• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109789
+
-

این لیگ برای کسی نمی‌جوشد

لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق وضعیت نامشخصی دارد و ممکن است فصل اصلا به پایان نرسد

این لیگ برای کسی نمی‌جوشد

لیگ قهرمانان آسیا که همیشه شکل برگزاری‌اش نسبت به لیگ‌های دیگر کمی عجیب و غیرعادی به‌نظر می‌رسید، امسال از همیشه عجیب‌تر شده و اصلا مشخص نیست می‌توان به پایان این رقابت‌ها امید بست یا نه. با شیوع کرونا، بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا از ابتدای اسفندماه98 مانند سایر مسابقات ورزشی دچار تعطیلی شد و حالا بعد از نزدیک به 6ماه قرار است این رقابت‌ها از سر گرفته شود. اما پیگیری مسابقات از همین ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو شده است. در گروه‌های 4گانه غرب آسیا که قرار است مسابقات خود را به‌شکل مجتمع در قطر برپا کنند، تا این لحظه تیم الوحده امارات کنار کشیده و گروهA را تبدیل به گروهی 3‌تیمی کرده است. این اتفاق همه را به یاد سال2009 می‌اندازد که تیم الشارجه از همین کشور امارات در مرحله گروهی لیگ قهرمانان و درحالی‌که 4بازی از 6بازی خود را هم انجام داده بود، از ادامه رقابت‌ها انصراف داد و در میان 3تیم باقیمانده پرسپولیس بالاتر از الشباب و الغرافه در صدر قرار گرفت.

 شرق آسیا، پشت به لیگ قهرمانان
در گروه‌های شرق آسیا وضع از این هم خراب‌تر و شرایط ادامه رقابت‌ها کاملا نامشخص است. AFC درست در همان زمانی که تصمیم گرفت بازی‌های غرب را به‌صورت یکجا و مجتمع در قطر برگزار کند، برای بازی‌های شرق نیز برگزاری به همین فرم در کشور مالزی را پیشنهاد کرد اما برای اجرایی‌شدن این پیشنهاد، موانع زیادی وجود داشت. براساس قوانین کشور مالزی در دوران کرونا، تیم‌های شرق آسیا درصورت سفر به این کشور باید 14روز را در قرنطینه سپری می‌کردند تا بعد از آن بتوانند وارد رقابت‌ها شوند. از این مهم‌تر، تقریبا هیچ‌یک از کشورهای حاضر در گروه‌های 4گانه شرق آسیا رغبتی به ادامه این رقابت‌ها و برگزاری بازی‌ها نشان نداده‌اند. لیگ‌های کره، ژاپن و چین هم‌اکنون هفته‌های میانی خود را سپری می‌کنند و تیم‌ها در کوران رقابت‌های لیگ هستند. با توجه به قراردادهای کلانی که این لیگ‌ها با اسپانسرهای بزرگ خود دارند، ترجیح تیم‌های شرق آسیا بر حضور در لیگ‌های داخلی و به پیش بردن این رقابت‌ها‌ست. از طرف دیگر، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم قراردادهای خود را دارد و امیدوار است با به پایان رساندن بازی‌های لیگ قهرمانان بتواند از اسپانسرهای خود کسب درآمد کند. در واقع بین منافع لیگ‌های داخلی شرق آسیا و لیگ قهرمانان قاره تداخل‌‌هایی ایجاد شده و کار AFC را برای به پایان رساندن این مسابقات بسیار سخت کرده است.

 یک فینالیست 12مهر، یک فینالیست 2ماه بعد
هم‌اکنون AFC تاریخ بازی‌های باقیمانده در گروه‌های 4گانه شرق آسیا را اعلام کرده اما مکان برگزاری این مسابقات هنوز مشخص نیست! طبق برنامه‌ای که در سایت AFC هم ثبت شده تیم‌های شرق آسیا از تاریخ 25مهر مسابقات باقیمانده خود از مرحله گروهی را آغاز می‌کنند. این در حالی است که 13روز قبل از این تاریخ یعنی در روز 12مهرماه در منطقه غرب حتی بازی نیمه‌نهایی هم انجام شده و یک پای فینال مشخص شده است! براساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، بازی‌های گروهی منطقه غرب که پس‌فردا در قطر آغاز می‌شود، روز سوم مهر با شناسایی چهره 8تیم صعودکننده به پایان خواهد رسید. این 8تیم در روزهای 5 و 6مهر بازی‌های یک‎هشتم نهایی را برگزار می‌کنند و روز 9مهرماه نیز 2 بازی مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار می‌شود. در نهایت 2تیم برگزیده غرب آسیا در روز 12مهر به مصاف هم می‌روند تا تیم برتر غرب و نخستین فینالیست لیگ قهرمانان را معرفی کنند. اما در شرق آسیا بازی‌های گروهی از 25مهر تا 11آبان طول خواهد کشید. 8تیم صعودکننده از شرق در تاریخی که هنوز مشخص نشده، بازی‌های یک‌هشتم را برگزار می‌کنند اما تاریخ بازی‌های یک‌چهارم مشخص است و 4تیمی که به این مرحله می‌رسند، باید در روز 5آذر به مصاف هم بروند. 2تیم برنده این دو مسابقه 3روز بعد (8آذر) مقابل هم قرار می‌گیرند تا تیم برتر شرق آسیا و دومین فینالیست لیگ قهرمانان را معرفی کنند. یعنی فینالیستی که از غرب معرفی می‌شود باید حدود 2ماه انتظار بکشد تا حریفش در بازی فینال را بشناسد. برای بازی فینال هم فعلا تاریخ پنجم دسامبر یعنی 15آذرماه اعلام شده است. محل برگزاری این بازی مثل تمام بازی‌های منطقه شرق فعلا مشخص نیست. این سرگذشت عجیب لیگ قهرمانان آسیا در فصل‌2020 بود. این لیگ حتی در سال‌هایی که با نظم و ترتیب برگزار می‌شد از لحاظ شکل و شمایل و به‌خصوص برگزاری یک فصل در طول 2 فصل فوتبالی در تمام دنیا منحصربه‌فرد بود و در این فصل آنقدر عجیب‌تر شده که ممکن است هرگز پایان آن را به چشم نبینیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید