• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109545
+
-

توفان ترکیه در شرق مدیترانه

توفان ترکیه در شرق مدیترانه

آنکارا، با وجود افزایش تنش‌ها با یونان در شرق مدیترانه، مانور نظامی گسترده خود در قبرس شمالی را پیش برده و از پیشرفت آن ابراز رضایت کرده است.
به گزارش الجزیره، جست و جوی نفت و گاز توسط ترکیه در آب‌هایی که یونان بر آنها ادعای مالکیت دارد، تنش‌های بین این 2عضو ناتو را به بالاترین سطح در سال‌های اخیر رسانده است. برگزاری این مانور نظامی در کشوری که تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود در این فضا، نشانه‌ای از جدی بودن عزم ترکیه برای پیشبرد اهداف خود در شرق مدیترانه است.
ترکیه این رزمایش را که نامش «توفان مدیترانه» است زیرنظر فرماندهی امنیتی ترکیه در قبرس برگزار می‌کند. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده است این مانور که تا پنجشنبه ادامه دارد، با موفقیت در حال پیگیری است. قبرس به2 کشور قبرس یونانی در جنوب و قبرس ترکیه‌ای در شمال تقسیم شده است. بخش جنوبی، یکی از اعضای اتحادیه اروپاست. تنش‌های بین یونان و ترکیه چنان بالا گرفته است که رجب طیب اردوغان، شنبه عملا یونان را به حمله نظامی تهدید کرد؛ «یونانی‌ها یا زبان سیاست یا دیپلماسی را خواهند فهمید یا در میدان تجربیات تلخی خواهند داشت.» کشورهای اروپایی با رهبری فرانسه از یونان حمایت کرده‌اند و فرانسه تهدید کرده است که تحریم‌ها علیه ترکیه، روی میز قرار دارد. جوزپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به تحریم‌ها علیه ترکیه اشاره کرده است. با این حال فرانسه هنوز نتوانسته دیگر کشورهای اتحادیه را متقاعد کند تا همچون این کشور رویکرد سختی علیه ترکیه اتخاذ کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید