• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 شهریور 1399
کد مطلب : 109871
+
-

سبدهای پرسود خطرناک

نمادهای خودرویی در بازار سرمایه چه وضعیتی دارند؟

زهره پدرام‌نیا- کارشناس بازار سرمایه

شاخص گروه خودرویی در 2سال گذشته، 2200درصد رشد را برای زیرمجموعه خود به ثبت رسانده است. در بازه زمانی پنجم شهریور سال97 تا پنجم شهریور سال99، سهام زیرمجموعه گروه خودرویی 2200درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و این رقم وسوسه‌کننده در حالی برآورد می‌شود که همه می‌دانیم که شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی مثل ایران‌خودرو و سایپا، زیان‌ده و ورشکسته‌اند. گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» هم قطعات این شرکت‌ها را در اختیار آنها می‌گذارد و نمی‌توان حساب این گروه را از ایران‌خودرو و سایپا جدا کرد. درباره خرید سهم‌های این گروه باید 2 نکته را در نظر بگیریم. نخست اینکه eps گرو‌ه‌های خودرویی عموما منفی هستند و تنها اهمیت خرید سهام آنها هنگامی مشخص و خرید آنها منطقی می‌شود که شرکت‌های دارنده این سهام‌ها قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشته باشند. عموما این افزایش سرمایه موجب افزایش بازدهی سهام‌های این گروه می‌شود. برای مثال اخیرا ایران‌خودرو افزایش سرمایه 1872درصدی داده است و تعداد سهامش بیش از 18برابر شده. سایپا هم افزایش سرمایه 398درصدی داده و برای خگستر هم افزایش 1550درصدی به ثبت رسیده است. توصیه می‌شود که سهام‌های گروه خودرویی را در صورتی‌ که از افزایش سرمایه آن خبر دارید نگهداری کنید و نگاه بلند مدت به آنها نداشته باشد. این روزها همه نگران زمان مناسب فروش برای سهام‌های گروه خودرویی هستند اما به‌نظر می‌رسد نگهداری کوتاه‌مدت آنها، حداقل تا اعلام سبد سوم دولت، رویکرد درستی باشد. اما مهم‌ترین سهم‌های این گروه - چه خودروسازی، چه قطعه‌سازی - در 2سال گذشته چقدر برای سهامداران‌شان سود‌آوری داشته‌اند؟

خگستر ۷۵۰۰درصد
یکی از پدیده‌های گروه‌ خودرویی خگستر است. نماد فوق که مربوط به گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو است بیش از 13سال است که در بازار سرمایه حضور دارد؛ نمادی که در بازه زمانی پنجم شهریور97 تا پنجم شهریور99، بیش از 7500درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. قیمت تعدیل شده هر سهم خگستر شهریور 2سال پیش 10تومان بوده و پنجم شهریور سال‌جاری به 794تومان رسیده است!

خبهمن۵۲۰۰درصد
گروه خودروسازی بهمن هم کارنامه خوبی از خود در 2سال گذشته به جای گذاشته است. قیمت تعدیل شده هر سهم گروه خودروسازی بهمن در پنجم شهریور 2سال پیش، تنها 78تومان بوده و بعد از طی 2سال در روز مشابه سال‌جاری به 4034تومان رسیده است. بازدهی این گروه در مدت مورد بحث بیش از 5200تومان برآورد می‌شود.

ایران‌خودرو۴۶۰۰درصد
«خودرو» سهمی است که این روزها در سبد بیشتر سهامداران پیدا می‌شود. ایران‌خودرو با نماد «خودرو» 2سال است که با همه فراز‌و‌نشیب‌هایش، سودهای خوبی برای سهامداران خود رقم زده است. قیمت تعدیل‌شده این سهم در پنجم شهریور سال97، تنها 9تومان بوده و حالا در پنجم شهریور سال‌جاری بر عدد قیمتی 425ایستاده است. این سهم که در خرداد سال‌جاری نرخ 600تومان را هم به‌خود دید، در بازه زمانی مورد‌بحث 4600درصد رشد قیمت را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

زامیاد۲۸۰۰درصد
نام نماد زامیادی‌ها در بورس، «خزامیاد» است. سهامداران این شرکت خودرو‌سازی‌ در بازه زمانی مورد‌بحث ما طعم سود 2800درصدی را چشیده‌اند. قیمت تعدیل‌شده هر سهم خزامیاد در پنجم شهریور سال97، 75تومان برآورد شده که این عدد 2سال بعد به 2236تومان برای هر سهم رسیده است.

خساپا۱۶۰۰درصد
سایپا در مدت موردبحث، یک سوم ایران‌خودرو سود به سهامداران خود داده است. قیمت تعدیل شده هر سهم سایپا که با نماد «خساپا» در بازار سرمایه حضور دارد، از 21تومان سال97 (پنجم شهریور‌ماه)‌ به 367تومان رسیده تا در این گروه خودرویی بیش از 1600درصد سود‌دهی به ثبت رسیده باشد.

خپارس۱۶۰۰درصد
پارس‌خودرو با نماد «خپارس» در بازار سرمایه حضور دارد؛ سهمی که خبرها حکایت از افزایش سرمایه‌ آن در آینده‌ای نزدیک دارند. قیمت تعدیل شده هر سهم خپارس در پنجم شهریور 2سال پیش، 76تومان ارزشگذاری شده است و حالا بعد از 2سال با 1600درصد رشد به 1327تومان (به‌ازای هر سهم) رسیده است.

قطعه‌سازان سودآور
گروه خودرویی‌ها به‌خودروسازان محدود نمی‌شوند. ‌قطعه‌سازان که زیرمجموعه این گروه به شمار می‌روند هم بازدهی‌های قابل‌قبولی داشته‌اند؛ مثلا «خکار» نماد ایرکا پارت صنعت در مدت مشخص ما، ۲۵۰۰درصد، نماد «ختوقا» مربوط به قطعات اتومبیل ایران با ۲۳۰۰درصد و «خاهن» مربوط به آهنگری تراکتورسازی ایران با ۶۰۰درصد بازدهی‌، در صدر جدول قطعه‌سازان خودرویی‌ها ایستاده‌اند.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید