• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109273
+
-

ازتعقیب نازی‌ها تا تربیت نیروی پلیس ایران

گزارش‌های نیویورک تایمز از ایران 1321را بخوانید

ازتعقیب نازی‌ها تا تربیت نیروی پلیس ایران

 آرش نهاوندی 

دستگیری 3 مأمور نازی در ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز در تاریخ 12ژوئیه 1942(21تیر 1321) خبر از دستگیری 3مأمور نازی در ایران داد.
به نوشته این روزنامه، در اقدامی به‌منظور پایان دادن به فعالیت‌های نیروهای متحدین (آلمان، ژاپن، ایتالیا) در ایران که باعث مختل شدن همکاری‌های دولت این کشور با سازمان جامعه ملل می‌شود، نظمیه ایران، 3نفر از مأموران نازی در این کشور را دستگیر کرد. یکی از این مأموران خود را به شکل یک روستایی ایرانی درآورده بود و در بازار شهرها به شایعه‌پراکنی علیه بریتانیا مشغول بود.

بازسازی نیروی پلیس ایران 
روزنامه نیویورک‌تایمز در تاریخ 2سپتامبر 1942 (11شهریور 1321) در خبری با عنوان «شوارتسکوف در ایران نیروی پلیس تشکیل می‌دهد»، به این مسئله اشاره کرد که رئیس پلیس سابق نیوجرسی برای محافظت از مناطق حیاتی ایران عازم این کشور می‌شود.
به نوشته این روزنامه، سرهنگ نورمن شوارتسکوف که 10سال قبل در مقام رئیس پلیس نیوجرسی، پرونده ربوده شدن و قتل نوزاد«لیندبرک» را به سرانجام رسانده بود، دیروز وارد ایران شد تا نیروهای نظمیه(پلیس) ایران را بازسازی و دوباره سازماندهی کند. سرهنگ دوم فیلیپ تی‌بون و سروان پرستون نیز شوارتسکوف را در این ماموریت همراهی خواهند کرد. سرهنگ شوارتسکوف و همراهانش به درخواست دولت ایران به این کشور آمده‌اند. سرهنگ شوارتسکوف که قرار است پلیس ایران را دوباره سازماندهی کند، یک نظامی 47ساله متولد «نیوارک»(در حومه شهر نیویورک) است. او در سال1917 از آکادمی نظامی «وست‌پوینت» فارغ‌التحصیل شد و در جریان جنگ جهانی اول در فرانسه به‌عنوان سروان(افسر) توپخانه خدمت کرد. او در سال1921 از ارتش استعفا کرد و به‌عنوان نخستین رئیس پلیس شهر نیوجرسی مشغول به‌کار شد. شوارتسکوف به‌مدت 15سال رئیس پلیس نیوجرسی بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید