• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109796
+
-

باز هم پای هکرها در میان است

باز هم پای هکرها در میان است

به ادعای شرکت مایکروسافت، هکرهای مرتبط با روسیه، چین و ایران طی ماه‌های گذشته حملات هدفمندی را برای جاسوسی از شخصیت‌ها و احزاب سیاسی آمریکا انجام داده‌اند. در بیانیه این شرکت که روز گذشته منتشر شد آمده: تلاش گروه‌های خارجی برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شکل روشنی افزایش یافته است؛ مجموعه هکرهای روسی که در سال2016 کمپین حزب دمکرات را هدف قرار دادند بار دیگر حملات خود را علیه کمپین هردو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از سر گرفته‌اند. براساس این بیانیه، گروه هکرهای روسی مشهور به «استرونتیوم» به تنهایی بیش از 200حمله سایبری به سازمان‌ها و احزاب سیاسی آمریکا داشته‌ است.
جالب آنکه به ادعای مایکروسافت، الگوی سیاسی حملات هکرهای روسی، چینی و ایرانی با یکدیگر متفاوت بوده است؛ به‌گونه‌ای که هکرهای چینی به کمپین بایدن، هکرهای ایرانی به کمپین ترامپ و هکرهای روسی به کمپین هردو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حمله کرده‌اند. مجموعه هکرهای چینی در این گزارش با عنوان «زرکونیوم» و مجموعه هکرهای ایرانی نیز با نام «فوسفور» معرفی شده‌اند. همچنین براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مایکروسافت، این حملات سایبری صرفا محدود به کمپین‌های سیاسی بوده و تا‌کنون، سامانه انتخابات آمریکا را مورد هدف قرار نداده است.
تام بیرت، مسئول امنیت کاربران در شرکت مایکروسافت، روز گذشته پس از انتشار این گزارش در نشستی خبری گفت: اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد روش‌های هکرها کاملا با حملات سال2016 همخوانی دارد؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها شخصیت‌های بارز، بلکه حتی مشاوران و به‌طور کلی تمام افراد مرتبط با کمپین‌های سیاسی در معرض حمله سایبری و افشای اطلاعات شخصی خود قرار دارند. او تأکید کرد: وقوع این حملات بار دیگر ضرورت وجود برنامه‌های رایگان یا بسیار ارزان برای حفاظت از اطلاعات شخصی افراد مرتبط با فعالیت‌های سیاسی در آمریکا را نشان داد.
تمام اینها در حالی است که یک عضو سابق اداره امنیت داخلی آمریکا، روز چهارشنبه هفته گذشته در شکایتی رسمی اعلام کرد از سوی مقامات عالی‌رتبه دولت برای «کم اهمیت نشان دادن حملات سایبری روسیه» تحت فشار بوده است. برایان مورفی در مصاحبه با رویترز درباره شکایت خود گفت: کاخ سفید اصرار داشت گزارشی مبنی بر تهدید هکرهای روسی تهیه نشده و در عوض، بر خطر هکرهای چینی و ایرانی تأکید شود، درحالی‌که روشن بود تهدید اصلی علیه امنیت سایبری آمریکا از سوی روس‌هاست و نه دیگران.
پیش از این در سال2016، مجموعه هکرهای روسی با حملات سازماندهی شده به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، به‌طور جدی بر رقابت‌های سیاسی در آمریکا تأثیر گذاشته و راه را برای پیروزی ترامپ هموار کردند. براساس نتایج تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه دادگستری آمریکا، محتوای ایمیل‌های افشا شده کمپین کلینتون توسط هکرهای روسی، دست‌کم به اطلاع 126میلیون رای‌دهنده آمریکایی رسیده بود.

نگرانی درباره اعلام پیروزی، قبل از شمارش آرا
شرکت توییتر روز گذشته از تصمیم خود برای حذف و یا محدود کردن توییت‌هایی خبر داد که پیش از شمارش کامل آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، محتوایی مبنی بر پیروزی یکی از نامزدها منتشر کنند. به گفته توییتر، این تصمیم بخشی از برنامه جامع این شرکت برای مقابله با انتشار اطلاعات غلط و جعلی در فضای شبکه‌های اجتماعی است. پیش از این مارک زاکربرگ، صاحب شرکت فیسبوک نیز در مورد وقوع تنش و درگیری‌های مدنی در سطح آمریکا تا پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات اعلام نگرانی کرده بود.
بخش عمده این نگرانی‌ها مربوط به سازوکار رای‌گیری پستی است؛ سازوکاری که در کنار رای‌گیری عادی، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا طراحی شده و فرایند شمارش آرا را با تأخیر قابل توجهی روبه‌رو خواهد کرد. در این چارچوب، ممکن است ستاد یکی از نامزدها صرفا با ارجاع به نتایج صندوق‌های عادی و غیرپستی که زودتر شمارش می‌شوند، اعلام پیروزی کند. پیش از این نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی درباره وضعیت پست این کشور گفته بود: ریاست جدید سازمان پست که به روشنی از حامیان ترامپ است فرایند عملکرد پست را با اخلال مواجه کرده و دمکراسی آمریکا را تهدید می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید