• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109601
+
-

قلدری با «شبکه پاک»

با بالا گرفتن نبرد آمریکا و چین در حوزه فناوری، چینی‌ها با متهم کردن واشنگتن به یکجانبه‌گرایی از طرح‌ ویژه برای امنیت داده‌ها رونمایی کرده‌اند

فناوری
قلدری با «شبکه پاک»


ساسان شادمان‌منفرد ـ خبر‌نگار

چینی‌ها می‌گویند، شرکت‌های فناوری آنها، هدف قلدری آمریکا قرار گرفته است. دولت چین به همین خاطر اخیرا مجموعه جدیدی از «رهنمودهای جهانی» را برای شرکت‌های فناوری مشخص کرده است.  این کار در اصل ابتکاری برای جلوگیری از به‌دست آوردن غیرقانونی داده‌های افراد و همچنین نظارت گسترده بر سایر کشورهاست. طرح «ابتکار جهانی در امنیت اطلاعات» که توسط چینی‌ها ارائه شده در اصل راهی برای مقابله با طرح آمریکایی‌ها خواهد بود. در این خصوص باید گفت که ‌ماه گذشته تلاش مشابهی در راستای حریم خصوصی داده‌ها، توسط آمریکا با عنوان «شبکه پاک» ارائه شده بود.

نبرد در حوزه فناوری
این جدیدترین درگیری بین واشنگتن و پکن بر سر مسائل امنیتی داده‌هاست؛ نبردی که پیش‌تر با هواوی، تیک‌تاک و وی‌چت به اوج خود رسیده بود. در ماه‌های اخیر، دولت دونالد ترامپ اقداماتی را برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های فناوری چینی مانند هواوی و اپلیکیشن‌های چینی تیک‌تاک و وی‌چت به بهانه تهدید برای امنیت ملی، انجام داده بود. به گزارش بی‌بی‌سی، «وانگ یی»، مشاور وزارت امور خارجه چین می‌گوید: «برخی از کشورها به‌شدت به‌دنبال یکجانبه‌گرایی هستند. آنها به بهانه پاکیزگی آب کثیف به کشورهای دیگر می‌ریزند و به بهانه امنیت، شرکت‌های بزرگ و برجسته سایر کشورها را شکار می‌کنند. این یک قلدری برهنه است و باید با آن مخالفت شود. قوانین جهانی امنیت داده‌ها که خواسته همه کشورهاست و به منافع همه طرفین احترام می‌گذارد، باید براساس مشارکت جهانی تنظیم شود.»

طرحی در مقابل آمریکا
دولت ترامپ به‌تازگی از طرحی موسوم به شبکه پاک رونمایی کرد که گفته شده هدفش جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات مردم آمریکاست. وزیر امور خارجه آمریکا درباره این طرح گفته است: ما از کشورها می‌خواهیم که به «کشورهای پاک» تبدیل شوند تا اطلاعات شخصی شهروندانشان در نهایت به‌دست حزب کمونیست چین نیفتد.
آمریکا همه کشورهای متحد خود را تحت فشار جدی قرار داده تا برای تجهیزات زیرساختی نسل پنجم موبایل چین را کنار بگذارند.
در طرح «امنیت داده جهانی» چین که حالا در مقابل آمریکا مطرح شده، آمده است که شرکت‌های فناوری نباید نظارت گسترده‌ای بر سایر کشورها داشته باشند یا به‌طور غیرقانونی اطلاعات شهروندان خارجی را با استفاده از تکنولوژی به‌دست آورند. در ‌ماه آگوست، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، شبکه پاک (Clean Network) را افتتاح کرد؛ یک طرح جهانی برای حذف شرکت‌های مخابراتی، برنامه‌ها و همچنین ارائه‌دهندگان ابر چینی از زیرساخت‌های اینترنتی مورد استفاده آمریکا و البته سایر کشورها. در این میان ابتکار عمل چین در تعیین استانداردهای جهانی در مورد امنیت داده‌ها توسط یک کارشناس حقوقی تحسین شده است. «کارولین بیگ»، یک وکیل فناوری و ارتباطات در این خصوص به بی‌بی‌سی گفت: «چین دارای یک شبکه امنیتی داده‌های فوق‌العاده قوی است و ایالات متحده حتی به نزدیکی‌های این سطح هم نرسیده است؛ همانگونه که هیچ قانونی در سطح ملی در این‌باره ندارد.»
در ادامه نبردهای تکنولوژیک آمریکا و چین، این هفته SMIC (شرکت بین‌المللی تولید‌کننده نیمه‌هادی) که بزرگ‌ترین تولید‌کننده تراشه چینی محسوب می‌شود، در لیست سیاه دولت آمریکا قرار گرفت. این کار باعث محدود شدن فعالیت‌های این شرکت در داخل آمریکا می‌شود. روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر بر تمایل خود برای «جدا شدن» از چین تأکید کرد. او گفت: «چه می‌خواهد جدا شدن باشد و چه مانند آن کاری که پیش‌تر در وضع تعرفه‌های بسیار سنگین انجام دادیم باشد، ما به اعتماد خود به چین پایان خواهیم داد؛ زیرا نمی‌توانیم به چین اعتماد کنیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید