• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109704
+
-

دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در 10حوزه انتخابیه 8صبح فردا برگزار می‌شود

رأی‌گیری برای 10کرسی خالی مجلس

در یک اتفاق کم‌نظیر یکی از نامزدهای شهرستان میانه که به دور دوم راه یافته بود 2روز مانده به رأی‌گیری رد صلاحیت شد / شعب اخذ رأی از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا تبعیت کرده و از امشب ضدعفونی می‌شوند

مجلس
رأی‌گیری برای 10کرسی خالی مجلس

انتخابات دور دوم مجلس سرانجام پس از 4ماه تأخیر فردا -جمعه- برگزار می‌شود. 11حوزه انتخابیه در انتخابات دوم اسفندماه سال قبل کارشان به مرحله دوم کشید و هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در این حوزه‌ها نتوانستند حدنصاب 20درصدی مورد نیاز در این انتخابات را به‌دست بیاورند. روز چهارشنبه نام یکی از این حوزه‌های انتخابیه در اطلاعیه شماره37 وزارت کشور حذف شد و تعداد حوزه‌های انتخابیه به عدد10 کاهش یافت. علت هم ردصلاحیت یکی از نامزدهای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی است. این خبر 2روز مانده به برگزاری انتخابات از سوی رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی اعلام شد. علیار راستگو با بیان اینکه صلاحیت یکی از ۲نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه میانه رد شد، گفته: «بر این اساس دور دوم انتخابات در این حوزه برگزار نمی‌شود.» هرگونه تصمیم‌گیری در این‌باره به سال بعد موکول شده است.
به‌گزارش همشهری، براساس قانون انتخابات مجلس در انتخابات‌های دور دوم مجلس 2نفر نخست هر حوزه انتخابیه در مرحله اول به مرحله دوم راه می‌یابند. انتخابات دور دوم مجلس یازدهم بر مبنای همین قانون در کل 20نامزد دارد که 10نفر آنان به مجلس راه خواهند یافت. در 10حوزه انتخابیه باقیمانده از 8استان کشور انتخابات برگزار خواهد شد و شعب رأی‌گیری آمادگی دارند تا آرای مردم را در این حوزه‌ها اخذ کنند. در حوزه‌های انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام‌آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» واجدین شرایط رأی می‌توانند پای صندوق‌های رأی بروند.
ساعت شروع رأی‌گیری 8صبح است و تا 6بعدازظهر ادامه خواهد داشت. ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای هم که روز چهارشنبه منتشر کرد پایان تبلیغات نامزدها را از ساعت8صبح امروز ممنوع اعلام کرد. در بخشی از این اطلاعیه برای روز رأی‌گیری نیز تأکید شد «از کلیه نامزدهای انتخابات و هوادارانشان تقاضا می‌شود از هرگونه فعالیت تبلیغی پرهیز کرده و در زمان حضور در شعب اخذ رأی نیز از همراه داشتن هرگونه آثار یا نماد تبلیغاتی (نظیر عکس و...) خودداری کنند.»
شرکت در این انتخابات نیز همانند ایام تبلیغات دستورالعمل‌های خاص خود را با توجه به شیوع بیماری کرونا دارد. اگر نامزدها حق برگزاری اجتماعات در ایام تبلیغات را نداشتند، مردم هم براساس توصیه‌های اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور باید نکاتی را رعایت کنند: «در ساعات اولیه به شعب اخذ رأی مراجعه کنند و همراه خود ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند تا از انتقال ویروس منحوس کرونا جلوگیری شود و بتوانیم انتخابات سالمی را برگزار کنیم.» شعب اخذ رأی نیز از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در مهیا ساختن فضای رأی‌گیری استفاده کرده‌اند، ازجمله اینکه از امشب ضدعفونی می‌شوند.
کسانی که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی 2اسفند1398 در حوزه‌های انتخابیه مربوط شرکت کرده‌اند می‌توانند در دور دوم نیز در همان حوزه رأی دهند. همچنین افرادی که در انتخابات اسفندماه سال گذشته، در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابی شرکت نکرده و رأی ندادند، هم می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و به نامزد‌های مورد نظر خود رأی دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید