• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109622
+
-

فیلم و کرونا در لندن

برنامه‌های شصت و چهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم لندن به‌صورت مجازی اعلام شد

فیلم و کرونا در لندن

حامد صرافی زاده/ لندن- روزنامه نگار

اعلام رسانه‌ای فیلم‌ها و برنامه‌های شصت و چهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم لندن روز گذشته به‌صورت مجازی و بدون حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها انجام شد.
فراگیری ویروس کرونا، وضعیتی تجربه‌نشده را برای گردانندگان این جشنواره پدید آورده، به طوری که در صحبت‌هایشان از آن با عنوان چالش‌برانگیزترین موقعیت جشنواره در طول شصت و سه دوره گذشته آن یاد کردند.
چندی پیش مشخص شد که تقاضای حضور و تماشای فیلم‌های این دوره جشنواره برای خبرنگاران و منتقدانی که ساکن بریتانیا نیستند میسر نخواهد بود. به واقع توضیحات اولیه برگزارکنندگان بر این تأکید داشت که اولویت اصلی و قطعی با خبرنگاران، منتقدان، نشریات و رسانه‌های داخل بریتانیاست. با این حال بعد از نامه‌نگاری و توضیحات و اصرار فراوان، مسئولان جشنواره، اجازه دسترسی و حضور در این دوره جشنواره را برای من فراهم کردند و به همین دلیل بود که تماشای اعلام رسانه‌ای فیلم‌های این دوره برای من ممکن شد.
این اعلام مجازی که پیش‌تر ضبط شده بود بیشتر از سی دقیقه به طول نینجامید. امسال در غیاب «آماندا نویل»- مدیر اجرایی چند سال گذشته «بنیاد فیلم بریتانیا»- در ابتدا «بن روبرترس»، مدیر اجرایی و بلندپایه این بنیاد، از تلاش خستگی‌ناپذیر عوامل اجرایی تشکر کرد و بعد «تریشا تاتل»، به‌عنوان مدیر هنری جشنواره، به توضیح خط مشی و برخی از آثار مهم این دوره پرداخت.
در صحبت‌های خانم تاتل معلوم شد که امسال تنها ۵۰ فیلم بلند در جشنواره به نمایش در خواهد آمد. نمایش‌ این فیلم‌ها این دوره به‌صورت آنلاین و در سینما‌ها صورت می‌گیرد و این نمایش‌ها فقط به لندن محدود نخواهد بود و سینماهای شهرهای بزرگ بریتانیا نیز فیلم‌ها را نمایش خواهند داد. جدای از بخش‌های سال‌های پیش امسال دو بخش جدید به جشنواره اضافه شده که در یکی، قسمت‌هایی از مجموعه‌های تلویزیونی (مثلا یک قسمت از مجموعه‌ای که هیروکازو کورئیدا برای تلویزیون ژاپن ساخته) و در دیگری، تجربه‌هایی بصری از جنس واقعیت مجازی را نمایش می‌دهند که تماشاگران تنها تماشاگرش نخواهند بود و در آن تجربه فضای بصری و حضور فیزیکی خواهند داشت.
در صحبت‌های خانم تاتل همچنین چندبار به‌عنوان تماشا/ نمایش فیلم‌ها بدون سلسله مراتب اشاره شد که احتمالا امکان تماشای فیلم برای همگان به‌صورت آنلاین، نمایش مجانی فیلم‌های کوتاه و گفت‌وگوهای کارگردان‌ها و عوامل و برخی از مهمان‌ها، حضور متکثر فیلم‌هایی از تمام دنیا و عدم‌حضور فراگیر کارگردانان مرد سفیدپوست و برگزار نشدن مراسم نمایش ویژه فیلم‌ها همراه با جشن و حضور مدعوین را توضیح می‌داد.
به هر صورت، جشنواره امسال با فیلمی از «استیو مک کویین» با نام «Mangrove» از مجموعه‌ای تلویزیونی «تبر کوچک» شروع می‌شود و با ساخته‌ای از «فرانسیس لی» به اسم «آمونیت» به پایان خواهد رسید. امسال در میان این پنجاه فیلمی که قرار است در این دوره جشنواره به نمایش درآیند آثار توماس وینتبرگ، لاو دیاز، آبل فرارا، تسای مینگ- لیانگ، کریستین پتزولد و... در نگاه اول فیلم‌های شناخته‌شده‌تری به‌نظر می‌رسند؛ مگر اینکه در این مدت چند فیلم دیگر نیز به برنامه امسال اضافه شود. از سینمای ایران نیز فیلم‌های بلند «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی، «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی و فیلم کوتاه «شاهد» ساخته علی عسگری در این دوره حضور دارند. امسال هیأت داوری در کار نیست و تماشاگران بهترین فیلم‌های کوتاه، بلند و مستند را انتخاب خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید