• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109650
+
-

مسعود عربشاهی

مسعود عربشاهی

یکی از هنرمندان فعال در زمینه هنر مفهومی یا Conceptual art که این سبک از هنر را به بسیاری از هنردوستان معرفی کرد مسعود عربشاهی بود. هنر مفهومی گونه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن مفهوم یا ایده موجود در اثر، بر زیبایی‌شناسی معمول و مواد به‌کار رفته برای خلق آن اولویت دارد. 
در هنر مفهومی ایده و مفهوم مهم‌ترین بخش اثر هنری است. مسعود عربشاهی، نقاش و استاد هنرهای تجسمی، صاحب آثار بسیاری است. ازجمله نقش‌برجستۀ سر در اتاق صنایع و معادن در خیابان طالقانی، سالن کنفرانس هلال احمر در میدان ارگ، نقش‌برجسته‌های دیوارهای پارک طالقانی در بزرگراه حقانی و مجموعه «نور و گیاه» بر دیوار مجلس ازجمله آثار شهری مهم اوست. 
در مصاحبه‌ای، او به یکی از خاطراتش اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ «از مجلس شورای ملی سابق به من تلفن زدند که یک اثرتان را یافته‌ایم. 
خانه‌ای بزرگ و متروکه در نزدیکی مجلس بود که به انباری مملو از آشغال بدلش کرده بودند. یکی از تابلوهایم را از زیر کوهی از زباله بیرون کشیدند و گفتند این یکی سالم مانده است و بقیه بوم‌ها را هم چون نفهمیده‌اند چیست برای ایزوگام کردن سقف اتاق کارگران استفاده کرده‌اند.» این درحالی است که فقط 
یکی از آثار او در یازدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رسید.
مسعود عربشاهی (زاده ۱۹ شهریور ۱۳۱۴ - درگذشته ۲۵ شهریور ۱۳۹۸)

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :