• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109602
+
-

اولین توزیع عمومی واکسن کرونا در جهان

روسیه همزمان با نخستین توزیع عمومی واکسن اعلام کرده که اکثر ساکنان پایتخت این کشور طی چند‌ماه آینده واکسینه می‌شوند

دانش
اولین توزیع عمومی واکسن کرونا در جهان


عمادالدین قاسمی‌پناه ـ خبر‌نگار

 وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده است که نخستین محموله از واکسن اسپوتنیک5  برای مقابله با ویروس جدید کرونا (SARS-CoV-2) را توزیع عمومی کرده و با یک برنامه‌ریزی منطقه‌ای در آینده نزدیک وارد چرخه‌ای گسترده‌تر می‌کند.
این توزیع عمومی در حالی است که به ‌گزارش مسکوتایمز سازندگان واکسن در تلاش برای شروع یک آزمایش بزرگ کلینیکال برای این واکسن هستند، اما سیاستمداران می‌خواهند هرچه سریع‌تر آن را به عموم مردم تزریق کنند.
مسکو در 11 اوت، نخستین واکسن جهان را علیه بیماری کووید-19 که ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است، در میان انتقاد گسترده کارشناسان جهانی که به نگرانی‌های ایمنی آن اشاره می‌کردند، ثبت کرد. روز گذشته اولین بخش از واکسن Gam-COVID-Vac یا  اسپوتنیک پنج برای پیشگیری از عفونت ویروس جدید کرونا که توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروب‌شناسی گامالیای وزارت بهداشت روسیه ساخته شده است، تست‌های کیفی لازم را در آزمایشگاه‌های Roszdravnadzor (رگولاتور تجهیزات پزشکی) پشت‌سر گذاشته و در چرخه عمومی توزیع شده است. میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه اعلام کرده بود که واکسیناسیون علیه کووید-19 بین داوطلبان در فاز3 آزمایش‌های بالینی از این هفته آغاز می‌شود. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو هم ابراز امیدواری کرد که اکثر ساکنان پایتخت روسیه ظرف چند‌ماه واکسن کووید-19 را دریافت کنند.

آزمایش اسپوتنیک 5 در هند 
در عین حال، کریل دیمیتریف، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF)، روز دوشنبه تأیید کرد که آزمایش بالینی واکسن اسپوتنیک5 در ‌ماه جاری میلادی در بعضی از کشورها، ازجمله هند آغاز می‌شود. روسیه گفته بود که حداقل 20کشور ازجمله امارات، عربستان سعودی، اندونزی، فیلیپین، مکزیک، برزیل و هند علاقه خود را برای دریافت این واکسن ابراز کرده‌اند.نتایج آزمایشات بالینی فاز 2-1 این واکسن که در مجله پزشکی لنست منتشر شده، نشان داد که 100درصد شرکت‌کنندگان آنتی‌بادی علیه ویروس SARS-CoV-2 را تولید کرده‌اند و هیچ عارضه جانبی جدی ندارند. مسکو قصد دارد تولید این واکسن را تا پایان سال2020 به 200میلیون دوز افزایش دهد که 30میلیون دوز آن در روسیه خواهد بود.


تأثیر کمتر واکسن چینی بر سالمندان
شرکت چینی سینووک بایوتک روز دوشنبه اعلام کرد، براساس نتایج اولیه حاصل از مراحل اولیه تا میانی آزمایش‌ها، به‌نظر می‌رسد واکسن ویروس کرونایی که ارائه شده، برای افراد مسن ایمن نیست، چراکه پاسخ‌های ایمنی ناشی از واکسن، در مقایسه با جوانان کمی ضعیف‌تر بوده است. مقامات بهداشتی نگران این موضوع بوده‌اند که آیا واکسن‌های آزمایشگاهی می‌توانند ایمنی لازم را برای افراد مسن ایجاد کنند که سیستم ایمنی بدنشان واکنش کمتری به واکسن‌ها نشان می‌دهد. لیو پیچنگ، ​​مسئول ارتباط با رسانه‌های شرکت سینووک می‌گوید که واکسن CoronaVac این شرکت در آزمایش‌های فاز یک و فاز2 که در‌ ماه مه روی 421شرکت‌کننده حداقل 60ساله انجام شد، عوارض جانبی جدی ایجاد نکرد. 4مورد از 8واکسن جهان که در مرحله سوم آزمایش‌ها هستند، مربوط به چین است. لیو در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای 3گروه از شرکت‌کنندگان که به‌ترتیب 2تزریق از دوز کم، متوسط ​​و بالا از CoronaVac گرفتند، بیش از 90درصد آنها افزایش قابل‌توجهی در سطح آنتی‌بادی را تجربه کردند.CoronaVac در مرحله آخر آزمایش‌های انسانی در برزیل و اندونزی مورد کارآزمایی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که به اندازه کافی مؤثر و بی‌خطر است تا بتواند تأییدیه‌های قانونی برای استفاده انبوه را به‌دست آورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید