• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109651
+
-

رقابت حذفی در مجلس برای 1400

جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس طرح جدیدی برای اصلاح قانون انتخابات آماده کرده‌اند که براساس آن چهره‌هایی مثل جلیلی، قالیباف و فتاح نمی‌توانند در انتخابات نامزد شوند

رقابت درون‌گروهی اصولگرایان برای انتخابات‌1400 به مقصد پاستور چنان جدی است که فریاد عقلای این جریان را که همواره سعی در تعدیل تحرکات سیاسی جناح راست دارند، بلند کرده است. نمونه‌اش اظهارات دیروز عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا‌و‌سیما‌ست که گفت: «تنگ‌کردن دایره خودی‌ها، پایان ندارد. امروز انقلابی‌ترین نیروهای ارزشی به‌دنبال مرزبندی با هم هستند. آن هم بر سر عناوینی که با گفت‌وگو و همدلی به‌راحتی حل می‌شود... خود‌شاقول‌پنداری، عادت بدی است که برخی نیروهای انقلابی به آن دچار شده‌اند.»
این رقابت با طرح‌نوشتن‌ها در مجلس و فراهم‌کردن شرایط حذف رقیب در این طرح‌ها مشهود است؛ چنان‌که روز گذشته احسان ارکانی، از نمایندگان نزدیک به مهرداد بذرپاش، رئیس 40ساله دیوان محاسبات از تهیه طرحی در مجلس سخن گفت که براساس آن رقبایی مثل محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، پرویز فتاح، سعید جلیلی و دیگر مهره‌های اصلی اصولگراها به‌خاطر محدودیت سنی نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. این طرح در شرایطی تهیه شده است که یک هفته قبل‌تر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از طرح دیگری برای اصلاح قانون انتخابات سخن گفته بود؛ طرحی که براساس آن حداقل سن برای حضور در انتخابات 45سال است و مهرداد بذرپاش نمی‌توانست براساس این طرح در انتخابات شرکت کند.
به‌گزارش همشهری، اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که 10روزی است بررسی آن در کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور کلید خورده است، بزرگ‌ترین میدان بازی اصولگرایان است که از تعریف رجل سیاسی گرفته تا تعیین شرایط کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد توجه قرار داده‌اند.
توییت احسان ارکانی، از نمایندگان وابسته به این طیف حامیان احمدی‌نژاد از عزم جزم آنها برای حذف کاندیداهایی در قامت قالیباف خبر می‌دهد. او ‌دیروز در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: در راستای گام دوم انقلاب، به اتفاق جمعی از نمایندگان درحال ارائه طرح اصلاحیه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. یکی از پیشنهادها تعیین حداقل سن۴۰سال و حداکثر سن ۵۵سال برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است. او در توییتی دیگر نیز پیشنهاد دیگر در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری داد که آن استعفای وزرا، معاونین رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس، ۶‌ماه قبل از ثبت‌نام در انتخابات است تا کار و خدمت به مردم، تحت‌تأثیر تبلیغات برای انتخابات قرار نگیرد. به واسطه این دو توییت ارکانی هویدا می‌شود که جایگاه ریاست مجلس و لزوم استعفای 6ماهه قبل از آن از یک‌سو و شرط سنی حداکثر 55سال به روشنی حذف قالیباف 59ساله را نشانه گرفته است. ارکانی سال گذشته در پوستر‌های انتخاباتی‌اش با شعار گام دوم انقلاب و لزوم میدان‌دادن به جوانان، بذرپاش را به‌عنوان سخنران میتینگ‌های انتخاباتی‌اش در مشهد انتخاب کرده بود.  اگرچه طیف احمدی‌نژادی‌ها با شعار جوانگرایی قدم در مسیر گام دوم انقلاب گذاشته‌اند، اما در سوی دیگر میدان پایداری‌ها‌ که با تشکیل فراکسیون گام دوم انقلاب، خود را شاخص گام دوم انقلاب می‌دانند، در بیرون و درون مجلس تشکیلات منظم و فعالی را راه انداخته‌اند، به جد به‌دنبال مطرح کردن امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس دوم مجلس و چهره شناخته‌شده جریان پایداری هستند. حذف ریاست‌جمهوری و گام برداشتن به سمت نظام دو‌پارلمانی جایگزینی ریاست‌جمهوری با نخست‌وزیری ایده این طیف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید