• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109248
+
-

واردات کله‌پاچه قاچاق، متوقف شد

واردات کله‌پاچه قاچاق، متوقف شد

افزایش واردات گوشت قرمز و کاهش کشتار دام در سال گذشته تامین آلایش دام برای برخی کسب و کارهای مرتبط مانند صنف طباخان و دل و جگر و قلوه‌فروشان را با مشکل مواجه کرد؛ مشکلاتی که امسال با شیوع کرونا و افت شدید تقاضا ادامه دارد. با حسین رواسی- رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله‌پاچه، سیرابی و شیردان- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت کنونی صنف طباخان چگونه است؟
رشد حدود 30درصدی میزان کشتاردام نسبت به سال گذشته، موجب بهبود شرایط تامین مواداولیه مورد نیاز فعالان این صنف شده است. این بهبود شرایط تامین مواداولیه در جلوگیری از افزایش قیمت کله‌پاچه و سیرابی مؤثر بوده است چرا که اگر کشتار دام افزایش نمی‌یافت و از واردات گوشت قرمز جلوگیری نمی‌شد، کمبود آلایش مورد نیاز صنف طباخان موجب تشدید روند افزایش قیمت‌ها می‌شد. در واقع قیمت خرید کله‌پاچه برای اعضای این صنف نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته گرچه سایر هزینه‌های تولید این صنف رشد داشته است.

با این شرایط حداکثر قیمت کنونی خرده‌فروشی یک دست کامل کله‌پاچه چقدر است؟
اکنون قیمت فروش یک‌دست کامل کله‌پاچه در واحدهای صنفی حدود 150تا حداکثر 170هزار تومان است. اما فروش پایین و رشد سایر هزینه‌های جانبی تولید موجب رکود کسب و کار این صنف شده است. می‌توان گفت هزینه جانبی مانند مزد، بیمه کارگر، آب، برق، گاز، اجاره‌بها و... موجب افزایش 50هزار تومانی هزینه تولید و عرضه هر دست کله‌پاچه شده است. در واقع می‌توان گفت رشد هزینه‌های جانبی موجب افزایش 15درصدی هزینه‌های تولید این صنف نسبت به سال 98شده است.

نرخ مصوب اتحادیه برای کله‌پاچه و سیرابی چقدر است؟
از سال 96 اتحادیه اجازه تعیین و ابلاغ هیچ نرخ مصوبی را نداشته است و سازمان حمایت به ما اعلام کرد که نرخ محصولات این صنف در بازار به‌صورت رقابتی تعیین می‌شود و احتیاجی به تعیین و ابلاغ نرخ مصوب نیست. این در حالی است که تعیین نرخ رقابتی زمانی میسر است که میزان عرضه یک کالا از تقاضا بیشتر باشد وقتی میزان عرضه این اقلام به تقاضا نرسد، زمینه افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود. شیوع کرونا موجب کاهش شدید مشتریان این صنف شده است اگر کرونا شایع نشده بود با توجه به وضعیت کنونی کشتار و تامین مواداولیه این صنف با کمبود مواجه می‌شدیم اما اکنون با کاهش شدید تقاضا و وضعیت کنونی کشتار دام، کمبودی برای تامین مواداولیه نداریم.

 با توجه به تثبیت قیمت‌ها، رشد 15درصدی هزینه تولید کله‌پاچه چگونه تامین می‌شود؟
کاهش قیمت خرید کله‌پاچه برای صنف طباخان موجب شده است تا با وجود رشد 15درصدی هزینه‌های جانبی تمام‌شده تولید، صنف کله‌پاچه و سیرابی به‌دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا، قیمت‌های خود را برای حفظ مشتریان حداقلی افزایش ندهند. در واقع فعالان این صنف رشد هزینه تولید را از محل کاهش قیمت خرید کله‌پاچه و کاهش 5درصدی سود مصوب جبران کرده‌اند. این در حالی است که سود خرده‌فروشی کله‌پاچه در برخی مغازه‌ها حدود 10درصد و در برخی دیگر حداکثر حدود 14تا 15درصد است.

آیا هنوز کله‌پاچه وارداتی قاچاق می‌شود؟
در سال گذشته به‌دلیل افزایش واردات گوشت و کاهش شدید کشتار دام زنده، فعالان این صنف با کمبود شدید کله‌پاچه و سیرابی و شیردان مواجه شدند که این امر باعث شد تا با وجود ممنوعیت واردات کله‌پاچه برخی افراد به‌دلیل کمبود و قیمت بالای این محصول در بازار داخلی، نسبت به واردات قاچاق کله‌پاچه به اسم اینکه قصد صادرات به عراق را دارند و  از طریق خودروهای حامل گوشت، اقدام کنند. اما اکنون رشد کشتار دام و عرضه کله‌پاچه و سیرابی شیردان، رکود کسب و کار و تعداد مشتریان این صنف و افزایش شدید نرخ ارز موجب شده تا قاچاق کله پاچه برای وارد‌کنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید