• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109709
+
-

کارشناسان معتقدند تصمیم‌گیری درباره محله‌های با هویت و ارزشمند نباید پشت درهای بسته صورت بگیرد

ساخت‌وساز در جماران نیازمند نگاه محله‌‌ای

درشهر
ساخت‌وساز در جماران نیازمند نگاه محله‌‌ای

این روزها بحث درباره محله‌ جماران زیاد مطرح می‌شود؛ موضوعی که با اظهارنظرهای مختلفی همراه شده است. هرچند تصمیم‌گیری در باره این محله و مسئله اصلی‌اش در جلسه روز دوشنبه  شورای عالی معماری و شهرسازی بی‌نتیجه ماند، اما به نظر می‌رسد هر گونه تصمیم‌گیری برای آن علاوه بر پرهیز از نگاه‌های‌یک‌نقطه‌ای به جماران و حفظ یکپارچگی آن، رضایت ساکنان را هم در بر داشته باشد.
به گزارش همشهری، جماران یک محله است و ساخت‌وساز در آن باید از الگوی یکپارچه‌ای تبعیت کند. نکته‌ای که سخنگوی شورای شهر تهران هم بر آن تاکید کرد. علی اعطا به‌عنوان رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با بیان این که دوره تصمیم‌گیری در اتاق‌های بسته سپری شده است و چیزی در اتاق‌های تاریک باقی نمی‌ماند، گفت:«‌دوستان پشت درهای بسته تصمیم نگیرند و روندی را که قرار است به یک تصمیم منجر شود به مردم عرضه کنند. باید منطق و مبنای هر تصمیم روشن باشد و جماران به شکلی که هست، باید برای آیندگان حفظ شود.»
او افزود: «اساسا ایجاد محدودیت‌های ساخت‌وساز یا حتی فریز کردن یک محدوده در شهر، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. گاهی مسائل امنیتی و حفاظتی مطرح است، گاهی برای انجام طرح‌های شهری است و گاهی ممکن است به دلایل هویتی و میراثی باشد.» به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، این کار بعضا، مثل بافت‌های ثبت‌شده، پشتوانه‌های قانونی محکم دارد، اما در مواردی مثل اجرای طرح‌های توسعه شهری مصوب، شهرداری‌ها مجاز نیستند برای بلندمدت محدوده ای را فریز کنند و متاسفانه این رویه نادرست عموما درباره محله‌هایی در شهرها جریان دارد.
اعطا با تاکید بر این‌که در جماران موضوع فریز کردن مطرح نیست، اما محدودیت‌های اعمال شده به دلایل هویتی و حفاظتی است، خاطرنشان کرد: «در محله جماران مسئله اصلی ایجاد محدودیت ارتفاع در ساخت است و در حالی که محله جماران علاوه بر این‌که دارای بافت ارزشمند روستایی از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بوده است؛ به دلیل حضور حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و یک شخصیت مورد توجه در مقیاس جهانی، مورد توجه است. از این رو جماران به شکلی که هست، باید برای آیندگان حفظ شود و من معتقدم همین میزان تغییراتی که در سال‌های اخیر به دلیل برخی ساخت‌وسازها انجام شده نیز، بعضا هویت کالبدی جماران را مخدوش کرده است.»
او اضافه کرد: «حالا فرض کنید مسائل مربوط به هویت تاریخی و بافت روستایی این محله را نادیده بگیرند؛ اما چطور می‌توان از تصمیمی دفاع کرد که میراث کالبدی مرتبط با رهبرکبیر انقلاب را مخدوش کند. بعید می‌دانم در هیچ شهر و کشور متمدن و توسعه‌یافته‌ای چنین مواجهه‌ای با موضوع صورت گیرد. حالا یک عده می‌گویند بخشی از این محدودیت‌ها، مربوط به حریم امنیتی بوده اما الان حریم امنیتی به این شکل ضرورتی ندارد مطرح باشد و اجازه بدهید کارشناسان بحث و بررسی کنند.»

تاثیر ساخت‌و‌ساز بر قیمت املاک جماران
محله جماران به لحاظ جغرافیایی و سوق‌الجیشی منطقه‌ای خاص است که پرواز هم در آن محدوده ممنوع است و اگر محدودیت ساخت در جماران وجود دارد باید مانند سایر ممنوعیت‌ها به آن تمکین شود. بنابراین شهرداری تهران هم باید طوری عمل کند که خلاف قانونی صورت نگیرد. این را رئیس اتحادیه املاک کشور گفت. مصطفی قلی خسروی ساخت‌وساز در محله جماران را زمانی مناسب و منطقی می‌داند که این ساخت‌وساز برای مردم منطقه و محله باشد و نباید جلو آن را گرفت.
قلی خسروی با تاکید بر حفظ حقوق عامه گفت:«اگر حضرت امام (ره) می‌فرمایند که اینجا شارع عام است و اگر موانعی بود به خاطر مردم باید برداشته شود، به دلیل اهمیتی بود که به مردم می‌دادند. اما زمانی که ساخت‌وساز نه به سود عرضه و تقاضاست و نه تاثیری بر افزایش کیفیت زندگی ساکنان محله جماران دارد، دلیلی بر پافشاری برای ساخت‌وساز خارج از قوانین به‌ویژه قانون برنامه سوم توسعه کشور با مصوبه مجلس نباید باشد. درصورتی که در محله جماران سازه‌ای پیاده شود که دارای فروشگاه یا تاسیسات و مراکز تفریحی باشد، این در قیمت منطقه تاثیر می گذارد، اما اگر مجموعه‌ای تنها برای یک‌ نهاد باشد، هیچ تاثیری در قیمت‌ املاک منطقه نخواهد گذاشت. همچنین باید تصمیم‌گیری‌ها کاملا شفاف باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید