• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10963
+
-

به خودروی خود دست نزنید

جریمه 2125 راننده به خاطر تغییر ارکان خودرو

شهری
به خودروی خود دست نزنید




حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:


تغییر در ارکان خودرو بدون مجوز پلیس جرم است و بی‌توجهی شهروندان استان همدان به تغییر بدون مجوز مواردی مانند شماره شاسی، شماره موتور، رنگ خودرو و حتی پلاک مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. طبق آمار پلیس، سال قبل 2125 خودرو به دلیل این بی‌توجهی جریمه شده‌اند. حتی برخی شهروندان برای رسیدن به حقوق قانونی خود مجبور به طرح دعوا در محاکم قضایی شده‌اند تا اصالت مالکیت خودروی خریداری شده را اثبات کنند. 


تعویض پلاک

رئیس اداره شماره‌گذاری پلیس راهور استان همدان به همشهری می‌گوید: در هر نوع خرید و فروش خودرو، طبق قانون، خریدار و فروشنده موظف به ثبت و تعویض پلاک هستند چراکه هنگام تعویض پلاک کارشناسان فنی پلیس تغییرات غیر‌قانونی خودرو یا اصالت خودرو را تشخیص می‌دهند و امکان متضرر شدن خریدار کاهش می‌یابد. اما شهروندان به دلیل ناآگاهی از این موضوع و قوانین موجود، خودرو‌ها را به صورت وکالتی می‌خرند که در این بین، به دلیل بازدید فنی نشدن خودرو، در بیشتر موارد مشاهده می‌کنیم مالک جدید خودرویی را خریداری کرده که تغییرات غیرقانونی در ارکان یا اجزای آن ایجاد شده است. این خودرو از نظر پلیس اصالت ندارد یا حتی ممکن است جرمی با آن قبلا انجام شده باشد که تا پیدا شدن مالک واقعی ضرر‌هایی را به خریدار تحمیل می‌کند.

برای پیشگیری از مشکلاتی مانند این، کافی است شهروندان بعد از خرید خودرو به مرکز تعویض پلاک در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنند.
سرهنگ ارسلان سرمدی با یاد‌آوری اینکه اکنون بیش از 220 هزار دستگاه انواع خودروی سبک و سنگین در معابر استان تردد می‌کنند، می‌افزاید: سال قبل در استان همدان 15 هزار و 92 دستگاه خودروی نوشماره وارد معابر شهری و حدود 7500 دستگاه هم با مجوز پلیس اسقاط شد. همچنین 6700 دستگاه موتورسیکلت نو شماره شده است. بر مبنای آمار، 10 درصد در تعداد خودرو‌های نوشماره در مقایسه با سال 95 افزایش داریم و در موتورسیکلت‌ها هم 5 درصد کاهش مشاهده می‌شود. بیشتر شماره‌گذاری‌ها در نیمه دوم سال انجام شده است که دلیل آن می‌تواند افزایش فروش اقساطی خودرو توسط شرکت‌ها و نمایندگی‌ها باشد.


اعلام نشانی

وی می‌گوید: در هر سال حدود 200 تا 300 پلاک در استان گم می‌شود که مالکان موظفند حتما برای دریافت پلاک به پلیس مراجعه کنند. پلیس هنگام صدور پلاک جدید اسناد هویتی و سکونتی مالک را رویت می‌کند (ارائه قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن یا سند منزل و اجاره‌نامه). پلیس بر مبنای بازدید فنی خودرو و اثبات نشانی محل سکونت مالک پلاک جدید را صادر می‌کند. اما اکنون مشکلی که در این حوزه در استان داریم و باز هم شهروندان به قانون بی‌توجهند، تغییر در نشانی یا محل سکونت مالک است. مالک طبق قانون باید در اسرع وقت نشانی جدید خود را به پلیس اطلاع دهد اما این کار را برخی شهروندان استان انجام نمی‌دهند. 

رئیس اداره شماره‌گذاری پلیس راهور استان همدان اضافه می‌کند: در حال حاضر جریمه‌های رانندگی با پست به نشانی مالک ارسال می‌شود و اگر مالکی نشانی جدید خود را به پلیس اعلام نکند، امکان دارد مبلغ جریمه خودروی او به حدی برسد که خودرو توقیف شود و مشکلاتی بعدی برای مالک به وجود آید. سال قبل 74 هزار و 813 دستگاه خودرو در استان همدان بازدید فنی و حدود هزار مالک خودرو هم مجبور به طرح دعوا در محاکم قضایی شدند تا اثبات کنند که خودروی خریداری شده متعلق به آنهاست.


مجوز تغییر در خودرو

سرهنگ سرمدی می‌افزاید: طبق ماده 21 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و ماده 30 رسیدگی به تخلف‌های رانندگی، مالکان خودرو موظفند در صورت نیاز به تغییر ارکان خودرو مجوز‌های لازم را از پلیس دریافت کنند. اگر به هر دلیل ارکان خودرو بدون مجوز و اطلاع پلیس تعویض و در بازدید‌های فنی این موضوع احراز شود، بر مبنای ماده 30 رسیدگی به تخلف‌های رانندگی مالک خودرو به یک‌چهارم تا یک‌هشتم قیمت قطعه تعویض شده محکوم به پرداخت جریمه می‌شود. سال قبل 2125 نفر به این دلیل جریمه شده‌اند. همچنین 683 مجوز برای تغییر در خودرو‌ها صادر شده است. دستکاری در ارکان خودرو بدون مجوز پلیس طبق ماده720 قانون مجازات اسلامی 6 ماه تا یک سال زندان دارد.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه اوراق کردن خودرو‌ها بدون اطلاع و مجوز پلیس است که امکان سوءاستفاده و وقوع جرم را با اسناد و مدارک خودروی اوراقی برای مجرمان فراهم می‌کند. شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر خودروی اوراقی دارند حتما از پلیس مجوز بگیرند تا بعد آثار قانونی اوارق ‌شدن غیر‌قانونی خودرو‌ مالک را در مقابل قانون قرار ندهد. همچنین این موضوع در ماده 721 قانون مجازات اسلامی هم آمده است که اگر مالکی بدون مجوز پلیس خودرویی را اوراق کند، حکم زندان به مدت 2 ماه تا یک‌ سال برای او صادر می‌شود.


گزارش  پلاک گم شده

رئیس اداره شماره‌گذاری پلیس راهور استان همدان می‌گوید: رانندگی با خودروی بدون شماره جرم است. گاهی مشاهده می‌شود پلاک خودرویی مفقود یا سرقت شده اما مالک خودرو به آن بی‌توجه است یا با کاغذ نوشته‌ای مفقودی پلاک را جبران می‌کند در حالی که باید به پلیس مراجعه کند و مفقودی را اطلاع دهد تا احتمال انجام جرم با آن پلاک کاهش یابد. دستکاری در نوشته‌های پلاک هم جرم محسوب می‌شود و باید پلاک کاملا خوانا باشد و نباید آن را با وسیله‌ای پوشاند.

سرهنگ سرمدی در گفت‌وگو با همشهری ادامه می‌دهد: اگر آسیب‌دیدگی بدنه خودرو بعد از تصادف در حدی است که 50 درصد بدنه باید تعویض شود، حتما باید مالک خودرو از پلیس مجوز بگیرد. پلیس هم مجوز تعویض کامل بدنه را صادر می‌کند اما باز هم شاهدیم شهروندان با بی‌توجهی به قانون، خود این تغییرات را انجام می‌‌دهند. با استناد به قوانین سازمان استاندارد ایران، بدنه این خودرو‌ها با انجام تغییر استحکام کافی ندارند و جان سرنشینان خودرو را به خطر می‌اندازند. به این نوع خودرو‌ها اصطلاحا دوتکه گفته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید