• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109345
+
-

رشد بورس با آغاز حمایت‌های جدید

به‌دنبال آغاز حمایت‌های جدید از بازار سهام، دیروز شاخص کل بورس تهران با 10هزار واحد رشد مواجه شد، انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌های حمایتی به‌تدریج از حجم عرضه‌ها و فشار فروش در بازار سهام کاسته شود.  به‌گزارش همشهری، به‌دنبال نشست روز پنجشنبه سازمان بورس با سهامداران حقوقی بزرگ برای حمایت از بازار سرمایه از دیروز سهامداران حقوقی با توان بیشتری وارد بازار سهام شدند. با حمایت سهامداران حقوقی شاخص کل بورس تهران 10هزار واحد رشد کرد. البته حمایت سهامداران حقوقی فقط محدود به دیروز نبود.   این حمایت‌ها از سوم شهریور آغاز شده بود، اما به‌دلیل اینکه توان اجرایی سهامداران حقوقی متناسب با عمق بازار نبود، تصمیم گرفته شد تا منابع مالی بیشتری به بازار تزریق شود. به گفته رئیس سازمان بورس، سهامداران حقوقی هفته قبل تلاش کردند تا از سهام خود حمایت کنند، اما با توجه به بزرگ شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهام دار و بازارگردان است. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد سهامداران حقوقی فقط در هفته گذشته و در جریان 3 روز بیش از 2هزار میلیارد پول برای حمایت به بازار تزریق کرده‌اند. بررسی تغییر مالکیت‌ها نشان می‌دهد هفته گذشته ۲هزارو۹۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شده است. با این حال با توجه به بالا بدون میزان عرضه‌ها این حمایت‌ها چندان نتوانست مانع از نزول شاخص‌های بورس شود. از دیروز با حمایت‌های جدید منابع بیشتری به بازار تزریق شد، مضاف بر اینکه بانک مرکزی هم برای حمایت شرکت‌های تابعه بانک‌ها از بازار سرمایه چراغ سبز نشان داده است. محمود گودرزی، معاون بورس تهران در این باره گفت: دیروز سهامداران حقوقی‌ها ورود کردند و اجازه ندادند صف فروش باقی بماند و هر حجمی که در صف فروش بود را خریدند. او تصریح کرد: تلاش ما به‌عنوان بورس تهران و سازمان بورس این بود که اجازه ندهیم در نماد‌های تأثیرگذار صف فروش تشکیل شود. دیروز این اتفاق افتاد و صف فروش تشکیل نشد. با آغاز این حمایت‌ها اکنون انتظار می‌رود که ظرف روز‌های آینده از حجم عرضه سهام در بورس کاسته شود و رفته رفته تعادل به بازار سهام باز گردد. بر همین اساس یک شرکت کارگزاری با انتشار یک گزارش تحلیلی استدلال کرد رفته رفته فشار فروش سهام کمتر خواهد شد و بازار به تعادل خواهد رسید. براساس این گزارش تحلیلی سهام پالایشگاه‌ها نیاز به یک شوک مثبت همچون تخفیف خوراک و یا اعلام رسمی افزایش سرمایه ‌دارند که البته تاکنون به‌صورت جدی پیگیری نشده است، اما سهام شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی به‌خصوص شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و فلزات رنگین می‌توانند رفته‌رفته مورد توجه بازار قرار بگیرند. شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی نیز از دیگر گروه‌های مستعد بازار سهام خواهند بود. در محصولات شیمیایی نیز ظرفیت رشد در بسیاری از نمادها پس از افت اخیر وجود دارد. سهام بانک‌ها اما وابستگی زیادی به نحوه بازگشایی نماد این شرکت در بورس دارد. اگر نماد این بانک به‌نحو مطلوبی در بورس باز شود می‌تواند برای سهام بانک‌ها راهگشا باشد. درمورد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نیز باتوجه به افت سنگین قیمت سهام این شرکت‌ها به‌نظر می‌رسد فروشندگان رفته رفته از اصرار برای فروش سهام منصرف شوند.

کاهش صف‌های فروش
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به‌زودی از حجم صف‌های فروش کاسته خواهد شد، گفت: اگر حمایت‌ها انجام شود، به‌زودی شاهد کاسته شدن صف فروش سهام شاخص‌ساز و بنیادی که پس از این افت‌ها ارزنده هم هستند خواهیم بود و این هفته بازار مثبتی خواهیم داشت. حمید میرمعینی درباره آغاز بازار‌گردانی سهام از دیروز و ورود پرقدرت‌تر سهامداران حقوقی گفت: پس از نوسان‌های اخیر قیمت‌ها به اندازه‌ای افت پیدا کرده است که هم برای خریداران جذابیت خرید وجود داشته باشد و هم اینکه افراد تمایل کمتری برای فروش سهام با این قیمت‌ها را دارند و اساسا فروشندگان بازار کمتر شده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: باتوجه به دستورالعمل وزارت نفت برای کاهش نرخ خوراک پالایشگاه‌ها دیروز ازصف‌های فروش سهام شرکت‌های بنیادی جمع کاسته شد و رفته رفته بر حجم صف‌های خرید اضافه خواهد شد.

 رفع موانع
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه اما بازگشت دوباره رونق به بازار سرمایه را منوط به تغییر متغیر‌های پولی می‌داند و معتقد است: برطرف شدن مشکل بازار سهام در شرایط کنونی وابسته به بازار پول است و بهتر است، شرایط بنیادی بازار به سمتی حرکت کند که خرید سهام در این قیمت‌ها برای فعالان بازار سرمایه، صرفه اقتصادی داشته باشد. درحالی‌که اکنون شاهد واگرایی بین واقعیت‌های اقتصادی و عملکرد بازار سرمایه هستیم. امیرعلی امیرباقری تأکید کرد: افزایش قیمت ارز در بازار می‌تواند بسیاری از سهام و صنایع را دوباره ارزشمند کند، به‌گونه‌ای که بدون نیاز به حمایت حقوقی‌ها و به‌صورت خودجوش می‌توانند به روند صعودی خود بازگردند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر نرخ بازده مورد انتظار بدون ریسک است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل ورود نقدینگی به بورس و پررنگ شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد، کاهش نرخ سود بانکی بود، پیشنهاد می‌شود در چنین وضعیتی نرخ بهره بدون ریسک، مدیریت شود که در این صورت دوباره بازار سرمایه با جذابیت سرمایه‌گذاری همراه خواهد شد.
او با بیان اینکه به‌نظر نمی‌رسد حقوقی‌ها در سهامی که قیمت مطلوب در آنها وجود ندارد حجم سنگینی از سرمایه خود را درگیر کنند، گفت: تجربه نشان داده بازار سرمایه زمانی در فاز صعودی قرار گرفته که واقعیات و چشم‌انداز اقتصادی همگام با صعود باشد و صرفا دستور و دخالت به بازار سرمایه جهت نمی‌دهد.

زمان بازگشت رونق
مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان اما زاویه دید دیگری در این‌باره دارد. از نگاه او با پایان شهریور ماه و انتشار گزارش عملکرد 6ماهه شرکت‌ها، قیمت‌ها در بورس روند منطقی‌تری به‌خود خواهد گرفت. مصطفی صفاری در این‌باره گفت: به‌صورت تاریخی پس از اتمام دوره برگزاری مجامع و توزیع سود سالانه شرکت‌ها، در مرداد و شهریورماه روند قیمت‌ها در بازار سرمایه، فرایند نزولی پیدا می‌کند؛ از این‌رو وضعیت فعلی قیمت‌ها در بورس، امری طبیعی و منطبق با ذات بازار سرمایه است. او افزود: ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود با اتمام 6ماهه نخست سال و انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در شهریورماه، سهامداران به نگاه و تحلیل دقیق‌تری از وضعیت شرکت‌ها دست‌یابند و شاهد برگشت صف‌های خرید از اواسط مهرماه یا حتی زودتر از آن باشند. او تأکید کرد:   نسبت قیمت به درآمد P/E بورس ۳۰مرتبه است، اما در بازار مسکن این رقم به ۶۰مرتبه رسیده است، ازاین‌رو بازار مسکن، ارز و طلا رقیب جدی بازار سرمایه محسوب نمی‌شوند، و پول‌هایی که طی این مدت از بورس خارج‌شده به این بازارها نخواهد رفت و می‌توان گفت که پول‌ها از بورس خارج نشده است بلکه سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا در قیمت و در زمان مناسب مجددا وارد بازار شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید