• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109309
+
-

بازگشایی پرماجرا

توضیحات رئیس‌جمهوری درباره دلیل بازگشایی مدارس موج انتقادها نسبت به برپایی حضوری کلاس‌ها را متوقف نکرد

بازگشایی پرماجرا

  منتقدان از رئیس‌جمهوری می‌خواهند بازگشایی مدارس متوقف شود، اما روحانی می‌گوید که این روش، درست‌ترین روش در شرایط فعلی است /   رئیس‌جمهوری: نظم مدارس باید شبیه نظم پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح باشد /   سخنگوی کمیسیون سلامت شورای شهر تهران خطاب به روحانی: تصور شیوع کرونا در میان دانش‌آموزان وحشتناک است، توصیه جامعه پزشکی را جدی بگیرید و بازگشایی مدارس را متوقف کنید/  رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش:  در ابلاغیه اخیر بازنگری کنید و به آموزش از راه دور توجه شود

موج انتقادها نسبت به بازگشایی مدارس و برپایی حضوری کلاس‌های درس، با گذشت یک روز از آغاز سال تحصیلی جدید، همچنان ادامه دارد. دیروز رئیس‌جمهوری، سال تحصیلی جدید را سال انضباط دقیق دانش‌آموزان نامید و در عین حال گفت که این نظم باید شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح باشد. او بازگشایی مدارس را درست‌ترین روش در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دانست. حسن روحانی پرسش مهر امسال را هم به موضوع کرونا اختصاص داد و از دانش‌آموزان خواست بگویند برای مقابله با کرونا، چگونه می‌توانند به خانواده، همکلاسی‌ها و مدرسه کمک کنند. توضیح‌های رئیس دولت دوازدهم درباره بازگشایی مدارس، اما نتوانست منتقدان را قانع کند. در ادامه انتقادهایی که در روزهای گذشته به بازگشایی مدارس شده بود، دیروز رئیس سازمان نظام پزشکی و سخنگوی کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در 2 نامه و پیام جداگانه، بار دیگر بر توقف برپایی حضوری کلاس‌های درس پافشاری کردند. آرش میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در صفحه شخصی‌ خود در توییتر خطاب به روحانی نوشت:« تصور شیوع کرونا در میان دانش‌آموزان وحشتناک است، توصیه جامعه پزشکی را جدی بگیرید و بازگشایی مدارس را متوقف کنید.» پیش از این هم، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با خطاب قرار دادن ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن حسن روحانی است، خواست تا از جان میلیون‌ها دانش‌آموز دفاع و بازگشایی مدارس را متوقف کند. حالا هم رئیس سازمان نظام پزشکی، دست به قلم شده و این بار وزیر آموزش و پرورش را خطاب قرار داده است. محمدرضا ظفرقندی، در بخشی از این نامه نوشت حضور دانش‌آموزان در مدارس با شرایط خطیر کرونا سازگاری ندارد و از او خواست تا دلیل تصمیم غیرمنتظره را اعلام کند. او ازنگرانی خانواده‌ها نوشت و گفت که یقینا این تصمیم منجر به تحمیل بیماران بیشتر بر کادر درمان می‌شود، چرا که بیشتر موارد انتقال در دوره بدون علامت بیماری اتفاق می‌افتد. تأکید رئیس سازمان نظام پزشکی بر اجرای درست دستورالعمل‌های بهداشتی است. به اعتقاد او بخشنامه ابلاغی، در بخش‌هایی غیرعلمی و ناقص است. او از وزیر آموزش و پرورش خواست در ابلاغیه اخیر بازنگری کند و به آموزش از راه دور توجه شود. حسن روحانی که دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا صحبت می‌کرد، توضیحات دیگری درباره چرایی بازگشایی مدارس داد. او گفت:
«‌آموزش و پرورش ما باید باقی بماند مشکل ما تنها یک ویروس نیست؛ مسئله سلامت است؛ سلامت جسم، روح و معنویت مردم باید سر جایش باشد. شما بگویید بچه‌ها امروز مدرسه نروند. ممکن است در راستای مبارزه با کرونا قدم مثبتی باشد ولی نسبت به سلامت آنها قدم مثبتی نیست. 7‌ماه است بچه‌ها را در خانه نگه داشته‌ایم. ماندن بچه‌ها در خانه عذاب و مشکل است.» به اعتقاد او، زمانی‌که اصول بهداشتی مثل رعایت فاصله‌ها، گروه‌بندی،
دو نوبتی شدن، الزام ماسک و شست‌و‌شوی دست‌ها رعایت می‌شود، دیگر مشکلی نیست. روحانی از صداوسیما خواست تا با دوربین به مدرسه‌ها بروند و نشان‌ دهند که امور بهداشتی رعایت می‌شود و این توضیح را داد:« تعلیم و تربیت تنها درس خواندن نیست، مهارت در مدرسه آموزش داده می‌شود.»
 تأکید بر بازگشایی مدارس در شرایطی است که براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون، 13استان در وضعیت قرمز و 15استان در وضعیت هشدار به‌سرمی‌برند. تاکنون 384هزار و 666نفر به ویروس مبتلا شده و 22هزار و 154نفر هم جانشان را از دست داده‌اند. توقف بازگشایی مدارس اما تنها مسئله‌ای نبود که در ماه‌های گذشته، موضوع نامه‌ به رئیس‌جمهوری شد. پیش از این رئیس سازمان نظام پزشکی در بیست و پنجم تیرماه، در اعتراض به‌شدت شیوع ویروس در کشور، نسبت به کمبود تخت های  آی سی یو هشدار داد و از روحانی خواست تا برخی بازگشایی‌ها تعلیق شود و توجه به سلامت در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. او قبل از آن هم در پنجم اردیبهشت، از روحانی خواست تا در بازگشایی مراکز عمومی عجله نکند، چرا که هرگونه تعجیل، منجر به گسترش و سرکشی مجدد بیماری می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید