• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109433
+
-

کمای کرونایی گیشه‌ها

گیشه سینماهای آمریکا و اروپا در دوره پساکرونا همچنان سرد است

کمای کرونایی گیشه‌ها

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

شیوع ویروس کوویدـ19، تعطیلی 3ماهه اغلب سینماها در اروپا و آمریکا را در پی داشت که به‌دنبال این تعطیلی ناخواسته درآمد گیشه‌های سینماها در این مناطق به صفر رسید. پس از 3‌ماه از بازگشایی سالن‌های نمایش فیلم در اروپا و آمریکا به‌نظر می‌رسد تا حدی وضعیت گیشه فروش فیلم در این مناطق بهتر شده باشد؛ اگرچه بر پایه گزارش‌های سایت‌هایی نظیر دیلی‌اسکرین وضعیت گیشه در سال 2020تا حد زیادی با ایده‌آل فاصله دارد. اکران و نمایش فیلم «اعتقاد» در اروپا تا حد زیادی بر وضعیت فروش فیلم‌ها در گیشه تأثیر گذاشته است، اما با وجود پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا که بر مبنای آن ظرفیت پذیرش تماشاگر در سینماها تا 50درصد کاهش یافته و همه تماشاگران ملزم به زدن ماسک شده‌اند، همچنان آمار فروش فیلم‌ها در گیشه سینماها بسیار پایین است و به‌نظر می‌رسد تنها تا زمان کشف و ارائه واکسن کرونا، همچنان وضعیت به همین منوال ادامه یابد. در این مطلب به‌طور خلاصه وضعیت فروش بلیت در سینماهای اروپا و آمریکا پس از شیوع ویروس را بررسی کرده‌ایم.

آمریکا با 60درصد ظرفیت
در آمریکا وضعیت سینماها همچنان از وضعیت ایده‌آل و همیشگی فاصله دارد. در این کشور تاکنون تنها حدود 60درصد از سالن‌های سینماها در دوره پساکرونا بازگشایی شده‌اند. کمپانی‌های بزرگ دارنده سالن‌های سینما نظیر «ای‌ام‌سی» و«رگال» هفته گذشته سالن‌های خود را بازگشایی کرده‌اند. انتظار می‌رود اکران فیلم‌های جدیدی نظیر فیلم «اعتقاد» بتواند علاقه‌مندان به سینما را دوباره ترغیب به حضور در سالن‌های سینما کند، اما با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا در سالن‌های سینما و بیم از ابتلا به ویروس کرونا، آینده وضعیت گیشه در سینمای آمریکا همچنان مبهم است؛ البته پیش‌بینی می‌شد در روز 3سپتامبر(13شهریور) با اکران فیلم «اعتقاد» که تاکنون بیش از 53 میلیون دلار فروش داشته در سینماهای آمریکا گیشه فروش فیلم با وضعیت بهتری مواجه شود. 28 اوت(7 شهریور) فیلم «جهش‌یافته‌های جدید» در آمریکا اکران و در 2412سینمای این کشور نمایش داده شد و در مجموع 11میلیون و 200 هزار دلار فروش کرد. این فیلم ترسناک توسط کمپانی فاکس قرن بیستم ساخته شده و تمام امتیاز و حقوق پخش آن توسط دیزنی خریداری شده است. اکران فیلم‌های جدید در حالی در سینماهای آمریکا آغاز شده که همچنان سالن‌های سینما در ایالت‌های زیادی از این کشور نظیر ایالت نیویورک و ایالت کالیفرنیا در دوران پساکرونا بازگشایی نشده‌اند. روز جمعه هفته گذشته فرماندار ایالت کالیفرنیا دستورالعمل بازگشایی سینماها را برای بخش‌ها و شهرستان‌های مختلف این ایالت اعلام کرد.

وضعیت گیشه در سینمای اروپا در ماه‌های اول پساکرونا
باکس آفیس بریتانیا با درآمدی در مجموع 255.5 میلیون دلاری در 6‌ماه اول سال2020 همچنان پردرآمد‌ترین گیشه اروپا محسوب می‌شود. با وجود این درآمد سینماهای بریتانیا از گیشه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 69درصد کاهش داشته است. درواقع این کاهش هم بیشتر به‌دلیل بسته بودن سینماها طی 3ماهه اول اوج‌گیری ویروس کرونا بوده. در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن سال‌جاری و در اوج شیوع کووید - 19، تمامی سالن‌های سینما در آمریکا و اروپا تعطیل بوده‌اند.
هلند یکی از نخستین کشورهای اروپایی بود که سالن‌های سینمای خود را در دوران پساکرونا باز کرد. این کشور در تاریخ 19ژوئن(30خرداد) سال 2020سالن‌های خود را بازگشایی کرد، اما این مسئله منجر به تغییر میزان فروش بلیت در گیشه نشد؛ چراکه بسیاری از تماشاگران سینما به‌دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا در سالن‌های سینما حاضر نشدند و از طرفی محدودیت‌های دست و پاگیر پروتکل‌های این بیماری نیز سبب شد بسیاری تا مدتی از حضور در سالن‌های سینمای هلند صرف‌نظر کنند. سینماهای این کشور در 6‌ماه اول2020، تنها 63.4میلیون دلار درآمد ناشی از فروش فیلم‌ها را در گیشه کسب کرده بودند که نسبت به سال گذشته 59.3درصد کاهش درآمد را نشان می‌دهد. سالن‌های سینما در فرانسه و لهستان نیز از ابتدای‌ ماه ژوئن (خردادماه) بازگشایی شدند. فرانسه از نظر فروش در گیشه در 6‌ماه اول سال2020، مقام دوم را در میان کشورهای اروپایی کسب کرده بود.
سینماهای این کشور در این مدت توانسته بودند در مجموع 216.6میلیون دلار درآمد ناشی از فروش بلیت کسب کنند که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته 71درصد کاهش نشان می‌داد. سینماهای لهستان نیز در 6‌ماه اول سال2020 ، 56.4 میلیون دلار درآمد کسب کردند که این درآمد نسبت به 6‌ماه اول سال2019، 57.5درصد کاهش یافته بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید