• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109799
+
-

تمرین تسخیر ساحل و دریا

رزمایش ۳روزه ارتش با شلیک موفق انواع موشک‌های ساحلی، دریایی و پهپادی برگزار شد

دفاعی
تمرین تسخیر ساحل و دریا

رزمایش مشترک بزرگ ذوالفقار99 ارتش با گسترش شناورهای سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی نیروی دریایی، سامانه‌های راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، یگان‌هایی از نیروی زمینی و جنگنده‌های نیروی هوایی در دریای عمان برگزار شد. این عملیات شلیک‌ موفق انواع موشک‌های ارتش به سمت اهداف دریایی و هوایی را در پی داشت.
گستره رزمایش ۲میلیون کیلومترمربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10درجه شمالی بود و در آن برخی از مهم‌ترین سامانه‌های رزمی ازجمله موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوا به سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت‌انداز از روی شناورهای سطحی، زیر‌سطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد مورد آزمایش قرار گرفت. زیردریایی فاتح و پهپاد سیمرغ برای نخستین‌‌بار در این رزمایش حضور داشتند.

شلیک موشک‌ها
در روز دوم این رزمایش که جمعه برگزار شد، موشک قادر آزمایش شد. این موشک از سایت‌های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش شلیک شد و شناور هدف در فاصله بیش از 200کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، همچنین یگان‌های شناوری نیروی دریایی ارتش با استفاده از موشک کروز «نصر» اهداف سطحی خود در دریا را منهدم کردند. امیر دریادار دوم شهرام ایرانی، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار99 ارتش با اعلام این خبر، گفت: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار99 ارتش، یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی اهداف سطحی خود در دریا را مورد اصابت قرار دادند. در این مرحله از رزمایش ناو موشک‌انداز نجم با شلیک موشک کروز «نصر» هدف سطحی تعیین‌شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد.
رزمایش زیر‌سطح دریا نیز با شلیک موفق اژدر دنبال شد. زیردریایی کلاس غدیر با موفقیت یک فروند موشک کروز زیرسطح به سطح را علیه هدف شناوری شلیک کرد. براساس گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار دوم شهرام ایرانی، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش با اعلام این خبر گفت: این موشک زیرسطحی قابلیت نصب روی هرنوع زیردریایی را دارد و امروز این موشک در مراحل تولید انبوه قرار گرفته و همه زیردریایی‌های ارتش به این موشک مجهز خواهند شد.

پهپادهای رزمی ارتش
بخش مهم دیگری از رزمایش ارتش به استفاده از پهپادهای نیروی هوایی ارتش و عملیات‌های آنها اختصاص داشت. در این مرحله از رزمایش پهپاد سیمرغ با پرواز از پایگاه مبدأ و طی مسافت بیش از هزار کیلومتر موفق به هدف قرار‌دادن یک فروند شناور سطحی در آب‌های دوردست با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن سدید شد. پهپاد رزمی سیمرغ با برد بلند عملیاتی و مداومت پروازی 24ساعت قابلیت اجرای عملیات‌های مختلفی ازجمله گشت، شناسایی، اجرای عملیات رزمی و جنگال دارد. پهپاد رزمی کمان-12هم با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار‌99 ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماموریت از پیش تعیین‌شده خود را با موفقیت انجام داد. این پهپاد که نخستین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش طراحی و تولید شده‌، با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار‌99 ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماموریت از پیش تعیین‌شده خود شامل رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت انجام داد. همچنین در ادامه این سناریو از رزمایش، پهپادهای ابابیل نیروی هوایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «قائم» موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمایش شدند.

تسخیر ساحل
تکاوران و تفنگداران دریایی عملیات مشترک و پیچیده آبی‌-خاکی را در سواحل مکران اجرا کردند. در این عملیات هجومی و آفندی که به‌منظور تصرف ساحل مورد نظر طراحی و اجرا شد، تجهیزات شناوری و پروازی نیروی دریایی و نفربرهای دوزیست نیروی زمینی با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفتند. در این عملیات پس از انجام بمباران هوایی توسط جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی و بمباران ساحلی توسط ناوشکن‌ها و شناورهای موشک‌انداز و راکت‌انداز در حجم وسیع و انهدام اهداف و نیروهای متخاصم از هوا، سطح و زیرسطح توسط نیروهای عملیات ویژه، عمده قوا و تجهیزات نیز با حمایت یگان‌های رزمی توسط ناوهای نیروبر به ساحل مورد نظر منتقل و عملیات هجومی و آفندی آبی‌- خاکی با موفقیت انجام شد. همچنین پرنده متخاصم که یک هدف با سرعت بالا و در ارتفاع زیاد در حال پرواز بود و قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشت، درحالی‌که از سطح مقطع راداری بسیار کمی برخوردار بود، توسط سامانه‌های راداری تحت کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) کشف و به‌منظور رهگیری و انهدام به سامانه پدافندی بومی نیروی پدافند هوایی ارتش واگذار شد که با شلیک موفق موشک سطح به هوای بهینه‌شده شلمچه از این سامانه، سرنگون شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید