• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109559
+
-

آغاز ساخت طولانی‌ترین خط مترو

عملیات اجرایی خط10 متروی تهران عصر امروز با حضور شهردار و مدیران شهری رسما آغاز می‌شود

مترو
آغاز ساخت طولانی‌ترین خط مترو

کلنگ احداث طولانی‌ترین خط متروی تهران امروز عصر به زمین می‌خورد تا دستگاه TBM برای ساخت خط10 شروع به حفاری کند. به‌گزارش همشهری، خط10 متروی تهران یکی از خطوط خاص برای پایتخت به‌حساب می‌آید؛ چراکه از یکسو 7 ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران دارد و از سوی دیگر از 6 منطقه عبور می‌کند. علی امام، مدیرعامل شرکت مترو در این ارتباط به همشهری گفت: «امروز عملیات اجرایی خط10 مترو طی مراسمی در نمایشگاه بین‌المللی رسما آغاز می‌شود.» او با بیان اینکه خط 10 در مجموع شاهراه زیرزمینی پایتخت را 48کیلومتر افزایش می‌دهد، افزود: « خط۱۰ ازجمله خطوط جدید متروی تهران است که طرح آن به طول 43کیلومتر و 35ایستگاه، بهمن‌ماه98 در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران به‌تصویب رسید. همزمان با آغاز عملیات اجرایی طولانی‌ترین خط متروی پایتخت، ساخت تونل ارتباطی و همچنین ایستگاه تبادلی خط۱۰ به خط7 در میدان کتاب نیز به طول 5کیلومتر شروع می‌شود.»  به‌گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، تأمین مالی پروژه به‌صورت 100درصد از طریق تهاتر و همکاری با شهرداری مناطق و بخش خصوصی صورت می‌پذیرد. امام در ادامه به چند ویژگی خط10 اشاره کرد و افزود: «این خط بااهمیت در غربی‌ترین نقطه از ایستگاه متروی وردآورد واقع در خط5 متروی تهران آغاز و در شرقی‌ترین نقطه در محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید باقری به خط4 متروی تهران متصل خواهد شد.»
پیشرفت ۲۱درصدی عملیات احداث متروی اسلامشهر
عملیات اجرایی پروژه متروی اسلامشهر تاکنون ۲۱درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تکمیل آن، شاهد کاهش بار ترافیکی مسیرهای جاده‌ای اسلامشهر به‌سمت تهران و بالعکس و نیز جنوب غرب تهران خواهیم بود.
به‌گزارش همشهری، بازدید از روند پیشرفت پروژه متروی اسلامشهر با حضور علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران، حسین طلا، شهردار اسلامشهر و جمعی از مدیران و کارشناسان متروی تهران و اسلامشهر انجام شد.
متروی اسلامشهر با وجود طراحی‌هایی که شرکت متروی تهران در گذشته برای آن انجام داده است، از سال۹۷ از دستور کار متروی تهران به‌عنوان مجری خارج و توسط شهرداری اسلامشهر اجرا می‌شود. در واقع متروی تهران، هم‌اکنون مشاور عالی ساخت پروژه اسلامشهر است.
پیش از سال۹۷ تأمین منابع مالی متروی اسلامشهر صرفا توسط دولت صورت می‌پذیرفت که به‌دلیل اندک بودن این منابع، مقرر شد شهرداری اسلامشهر نیز در تأمین منابع مالی از طریق تهاتر با پیمانکاران مشارکت کند.
اجرای متروی اسلامشهر در قالب 2فاز پیش‌بینی شده است. فاز اول آن ۱۰کیلومتر با ۳ایستگاه و فاز دوم آن ۵کیلومتر با ۲ایستگاه که هم‌اکنون فاز اول آن در دست اجرا بوده و تاکنون ۲۱درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
براساس این گزارش، خط۳ متروی تهران در ایستگاه آزادگان ۲شاخه می‌شود که یک شاخه آن به‌سمت منطقه۱۸ و شاخه دیگر به‌سمت اسلامشهر خواهد رفت.
با تکمیل متروی اسلامشهر، ساکنین این منطقه و نیز سایر شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق خط۳ از این مترو استفاده کنند.در این صورت مسافر بیشتری به خط۳ تزریق شده و همین امر منجر به کاهش ترافیک مسیرهای جاده‌ای اسلامشهر به سمت تهران و نیز جنوب غرب تهران خواهد شد.

ویژگی‌های اصلی خط10 مترو تهران
   از مناطق یک تا ۵ و همچنین منطقه۲۲ عبور می‌کند
   نخستین خطی به شمار می‌رود که طراحی آن پس از پیروزی انقلاب انجام شده است
   فاز یک آن طی 4سال از محدوده نمایشگاه بین‌المللی تا کوهسار آماده می‌شود
   85درصد صنعت ساخت این خط تولید داخل خواهد بود
   تأمین مالی پروژه به‌صورت 100درصد از طریق تهاتر و بخش خصوصی صورت می‌پذیرد

این خبر را به اشتراک بگذارید