• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109553
+
-

چند راهکار تربیت فرزند

چند راهکار تربیت فرزند

  به فرزندتان نه بگویید 
زمانی که کاری برخلاف اصول و موازینی است که پذیرفته‌اید و قوانین تعیین شده توسط والدین زیر پا گذاشته می‌شود، به فرزندتان نه بگویید.البته می‌توانید درخصوص علت آن هم به‌طور منطقی به او توضیح دهید اما لازم نیست حتما قانع شود.
مثلا گفتن اینکه داشتن تلفن همراه در این سن برای شما مناسب نیست و در فعالیت‌های درسی و همینطور اوقات فراغتی که خانواده باید در کنار هم باشند، اختلال ایجاد می‌کند. یا بگویید تماشای این سریال برای سن شما مناسب نیست چون... و مثال‌های مشابه.

  بازی کردن با بچه‌ها 
یکی از راه‌های افزایش هوش؛ بازی کردن با بچه‌هاست. این یک پیشنهاد واقعا ساده است؛ ولی بسیاری از والدین با مشغولیت‌هایی که دارند به راحتی آن را فراموش می‌کنند. بازی کردن «مخصوصا بازی‌های تعاملی و دوطرفه» احساس عشق، قدردانی و نهایتا احساس ارزشمندی را در بچه‌ها بالا می‌برد. این عشق دوطرفه باعث تشویق ذهن بچه‌ها به بالا بردن مهارت‌های شناختی و سلامت مغزی می‌شود. این طرز فکر قدیمی را که بچه‌ها را رها کنید خودشان بزرگ می‌شوند را کنار بگذارید.

  مقایسه کردن خطاست 
مقایسه تولید رقابت می‌کند. هیچ‌کس نه جلو و نه عقب است، وکسی نه بالا نه پایین است.هر کسی همان است که هست. به کودکان آموزش داده می‌شود که مانند دیگری باشند. آیا کسی می‌تواند مانند دیگری باشد و آیا تاکنون کسی قادر بوده همچون دیگری باشد؟! زمانی که تعلیم و تربیت بپذیرد که هر انسانی موجودی منحصر به فرد است و با هیچ‌کس دیگر شبیه نیست، این آغاز انقلابی بزرگ خواهد بود. آنگاه ما هیچ ساختاری را بر هیچ‌کس تحمیل نخواهیم کرد، بلکه به هر کس کمک می‌کنیم تا آنچه را همچون بذری در وجود خود دارد به فعل درآورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید