• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109499
+
-

رکاب‌زدن با ماسک بلامانع است

آیا در شرایط کرونا می‌توان دوچرخه‌سواری کرد؟

رکاب‌زدن با ماسک بلامانع است

خدیجه نوروزی- روزنامه‌نگار

هم‌اکنون یکی از روش‌های مناسب برای تردد در سطح شهر، بعد از خودروی شخصی یا پیاده‌روی‌کردن، استفاده از دوچرخه است که می‌تواند برای افراد ایجاد امنیت کند، چراکه از این طریق هیچ تماسی با سطوحی که دیگران لمس کرده‌اند وجود ندارد. نشریه اشپیگل در گزارشی به مزیت‌های استفاده از دوچرخه در شرایط بحرانی کرونا اشاره کرد و نوشت: هنگامی که وزیر بهداشت[آلمان] ینس اشپان (CDU) با راهنمایی‌هایی درباره چگونگی رفتار در بحران کرونا خطاب به مردم سخن گفت، به دوچرخه‌سواری نیز اشاره کرد. او گفت: همه باید درباره «فاصله اجتماعی» فکر کنند که آیا می‌توانند قدم بزنند یا به جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، سوار دوچرخه شوند؟ به این ترتیب خطر همه‌گیری کاهش می‌یابد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی
مصطفی قانعی، رئیس کمیته عملی ستاد مقابله با کرونا و فوق‌تخصص ریه، در گفت‌وگو با همشهری در مورد دوچرخه‌سواری در بحران کرونا می‌گوید: شرایط زندگی باید متناسب با شرایط کرونا تنظیم شود. بنابراین همه افراد در وهله اول باید مراقب باشند تا دچار بیماری نشوند و از طرف دیگر اگر بیمارند تلاش کنند که منتقل نکنند. قطعا استفاده از دوچرخه‌های شخصی از دوچرخه‌های اشتراکی مطمئن‌تر است، اما اگر دوچرخه‌های اشتراکی نیز پیش از استفاده ضدعفونی شوند، ایمن خواهند بود. ولی نکته قابل توجه این است که محلول ضدعفونی‌کننده از چه کیفیت و غلظتی برخوردار است و در چه مدت زمانی اثربخش خواهد بود، زیرا برخی محلول‌ها یا بر پایه الکل نیستند و یا غلظت پایینی دارند. برخی از شهروندان نیز آنقدر میزان کمی از محلول را اسپری می‌کنند که قسمت زیادی از آن به سرعت تبخیر می‌شود. کووید-19 از دسته ویروس‌های بسیار حساس به مواد ضدعفونی‌کننده است و نسبت به غلظت پایین‌تر محلول‌ها نیز حساس است و می‌توان به‌راحتی آن را از بین برد، اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است شهروندان محلول‌های ضدعفونی‌کننده را از داروخانه‌ها یا فروشندگان معتبر تجهیزات و لوازم پزشکی خریداری کنند.

تردد از مکان‌های خلوت‌تر
«برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای زدن ماسک مشکل‌ساز نیست». قانعی با بیان این مطلب می‌گوید: ماسک مانع انتقال اکسیژن به ریه هنگام دوچرخه‌سواری نمی‌شود و فقط کمی کار تنفس را بیشتر می‌کند. البته ما ورزش در شرایط سخت تنفسی داریم که بسیاری از ورزشکاران تجربه کرده‌اند. در حالت معمولی و بدون تنفس هیچ‌کس از تنفس خود آگاه نیست، اما در زمانی که ماسک می‌زنید و ورزش می‌کنید لحظاتی از تنفستان آگاه می‌شوید. بنابراین درمجموع، کسانی که مجاز به دوچرخه‌سواری هستند در شرایط فعلی مشکلی برای انجام این ورزش یا تردد با این وسیله ندارند.  انتقال ویروس عمدتا توسط ذرات تنفسی صورت می‌گیرد. به محض اینکه فرد، صحبت، عطسه یا سرفه کند این ذرات وارد هوا می‌شوند، اما بلافاصله به زمین نمی‌افتند. بسته به رطوبت و چگالی هوا، مدتی طول می‌کشد تا این ذرات روی زمین یا سطوح بیفتند. بنابراین بهتر است دوچرخه‌سواران، به‌ویژه کسانی که هنگام دوچرخه‌سواری ماسک استفاده می‌کنند از محل‌های خلوت تردد کنند. هرچه سرعت شخص بیشتر باشد، ذرات مسافت بیشتری را در هوا قطع می‌کنند. اگر شخص راه برود، ممکن است به اندازه یک متر سطوح را قطع کند، اما هنگام دوچرخه‌سواری در همان مکان و زمان می‌تواند به اندازه 4متر برد داشته باشد. بنابراین فعالیت در محل‌های خلوت بسیار مهم است. دوچرخه‌سواری درکل یک ورزش هوازی بسیار خوبی است که برای سلامت قلب و عروق و کنترل وزن، بسیار توصیه می‌شود. حتی دیده‌شده، افرادی که برای رفت‌وآمد رکاب می‌زنند به نسبت افرادی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، از سلامتی بیشتری برخوردارند. بنابراین دوچرخه‌سواری ورزش بسیار خوبی است، به شرطی که نکات بهداشتی در آن کاملا رعایت شود. به علاوه هر فرد باید وضعیت خود را هنگام ورزش کردن ارزیابی کند و مراقب علائم خاصی مانند سبکی سر، سرگیجه، بی‌حسی یا سوزن سوزن‌شدن و تنگی نفس باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید