• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109554
+
-

توانمندسازی حکومت

توانمندسازی حکومت

کتاب «توانمندسازی حکومت؛ شواهد، تحلیل، عمل» نوشته استادان مدرسه کندی دانشگاه هاروارد شامل مت اندروز، لنت پریچت، مایکل وولکاک است که جعفر خیرخواهان و مسعود درودی آن را به فارسی برگردانده‌اند و از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است. نویسندگان کتاب از ابعاد چهارگانه توسعه یعنی توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه اجتمایی و توسعه بوروکراتیک بر مورد آخر در این کتاب متمرکز شده‌اند و به پاسخ این پرسش می‌پردازند که چرا طبق مطالعه‌ای که توسط نویسندگان صورت گرفته قابلیت اجرای خط‌مشی‌ها در حدود نیمی از کشورهای در حال توسعه ضعیف یا بسیار ضعیف است و ۸۰درصد سیاست‌های آنها در مرحله اجرا شکست می‌خورد؟ و برای غلبه آنها بر چالش‌ها و موانع رسیدن به برون داده‌های سیاستگذاری موفق و تحقق تغییرات واقعی چه باید بکنند؟
پیشنهاد کتاب برای رهایی از دام‌های قابلیت اجرایی حکومت‌‌ها، استفاده از رویکرد «انطباق تکرار‌شونده مسئله محور» است. این فرایند با تقویت ظرفیت کسانی که درون حکومت کار می‌‌کنند، برای مسائلی که با آنها مواجه هستند راهکارهایی مناسب با شرایط و بستر واقعی پیدا می‌کند.
کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت، علاوه بر مقدمه احمد میدری، اقتصاددان، یک بازخوانی از تجربه اصلاح قانون مدنی براساس رویکرد انطباق مداوم مسئله‌محور نیز دارد.
کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت به همراه خود یک سی‌دی شامل دوره آموزشی نویسندگان کتاب و جعبه ابزار آن است. نویسندگان کتاب مباحث مربوط به کتاب را در حدود 50قسمت 3تا 7دقیقه‌ای توضیح داده‌اند و مخاطبان را برای پیشبرد تمرین خود براساس جعبه ابزار انطباق مداوم مسئله‌محور راهنمایی می‌کنند.
انتشارات روزنه چاپ دوم کتاب توانمندسازی حکومت؛ شواهد، تحلیل، عمل را در 358صفحه با شمارگان 4هزار نسخه به بهای 65هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید