• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109333
+
-

ضربه کرونا به اقتصاد هند

کارشناسان اقتصادی معتقدند اقتصاد هند در سال۲۰۲۰ تا ۱۰درصد کوچک‌تر می‌شود

آسیا
ضربه کرونا به اقتصاد هند

 اقتصاد هند در فصل بهار سال‌جاری، یکی از سیاه‌ترین دوران خود در سال‌های اخیر را تجربه کرده و تولید ناخالص داخلی این کشور، 23.9درصد رشد منفی داشته است.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، این بدترین سقوط اقتصادی در این کشور از سال1996 به‌شمار می‌رود. همه‌گیری ویروس کرونا و سپس اجرای طرح قرنطینه سراسری در هند، دلیل اصلی این وضعیت بوده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که این می‌تواند شروع یک رکود اقتصادی باشد.
رکود زمانی شروع می‌شود که آمار 3ماهه بعدی هم نزولی باشد، چیزی که کارشناسان از حالا گفته‌اند قطعی به‌نظر می‌رسد. هند آخرین‌بار در سال1980 وارد رکود شد. این رکود، چهارمین و آخرین رکودی بود که این کشور از زمان استقلال خود تجربه کرده است. هند تاکنون بیش از 3.7میلیون مورد ابتلا به ویرس کرونا را ثبت کرده و از این لحاظ پس از آمریکا و برزیل در رتبه سوم جهان قرار گرفته است. 2هفته قبل، نزدیک به 80هزار مورد جدید ابتلا به کرونا طی 24ساعت در هند ثبت شد که بالاترین آمار ثبت روزانه در دنیا به‌شمار می‌رود.
با این حال، دولت هند در حال بازگشایی کسب‌وکار‌هاست؛ چراکه به گفته کارشناسان، قرنطینه دوباره از نظر اقتصادی غیرممکن است. قرنطینه، با وجود محاسن بهداشتی خود، معایب و پیامدهای سنگین اقتصادی دارد که آمار منتشر شده از سوی وزارت آمار هند به خوبی آن را ثابت می‌کند.
با توجه به اینکه عملا در 3‌ماه بهار به‌دلیل اجرای قرنطینه، کل کشور تعطیل بوده، آمار اخیر چندان غیرمنتظره هم نبوده است. هند که بالغ بر ۱.۳میلیارد نفر جمعیت دارد، تا همین چند سال قبل جزو چابک‌ترین اقتصاد‌های جهان بود و با نرخ رشدی بالغ بر ۸درصد در سال رکورددار رشد اقتصادی در بین اقتصاد‌های بزرگ جهان به شمار می‌رفت. اما حتی قبل از آغاز بحران کرونا، روند کاهش نرخ رشد اقتصادی هند آغاز شده بود. سال گذشته، بیکاری در این کشور به بالاترین سطح در 45سال گذشته رسید و رشد اقتصادی هم به 4.7درصد سقوط کرد که بدترین آمار در 6سال گذشته به شمار می‌رود. تولید، به‌خاطر کاهش تقاضا کاهش پیدا کرد و بانک‌ها زیر بار بدهی‌ها کمر خم کردند.
پس از این بود که کرونا شایع شد و شرایط را بدتر از قبل کرد. قرنطینه سراسری باعث شد تا بیشتر کارخانه‌ها و کسب‌کارها به‌صورت موقت تعطیل شوند و بیشتر فعالیت‌های اقتصادی عملا متوقف شدند. یک‌ماه بعد از قرنطینه، 121میلیون هندی شغل خود را از دست دادند. با این حال، بعد از آغاز دوباره فعالیت کارخانه‌ها و کسب‌و کارها در اواخر بهار، شمار زیادی به سر کار خود بازگشتند، اما همچنان آمار تعداد افراد بیکار شده بسیار بالاست. موضوع دیگر اینکه، به گفته کارشناسان هندی، اغلب مشاغل احیا شده در بخش‌های غیررسمی اقتصاد و به‌صورت عمده در بخش کشاورزی بوده است.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، همچنان به‌دنبال این است که کشورش در سال۲۰۲۴ - یعنی زمان برگزاری دور بعدی انتخابات عمومی هند که احتمالا مودی نیز در آن شرکت خواهد کرد تا شاید برای سومین دوره پیاپی نخست‌وزیر هند شود - یک اقتصاد ۵تریلیون دلاری باشد. هند در سال۲۰۱۹ با تولید ناخالص داخلی حدود ۲.۹تریلیون دلاری، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا، چین، ژاپن و آلمان بود. اما اکنون بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد هند در سال۲۰۲۰ ممکن است تا ۱۰درصد کوچک‌تر شود و درصورت تحقق این پیش‌بینی، دستیابی به هدف «اقتصاد ۵تریلیون دلاری» در افق۲۰۲۴ بسیار دشوار خواهد شد.

اعداد واقعیت اقتصاد هند را بازگو نمی‌کنند
 براساس آماری که اخیرا در هند منتشر شده، تولید ناخالص داخلی این کشور یکی از بدترین سقوط‌های تاریخ خود را در یک فصل تجربه کرده اما واقعیت، حتی از این هم بدتر است. به‌خاطر قرنطینه، جمع‌آوری آمار و ارقام به درستی صورت نگرفته و ممکن است در بررسی‌های بیشتر، این رقم حتی بدتر هم شود. با توجه به آمار تفکیک ‌شده بخش‌های مختلف، بازیابی سریع در هند فعلا غیرممکن است و تنها می‌توان امیدوار بود در آخرین 3ماهه سال، ارقام مثبت شوند. موارد ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش است و قرنطینه در بخش‌های زیادی پابرجاست. در نتیجه، تقاضا برای مصرف که 60درصد تولید ناخالص داخلی هند را تعیین می‌کند، به این زودی به وضعیت عادی باز نخواهد گشت؛ چون مردم تنها می‌توانند ضروریات زندگی خود را بخرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید