• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109648
+
-

در 3روز گذشته وزیران خارجه هند و سوئیس در تهران حضور داشتند همزمان ششمین جلسه شورای‌عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه برگزار شد

عبور دیپلماسی از کرونا

دیپلماسی
عبور دیپلماسی از کرونا

درحالی‌که شیوع کرونا در جهان همه مناسبات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را تحت‌الشعاع قرار داده، مسیر دیپلماتیک برای کاهش آسیب‌های کرونا فعال‌تر شده است. در هفته‌های اخیر نخست‌وزیر عراق، وزیر خارجه سوئیس و وزیر دفاع هند به ایران سفر کرده بودند و دیروز هم تهران میزبان وزیر خارجه هند بود.
این دومین سفر یکی از مقامات عالی‌رتبه هند به ایران در هفته جاری است. وزیر دفاع هند نیز در اوایل هفته به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کرد. رجنات سینگ، وزیر دفاع هند یکشنبه پس از دیدار با سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در تهران با اشاره به این دیدار در صفحه توییترش نوشت: دیداری بسیار ثمربخش با سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ایران در تهران داشتم. درباره مسائل امنیتی منطقه ازجمله افغانستان همچنین مسائل همکاری دوجانبه گفت‌وگو کردیم.

تعامل فعال با همسایگان
به‌گزارش همشهری، سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند هم در جریان سفر کوتاه خود به ایران با وزیر امورخارجه کشورمان در محل وزارت خارجه دیدار و رایزنی کرد. ‌در این دیدار، طرفین درخصوص آخرین تحولات روابط دو‌جانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این دیدار درباره پروژه چابهار و همکاری‌های بانکی ایران و هند تبادل‌نظر شد. ظریف پس از این دیدار در توییتر با اشاره به اینکه محور رایزنی‌ها تقویت روابط دوجانبه و تجارت و تبادل‌نظر درباره موضوعات منطقه‌ای بود، نوشت: تعامل فعال با همسایگان، اصلی‌ترین اولویت ما‌ست. 6 روز قبل از سفر وزیران دفاع و خارجه هند به تهران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در حاشیه پنجمین همایش اقتصادی شرق در ولادی وستوک دیدار و در بیانیه‌ای ضمن حمایت از برجام تأکید کردند: روسیه و هند مصمم هستند به همکاری سودمند قانونی با ایران در عرصه‌های اقتصادی و بازرگانی ادامه دهند.
در بیانیه مشترک سران روسیه و هند همچنین آمده بود: 2کشور بر پایبندی کامل به قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأکید دارند و معتقدند که مسائل در رابطه با آن باید از راه مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو حل‌و‌فصل شود.

بندر چابهار، محور مذاکره
این نخستین سفر خارجی وزیر امور خارجه هند پس از آغاز بحران کووید-۱۹ بود و در زمانی انجام می‌شود که هند به‌دنبال گسترش همکاری‌های خود با ایران برای افزایش فعالیت اقتصادی بندر چابهار است.
بندر چابهار دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و500میلیون دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه‌آهن شده است. در 2سال گذشته هند چندین محموله کالا را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال‌شدن کامل بندر چابهار صورت گرفت.
روزنامه «هندوستان‌تایمز» سفر وزیر خارجه هند به ایران را نشان‌دهنده علاقه دهلی‌نو به گسترش همکاری‌ها با ایران در چابهار توصیف کرده است. هند قرار است از دی‌ماه به‌مدت 2سال به‌عضویت شورای امنیت دربیاید و ایران ازجمله حامیان ورود هند به جمع اعضای شورای امنیت به‌شمار می‌رود. وزیر امور خارجه هند در دی‌ماه سال گذشته نیز به تهران سفر کرده و با همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در رابطه با سفر 2مقام هندی به تهران در فاصله 2روز، در توییتر نوشت: در طول گفت‌وگوها، دو طرف بر اراده خود برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه در همه ابعاد تأکید کردند.
سیدرسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا وزارت خارجه هم روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: جایشانکار، وزیر خارجه هند به تهران رسید. وزرای خارجه 2کشور ایران و هند همیشه مسائل زیادی برای بحث‌کردن دارند، خصوصا در شرف عضویت هند در شورای امنیت سازمان ملل.

گفت‌وگوهای مجازی ایران و ترکیه
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه در طول تاریخ بر پایه‌های مستحکم بنیانگذاری شده و وقوع حوادث تلخ و ناگوار نتوانسته گزندی بر روابط 2کشور وارد کند، گفت: 2کشور برای غلبه بر توطئه‌های دشمنان راهی جز تقویت همکاری‌ها ندارند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی طی سخنانی در ششمین جلسه شورای‌عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئو‌کنفرانس به میزبانی تهران‌ برگزار شد، اظهار داشت: روابط 2کشور همواره بر مبنای حسن همجواری و ارزش‌های مشترک فرهنگی و احترام متقابل و همچنین توجه به منافع مشترک 2کشور و ثبات، امنیت و صلح در منطقه بوده است. رئیس‌جمهور گفت: ایران و ترکیه 2قدرت بزرگ در منطقه هستند و همواره دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی نسبت به هر 2کشور وجود داشته و امروز هم وجود دارد، به همین‌خاطر راهی جز تقویت روابط دوستانه 2کشور برای غلبه بر اینگونه توطئه‌ها وجود ندارد. روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد توافقاتی که در این نشست مشترک با حضور هیأت‌های عالی‌رتبه 2کشور حاصل خواهد شد، برای روابط دوجانبه مثمر‌ثمر و سازنده باشد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز طی سخنانی در این نشست مجازی، جلسات شورای همکاری‌‌های راهبردی ایران و ترکیه را یکی از نمادهای دوستی بین 2کشور عنوان کرد و گفت: در نشست‌های قبلی و تا امروز در چارچوب این شورا تصمیمات بسیار مهمی برای توسعه روابط و همکاری‌ها اتخاذ شده است. اردوغان با اشاره به برگزاری ششمین نشست شورای‌عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه به‌صورت مجازی، اظهار داشت: برگزاری این نشست در شرایط شیوع ویروس کرونا نشان‌دهنده عزم و اراده 2کشور برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های بیشتر است. رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه ایران و ترکیه در حل‌و‌فصل بسیاری از مشکلات و مسائل منطقه از نقش تعیین‌کننده برخوردار هستند، گفت: امروز نیز همراه با دوستان خود در ششمین نشست برای توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها و شتاب در اجرای توافقات قبلی تلاش خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید