• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109780
+
-

روبات ضد کرونای ایرانی در چالش ام‌آی‌تی

گروهی از جوانان روباتی ساخته‌اند که می‌تواند در مکان‌‌های عمومی شلوغ دمای بدن ۸۵ نفر را به صورت همزمان رصد کند و فاصله آنها را گزارش دهد

روباتیک
روبات ضد کرونای ایرانی در چالش ام‌آی‌تی

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

گروهی از جوان‌های ایرانی با ساخت یک روبات ویژه شرایط کرونا توانسته‌اند مورد توجه عمومی قرار بگیرند؛ روباتی که می‌تواند در مکان‌های عموی شلوغ به‌صورت سریع دمای بدن تعداد زیادی از افراد و فاصله فیزیکی آنها را تشخیص دهد. تقریبا در بیشتر موارد، آنچه باعث گلایه نخبگان، نوآوران و افراد خلاق حوزه تکنولوژی می‌شود، سختگیری‌های نهفته در ضوابط است. به‌عنوان مثال، درحالی‌که بسیاری از کشورها برای تولید یک دستگاه نوآورانه، فقط «طراحی و نقشه» را به‌عنوان پیش‌نیاز حمایت‌ها مطرح می‌کنند، در کشور ما ساخت «نمونه اولیه» که عموما هزینه بالایی دارد، جزو الزامات حمایتی عنوان می‌شود. بنابراین نوآوران حوزه فناوری که پشتوانه مالی ندارند یا از خیر ساخت نمونه اولیه می‌گذرند، یا چاره‌ای نمی‌بینند که این حمایت‌های مالی را به شکل‌هایی دیگر جذب کنند. «امیرعباس محمدی کوشکی» و تیمش از نوآورانی هستند که با طراحی یک روبات هوشمند، در رویدادهای جهانی درخشیده‌اند. به‌عنوان مثال توانسته‌اند در رویداد INTARG که در پایتخت لهستان برگزار می‌شود، مدال طلا را کسب کنند و در چالش جهانی ام‌آی‌تی پذیرفته شوند.

روبات روزهای کرونا
با شیوع کرونا، محمدی کوشکی به همراه یک تیم جوان، روباتی را طراحی کرده‌اند که به گفته آنها «تاکنون مشابه آن در دنیا ساخته نشده است.» او در گفت‌وگو با همشهری، ویژگی‌های این روبات منحصر به فرد را چنین توصیف می‌کند: «روبات ما در مکان‌های عمومی و پرتردد مانند ترمینال‌های فرودگاه‌ها، با دوربین و سنسورهای حرارتی لیزری می‌تواند دمای بدن افراد را اندازه‌گیری و دمای بدن هر فرد را به‌طور مجزا ثبت کند.»  البته روبات‌های دیگری هم با این کارایی در دنیا ساخته شده‌اند، اما آنچه این روبات را متمایز می‌کند «قابلیت اسکن همزمان 85 نفر است. با توسعه روبات می‌توان این عدد را سه‌رقمی کرد». به این ترتیب «اگر دمای بدن فرد بالا باشد، دوربین دیگری از چهره این شخص عکس می‌گیرد و این اطلاعات را روی سیستم نشان می‌دهد.»
محمدی کوشکی با هیجان به ویژگی دیگر این روبات هوشمند اشاره می‌کند: «روبات ما یک ویژگی مهم دیگر هم دارد؛ فاصله فیزیکی افراد را تشخیص می‌دهد. به این ترتیب که اگر افراد در یک مکان پر ازدحام، بیش از حد مجاز به یکدیگر نزدیک شوند، روبات به وسیله هشدارهای نوری و صوتی، آنها را مطلع می‌کند.»

مرحله آزمایشگاهی
اگرچه این روبات در «مرحله آزمایشگاهی» قرار دارد، اما «تاکنون 25میلیون تومان برای خرید قطعات صرف کرده‌ایم. این در حالی است که ساخت نمونه اولیه روبات چیزی حدود 900میلیون تومان بودجه نیاز دارد.» محمدی کوشکی این عدد را در حالی اعلام می‌کند که می‌گوید: «اگر این روبات وارد مرحله تولید انبوه شود، بین 50 تا 75 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید