفی در تیر‌ماه99 در قیاس با مدت مشابه سال گذشته داشته اما همچنان داغ‌ترین بازار خرید و فروش به‌عنوان ارزان‌ترین گزینه صفر کیلومتر را در دست دارد. البته بازار خرید و فروش کارکرده آن هم به نسبت خودروهای دیگر داغ است. قیمت پراید صفر کیلومتر در کارخانه بسته به مدل آن از 37 تا 40میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و در بازار آزاد از 81 تا 99میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. پراید 111SE پرفروش‌ترین مدل در بازار خودرو است که قیمتش در بازار آزاد 93میلیون‌و500هزار تومان است.

پژو پارس

پژو پارس همچنان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات ایران‌خودرو بازار عرضه و تقاضا را در دست دارد. پژو پارس معمولی تولید شده توسط 2شرکت ایران‌خودروی مرکزی تهران با 7116.7درصد رشد، ایران‌خودروی مازندران با 41.1درصد رشد، ایران‌خودروی فارس با 46.1درصد رشد و ایران‌خودروی کرمانشاه با 64.8درصد رشد در تیر‌ماه99 در قیاس با مدت مشابه سال گذشته تأکیدی بر این ادعاست. قیمت پژو پارس معمولی حدود 89میلیون تومان است اما در بازار آزاد بین 160 تا 180میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

دنا

طراحی جذاب خودروی دنا و امکانات و تجهیزات بیشتر این خودرو نسبت به‌خودروهای هم‌رده سبب شده تا طرفداران بسیاری در کشور پیدا کند. تولید گروه دنا از سوی شرکت ایران‌خودروی مرکزی تهران با 69.5درصد رشد در تیر‌ماه99 در قیاس با مدت مشابه سال گذشته هم نشان از افزایش تقاضا برای این نوع خودرو در بازار دارد. دنا تیپ‌یک قیمت کارخانه 106میلیون تومان و قیمت بازار 200 تا 220میلیون تومان است.

رنو تندر پلاس دنده‌ای

خودروی رنو تندر پلاس که با نام ال90 نیز شناخته می‌شود، در مقایسه با خودروهای هم‌رده‌اش، از استهلاک و مصرف سوخت کمتری برخوردار است. علاوه بر آن، هزینه نگهداری و مراقبت از این خودرو نیز نسبت به سایر خودروها کمتر است. ازهمین‌رو ال90 طرفداران بسیاری دارد و هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای ملی و اقتصادی است. قیمت صفر بازار آزاد تندر90پلاس 277میلیون تومان است و قیمت کارخانه به‌دلیل توقف تولید موجود نیست.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید