• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109344
+
-

با وجود افزایش نرخ ارز رخ داد

تورم پیش‌نگر کالاهای صنعتی در مسیر کاهش

کلان
تورم پیش‌نگر کالاهای صنعتی در مسیر کاهش

 نرخ تورم تولید در بخش صنعت ایران در بهار امسال روند نزولی را تجربه کرده است؛ به‌گونه‌ای که با وجود بالا رفتن نرخ ارز، میانگین شاخص بهای تولید صنعتی از 41.8درصد در چهار فصل منتهی به زمستان سال گذشته با 18درصد کاهش به 23.8درصد در بهار امسال رسیده و نرخ تورم نقطه به نقطه تولید صنعتی کشور از 13.2درصد در بهار پارسال با افتی 5.5درصدی به 7.8درصد در بهار امسال کاهش یافته که نشان می‌دهد هزینه تولید کالاهای صنعتی در ایران رو به نزول است. با این تفاوت که نرخ تورم فصلی تولید صنعتی در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال رشدی 6.3درصدی را تجربه کرده و از 1.8درصد در زمستان پارسال به 8.1درصد در بهار امسال رسیده است.
به گزارش همشهری، روند شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در ایران از فروردین سال96از دامنه نزدیک به 10درصد خارج شد و در بهار سال98به اوج خود رسید و در چهار فصل متوالی یعنی تابستان، پاییز و زمستان سال گذشته و بهار امسال روندی کاهشی داشته است. مرکز آمار ایران در تازه‌ترین برآورد خود به این نتیجه رسیده است که در میان بخش‌های مختلف صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به رشته فعالیت‌های صنایع زغال‌سنگ و پالایشگاه‌های نفت (منفی ١,٨درصد) و صنایع محصولات شیمیایی (٢.٨درصد) و بیشترین آن به‌ترتیب مربوط به تولید ماشین‌آلات اداری و محاسباتی (38درصد)، تولید سایر وسایل حمل‌ونقل (34درصد) و تولید کاغذ و محصولات کاغذی (23درصد) به‌ثبت رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد که در بهار امسال تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار١٣٩٩ به ٨,١درصد رسید که در مقایسه با زمستان پارسال، 6.3واحد درصد افزایش داشته است. این در حالی است که نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل با کاهشی 5.5درصدی به ٧,٨درصد رسیده که کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به تولید زغال‌سنگ و پالایشگاه‌های نفت به‌میزان منفی 21.8درصد و بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه هم مربوط به تولید ماشین آلات اداری و محاسباتی با رشد 89.7درصدی بوده است. مرکز آمار ایران می‌گوید: کمترین تورم سالانه به تولید زغال‌سنگ و پالایشگاه‌های نفت به میزان 4.2درصد و بیشترین آن به تولید ماشین‌آلات اداری و محاسباتی به میزان 112درصد، انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده به میزان 69.2درصد و تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر اندکی بیش از 62درصد اختصاص داشته است.

روی دیگر نبض صنعت ایران
به گزارش همشهری، در حالی مرکز آمار ایران از روند کاهنده قیمت تولیدکننده صنعتی در ایران طی فصل بهار امسال خبر می‌دهد که براساس شاخص قدرت مدیران خرید در خرداد امسال، اکثر بنگاه‌های اقتصادی موجودی مواداولیه، میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی، میزان سفارش‌های جدید مشتریان را کمتر از مقدار آن در اردیبهشت‌ماه ارزیابی کرده‌اند. به‌گفته فعالان اقتصادی، شاخص قیمت خرید مواداولیه در حال رکوردشکنی است که دلیل اصلی آن نوسانات شدید قیمت‌ها و افزایش نرخ ارز بوده که منجر به افزایش قیمت محصولات تولید شده در ماه‌های آتی خواهد شد. نتایج نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی کشور حاکی از آن است که از نگاه فعالان اقتصادی، بیشتر از آنکه پیامدهای ناشی از کووید-19 بر اقتصاد ایران تأثیرگذار باشد، مشکلات ناشی از تحریم‌ها، سیاستگذاری‌های مقطعی (به‌خصوص سیاست‌های ارزی و ثبت سفارش‌ها)، ضعف در اجرای قوانین موجود و نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها، اثرات زیان‌بارتری را برای فعالان اقتصادی به بار آورده است. البته در خردادماه1399 شاخص مدیران خرید در  بخش صنعت نیز به 56.8واحد رسیده است که نشان می‌دهد با کمتر شدن محدودیت‌های ناشی از ویروس کووید-19 در خردادماه و ادامه فعالیت‌ها در بخش صنعت، وضعیت شاخص به روند قبل از شیوع ویروس در بهمن‌ماه برگشته است؛ اما شرایط کنونی هم به‌دلیل کمبود مواداولیه، نوسان قیمت‌ها و تقاضای ضعیف از سوی مشتریان، مستعد بازگشت به شرایط رکود است.

این خبر را به اشتراک بگذارید