• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109578
+
-

چند و چون

تداوم رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال

تداوم رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال

روند افزایش قیمت مسکن از ابتدای امسال شتاب بیشتری به‌خود گرفت و دولت را به اتخاذ تصمیماتی برای کنترل وضع موجود وادار کرد. در آخرین تصمیم، انتشار آمار و اطلاعات معاملات مسکن از ابتدای شهریور ممنوع اعلام شد و مردم عملا تابلویی برای رصد تغییرات قیمتی حوزه مسکن در اختیار ندارند. با حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم.

ممنوعیت انتشار اطلاعات مربوط به قیمت مسکن تأثیری بر وضعیت بازار داشته است؟
ممنوعیت انتشار قیمت متوسط و میزان معاملات املاک، به‌نظر من نه‌تنها تأثیر کاهشی در کنترل قیمت مسکن ندارد بلکه به ضرر بازار نیز هست. قاعدتا ما هیچ‌گاه از شفاف‌سازی‌ در بخش مسکن و به‌طور کلی حوزه اقتصاد ضرر نمی‌کنیم و هرچه قیمت‌ها و میزان معاملات برای مردم شفاف‌تر باشد و مردم واقعیت‌های بازار مسکن را بدانند، بازار شرایط بهتری خواهد داشت. سانسور در ارائه اطلاعات، فضا را برای سوداگران و سودجویان مهیا می‌کند که از مخفی بودن این آمار و اطلاعات استفاده کنند و املاک را در شرایطی که مردم از قیمت واقعی آن اطلاع ندارند به قیمت غیرواقعی به فروش برسانند. لذا در حوزه اقتصاد کلان هرچه شفاف‌سازی‌ بیشتر باشد، کمک بیشتری به کنترل بازار خواهد کرد. اما درج قیمت مسکن در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای اجاره و خرید و فروش که مدت‌هاست ممنوع شده، به عقیده من باید همچنان ممنوع باشد؛ چون این سایت‌ها با درج قیمت‌های صوری و غیرواقعی و ایجاد جو روانی، موج گرانی به راه می‌اندازند و در شرایط کنونی انتشار قیمت در سایت‌ها به مصلحت بازار مسکن نیست.
قیمت‌سازی‌ در نبود اطلاعات واقعی؛ آیا چنین اتفاقی را از ابتدای شهریور شاهد بوده‌ایم؟
قاعدتا نه به‌طور صددرصد اما این اتفاق در صورت ادامه وضع موجود خواهد افتاد. وقتی قیمت واقعی مشخص نباشد و مردم نتوانند از مراکز رسمی مثل مرکز آمار، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی اطلاعات صحیح و واقعی را دریافت کنند، ممکن است در فضایی که همه‌‌چیز برایشان مجهول است مورد سوءاستفاده قرار گیرند و قیمت‌های غیرواقعی برای املاک بپردازند. البته مدت زمان کوتاهی از این تصمیم می‌گذرد و هنوز آثار آن به‌طور کامل مشخص نشده ولی طولانی‌تر شدن آن می‌تواند این اتفاق را تشدید کند.
اخیرا حجم بالایی از سرمایه از بازار بورس خارج شد، آیا این نقدینگی به بازار مسکن وارد شد؟
بازار مسکن بازار مقاومی است. بازارهای طلا، ارز و نفت از کوچک‌ترین تحولات بین‌المللی و داخلی تأثیر می‌پذیرند اما تأثیرپذیری بازار مسکن طولانی است و در درازمدت اتفاق می‌افتد. تأثیرات ورود و خروج سرمایه به بازار مسکن نیز چیزی نیست که در کوتاه‌مدت اتفاق بیفتد، چراکه اصولا خرید ملک پروسه‌ای زمانبر است و دست‌کم 2 تا 3‌ماه طول می‌کشد. در نتیجه هنوز نمی‌توان گفت که اساسا چه بخشی از سرمایه خارج شده از بورس وارد بازار مسکن شده و چه تأثیری بر آن داشته است، اما در یک جمله می‌توان گفت که قاعدتا بخشی از سرمایه‌های خارج شده از بورس به سمت بازار مسکن می‌آید به این دلیل که بازار مسکن یکی از امن‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در کشور است.
پیش‌بینی شما درباره وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال چیست؟
در حوزه خرید و فروش با توجه به اینکه تولید افزایش نیافته، تسهیلات بانکی افزایش نیافته و در زمینه تورم نیز کاهشی را شاهد نبوده‌ایم، نشانه‌هایی از اینکه قیمت مسکن کاهش پیدا کند وجود ندارد. به همین دلیل پیش‌بینی من این است که در نیمه دوم سال قیمت مسکن همسان با تورم عمومی رشد خواهد داشت؛ سونامی و جهش قیمت نخواهیم داشت اما رشد قیمت دست‌کم در سطح تورم قابل پیش‌بینی است، البته رشد تورمی. اما در حوزه اجاره با توجه به مسئله کرونا و اینکه درصد زیادی از مستأجرین قراردادهای خود را تمدید کردند و جابه‌جایی‌های که باید انجام شود نیز تقریبا انجام شده، در نیمه دوم سال در حوزه اجاره‌بها تثبیت قیمت‌ها را خواهیم داشت و پیش‌بینی من این است که افزایشی مشاهده نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید