• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109338
+
-

هوشمندسازی با افتتاح مرکز مانیتورینگ مدیریت پسماند

 شهرهای بزرگ جهان هوشمند شده‌اند یا در مسیر هوشمندسازی قرار گرفته‌اند، اتفاقی که در شهر تهران هم با شعار «تهران هوشمند» در دستور کار قرار دارد. داشتن شهری هوشمند از تمامی جهات زمان‌بر است، اما شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف در اندیشه فراهم کردن شهر برای هوشمند شدن است. این هوشمندسازی در مدیریت پسماند نیز ظرفیت بالایی دارد و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می‌شود. طوری که هوشمندسازی در بحث مدیریت پسماند شهرداری تهران به مرحله افتتاح مرکز مانیتورینگ رسیده است. برنامه‌های هوشمندسازی در زمینه مدیریت پسماند و اجرای طرح کاپ، سازمان مدیریت پسماند شهر تهران را بر آن داشت که مرکز مانیتورینگ مدیریت پسماند را در دستور کار قرار دهند. به گزارش همشهری، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان پسماند با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ گفت: «برای مدیریت هر چه بهتر پسماند در تهران، انجام برنامه‌های هوشمندسازی در زمینه مدیریت پسماند و در نهایت اجرای موفق طرح کاپ، از حدود ۸‌ماه گذشته موضوع راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ مدیریت پسماند را در دستور کار قرار دادیم.
 از آنجا که سازمان پسماند در حوزه‌های مختلف چون جمع‌آوری زباله، انتقال آنها به ایستگاه‌های میانی، دفع و دفن زباله به‌ویژه زباله‌های بیمارستانی و ساختمانی در سایت‌های مجزا، فعالیت کارخانه زباله‌سوز و نحوه رفت و روب شهر مسئولیت اصلی را برعهده دارد، تصمیم گرفتیم تا با راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ در ساختمان اصلی سازمان مدیریت پسماند به‌طور شبانه‌روزی تمامی موضوعات را درنظر بگیریم. ازجمله اینکه بتوانیم تعداد کارگران مستقر در نواحی، نحوه فعالیت خودروهای سازمان، چگونگی فعالیت ایستگاه‌های میانی، سایت‌های دفع و دفن زباله، وضعیت کوره‌های مجتمع زباله‌سوز و نحوه توزین پسماندها در مراکز را به‌طور آنلاین رصد کنیم.»

کلنگ‌زنی سومین کارخانه استحصال شن و ماسه
بهره‌برداری از ۵ دستگاه RVM و کلنگ‌زنی کارخانه استحصال شن و ماسه، روز دوشنبه با حضور اعضای شورای شهر، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و تعدادی از مدیران شهری به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. علیپور در این رابطه گفت: «با وجود تمامی محدودیت‌های مالی، به تازگی توانستیم ۵ دستگاه RVM (دستگاه خوددریافت پسماند خشک) را خریداری و در میادین میوه و تره‌بار دریاچه شهدای خلیج‌فارس، شهید لواسانی، سردار جنگل، صادقیه و ولنجک نصب کنیم. شهروندان نیز از همین هفته با تحویل پسماندهای خشک خود مانند شیشه و پلاستیک به این دستگاه و دریافت قبض، امکان خرید به اندازه ارزش ریالی تعیین شده در قبض را در همان بازار میوه و تره‌بار خواهند داشت.»‌ او همچنین سومین پروژه پسماندی شهرداری تهران را اجرای مراسم کلنگ‌زنی سومین کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی عنوان کرد و ادامه داد: «از آنجا که دفن این نوع پسماند آسیب‌های فراوانی به طبیعت می‌زند، تلاش می‌کنیم تا با راه‌اندازی کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی تا پایان سال، نه‌تنها از میزان نخاله‌های دفن شده بکاهیم، بلکه بتوانیم به آمار تولید روزانه ۱۱ هزار تن شن و ماسه از این نخاله‌ها دست پیدا کنیم.» درباره این موضوع، معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران جزئیات بیشتری ارائه کرد و گفت که در روزهای آینده کلنگ سومین کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در محدوده مجتمع پردازش و دفع آبعلی به زمین می‌خورد. مهدی احمد مهرابی گفت: «روزانه بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تن نخاله ساختمانی در تهران تولید می‌شود که برای کاهش دفن آنها، شهرداری تهران از سال‌های گذشته دو کارخانه هر یک به ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن را در محدوده انتهای اتوبان شهید یاسینی راه‌اندازی کرده است.» او با بیان اینکه روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار تن نخاله ساختمانی به مجتمع آبعلی منتقل می‌شود که از این میزان ۶ هزار و ۶۰۰ تن وارد کارخانه‌های بازیافت می‌شوند، ادامه داد: «۸۵ درصد از نخاله ورودی به دانه‌بندی‌های مختلف شن و ماسه تبدیل می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید