• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109355
+
-

فوت وفن

تشخیص لاستیک‌ نو از انباری

کمبود و افزایش قیمت انواع لاستیک خودرو موجب احتکار و عرضه برخی لاستیک‌های بی‌کیفیت تاریخ مصرف گذشته یا مخدوش به مشتریان شده است. این شرایط موجب شده تا خرید لاستیک‌های نو و تشخیص آن از لاستیک‌های انبار شده به یکی از دغدغه‌های خودروسواران تبدیل شود، برای تشخیص لاستیک های تازه تولید شده از انباری باید به نکاتی توجه کنید.
  هنگام خرید لاستیک خودرو توجه داشته باشید که به ‌دلیل شرایط آب و هوای گرم و جاده‌های پر دست انداز،
رعایت نکردن سرعت مطمئنه، خانواده‌های پرجمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، لاستیک‌های به‌اصطلاح عمر کرده، می‌تواند باعث به خطر افتادن جان سرنشینان شوند.
  متأسفانه مشکلات تولید و تامین و نابسامانی عرضه انواع لاستیک خودروهای سبک سواری و سنگین و تجاری موجب شده است تا این روزها بازار عرضه انواع لاستیک بی‌کیفیت، تاریخ مصرف گذشته و قاچاق بیش از گذشته داغ شود.
  این لاستیک‌های بی‌کیفیت که با نام لاستیک‌های انباری شناخته می‌شوند، به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله‌های قاچاق، ‌فروش  نرفتن در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به کشور ثالث یا لاستیک‌هایی که در یک‌سری ساخت کارخانه مشکل فنی داشته و توسط تولید‌کنندگان به کشور‌های جهان‌سوم قاچاق می‌شوند، توسط فروشندگان جزء با قیمتی در حدود ۱۰ تا 20 هزار تومان کمتر از آنهایی که تازه تولید شده از عمده‌فروشان لاستیک خریداری و به مشتریان عرضه می‌شود.
  از سوی دیگر گرچه خودروسازان برای مشخص کردن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند اما متأسفانه در برخی موارد این تاریخ به‌گونه‌ای روی لاستیک‌ها درج شده که توسط مصرف‌کننده به‌راحتی قابل تشخیص نیست.
   هنگام خرید لاستیک خودرو توجه کنید که در جداره بیرونی یک عدد چهار رقمی درج شده که مشخص‌کننده زمان تولید آن است. در این عدد که براساس سال و هفته تولید مشخص می‌شود، 2رقم اول تعداد هفته و 2 رقم آخر سال تولید را نشان می‌دهد. مثلا درج عدد ۲۱۰۶ روی لاستیک به‌معنای آن است که این لاستیک در بیست و یکمین هفته سال۲۰۰۶ تولید شده و اگر این عدد سه‌رقمی باشد، به‌معنای تولید آن قبل از سال ۲۰۰۰ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید