• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109645
+
-

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال همشهری درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور:

جامعه را پادگانی اداره نمی کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال همشهری درباره انتقادات از بازگشایی مبهم و بدون دستورالعمل مشخص مدارس در سال تحصیلی جدید با وجود شیوع بیماری کرونا گفت: من فکر می‌کنم شاید مقداری در بازنمایی اخبار و مباحثی که مطرح شد سیستم اطلاع‌رسانی ما به درستی عمل نکرد. ما باید بپذیریم که به‌طور روشن‌تری بایداطلاع‌رسانی می‌کردیم، اما رئیس‌جمهور به وضوح در همان جلسه ‌شنبه گفت که هیچ اجباری برای رفتن به مدرسه نیست.
علی ربیعی درباره دلایل دولت برای حضور اختیاری دانش‌آموزان در کلاس‌های درس توضیح داد: به هر حال تمام کارشناسان آموزشی و پژوهشی حساسیت نشان می‌دادند که مدرسه باید باز باشد و خب این تصمیم درستی بود که مدرسه باید باز شود و اتخاذ شد. نگرانی‌هایی وجود داشت که عده‌ای نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند و عدالت آموزشی لطمه می‌خورد. همچنین بسیاری نگران بودند که ماندن درازمدت کودکان در خانه احتمالا باعث چاقی می‌شود.
گزارشی را به وزیر بهداشت دادند که بچه‌های مبتلا به کرونا بیشتر آنهایی بودند که مبتلا به چاقی مفرط هم بودند. یا آثار روانی بیشتر در خانه ماندن هم مطرح شد. بر همین اساس تصمیم به بازگشایی مدارس تصمیم درستی بود. به هر حال همان وقت هم عده‌ای از خانواده‌ها نگران رفتن بچه‌هایشان به مدرسه بودند. به این نگرانی هم توجه شد و رئیس‌جمهور اعلام کردند به هیچ عنوان حضور بچه‌ها در مدرسه اجباری نیست. ربیعی در ادامه گفت: چیزی که رئیس‌جمهور نوشتند و در اختیار من گذاشتند تا خبری کنم این دستخط بود که اگر دانش‌آموزی نتواند در مدرسه حضور یابد، از شبکه شاد یا تلویزیون استفاده کند تا از درس‌ها عقب نماند. بنابراین به خانواده‌ها عرض می‌کنم که هیچ اجباری نیست و می‌توانند از شاد و برنامه‌های تلویزیون استفاده کنند. منتها رابطه با مدرسه قطع نشود. می‌توانند به معلم‌های خود سر بزنند.
او همچنین در پاسخ به انتقادات از تعبیر رئیس‌جمهور درباره ضرورت رعایت انضباط پادگانی در مدارس با توجه به بیماری کرونا گفت: در مورد تعبیری که آقای رئیس‌جمهور درباره انضباط پادگانی در مدارس داشتند باید گفت پادگان ۲تعبیر دارد که یکی اداره جامعه به شیوه پادگانی است که ما دیدگاهمان مشخص است و اصلا ما با هر چیزی که به شیوه پادگانی اداره شود مخالف هستیم.
نظام جمهوری اسلامی هم موافق آن نیست. ولی مفهوم دوم پادگانی که شاخص برجسته آن هم محسوب می‌شود نظم و انضباط است. در مثال هم وقتی می‌خواهند بگویند جایی خیلی با انضباط اداره می‌شود و مناسبات اداری رعایت می‌شود می‌گویند انضباط پادگانی دارد. به‌نظر من برجسته‌سازی و بازنمایی مناسبی صورت نمی‌گیرد. ما چند وقتی است که عادت کرده‌ایم هرچه یک مقام دولتی به‌خصوص رئیس‌جمهور می‌گوید، ۱۰جور برجسته‌سازی و بازنمایی صورت بگیرد. هرکس سخنان رئیس‌جمهور را می‌شنید متوجه می‌شد منظور ایشان تبدیل مدرسه به پادگان نیست. این تعمیم غلط و شاید مغرضانه‌ای بود.

۲۰سپتامبر هیچ اتفاقی نمی‌افتد
ربیعی همچنین در بخش‌های دیگری از این نشست درباره اینکه آمریکا اصرار دارد که ۲۰ سپتامبر تمامی تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران برگردد و واکنش جمهوری اسلامی در قبال آن، افزود: همانطور که قبلاً بارها تکرار کرده‌ایم، آنچه ایالات متحده آمریکا به آن استناد می‌کند از اساس مبنای حقوقی ندارد؛ این کشور عضو برجام نیست که بخواهد از یکی از بندهای برجام استفاده کند. ضمن آنکه در همان بند قطعنامه و بندهای مرتبط در برجام (بندهای ۳۶ و ۳۷)، اشاره شده که تمامی راه‌های حل و فصل اختلافات باید طی شده باشد، درصورتی که هیچ کدام از آنها طی نشده است. از نظر ما و دیگر اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌المللی، در بیستم سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد جز تداوم زورگویی‌های نامشروع و شکست خورده و البته انزوای بیشتر آمریکا.  سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که تحلیل وی از سفر وزیر خارجه سوئیس و صحبتش در مورد تلاش برای راه انداختن حداقل گفت‌وگو با آمریکا چیست، افزود: ایران و سوئیس دارای روابط تاریخی و دوستانه با یکدیگر هستند. دو کشور همچنین نقشه راه روابط در ابعاد گوناگون مانند رایزنی‌ سیاسی، امور اقتصادی، حمل‌ونقل، کشاورزی، گردشگری، محیط‌زیست و ایمنی هسته‌ای غیرنظامی دارند که در سفر سال۹۴ رئیس‌جمهوری سوئیس به ایران ترسیم شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید