• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 دی 1416
کد مطلب : 109236
+
-

قهرمانی در مشهد، کتک‌کاری در تهران

جشن در تبریز

3 اپیزود از داستان قهرمانی تیم فوتبال تراکتور که پیامدش دعوای بازیکنان استقلال با هواداران‌ در مهرآباد‌ و جشن در بسیاری از شهرهای آذری‌زبان بود

ورزش
جشن در تبریز

تراکتور با برتری 3 بر 2 در فینال جام‌حذفی، استقلال را شکست داد و قهرمان این رقابت‌ها شد. فینال جام‌حذفی فوتبال ایران پنجشنبه‌شب گذشته در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد و با نتیجه‌ای عجیب و پرگل همراه بود. فینال پنجشنبه با ردوبدل‌شدن 5گل، یکی از پرگل‌ترین فینال‌های تاریخ جام‌حذفی بود و از لحاظ موقعیت‌های گلزنی و زیبایی‌های فنی هم اگرچه در نیمه دوم وقت‌های زیادی تلف شد، اما در زمان‌هایی که بازی در جریان بود، مصاف زیبایی را شاهد بودیم. استقلال نیمه اول را در کمال ناباوری با شکست 3 بر صفر به رختکن رفت. در انتقاد از این عملکرد آبی‌پوشان، خیلی‌ها از تاکتیک غلط فرهاد مجیدی و یا حواشی موجود در اردوگاه آبی‌ها صحبت می‌کنند. اما نه درگیری‌های دامنه‌دار فرهاد با مدیران تیمش و نه تاکتیک‌های او در نیمه اول آنقدر مؤثر نبودند که اشتباهات فردی آبی‌ها و موقعیت‌شناسی بازیکنان تراکتور در نیمه اول. استقلال 2گل از 3گل را به‌وضوح روی اشتباه دروازه‌بانش دریافت کرد و روی گل دوم هم مغلوب نبوغ و تیزهوشی اشکان دژاگه شد. در نیمه دوم آبی‌ها به بازی برگشتند اما سوای 2 گلی که قائدی و مطهری زدند، سایر موقعیت‌ها با بدشانسی از دست رفت و بازیکنان تراکتور هم سوای دقایقی که به تلف‌کردن وقت گذشت، در سایر دقایق فداکارانه دفاع کردند.

اشکان؛ بهترینِ میدان
آمارهای فنی این بازی در سایت مرجع متریکا نشان می‌دهد استقلال موقعیت‌های گل بیشتری ایجاد کرده اما در نهایت تعداد شوت‌های در چارچوب 2تیم 4-3 و بسیار نزدیک بوده است. آبی‌ها 61درصد از زمان بازی توپ را در اختیار داشتند، 540پاس با دقت 78درصد ارسال کردند و از 12شوت آنها 4شوت در چارچوب دروازه قرار گرفت. در مقابل، تراکتوری‌ها 39درصد مالکیت توپ داشتند، 270پاس (دقیقا نصف استقلال) با دقت 74درصد دادند و از 6شوتی که زدند 3شوت در چارچوب دروازه قرار گرفت. بهترین بازیکن استقلال ارسلان مطهری بود که به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان آمد و نمره7.89 گرفت. بعد از او هم وریا غفوری با نمره7.59 و مهدی قائدی با 7.02 بهترین بازیکنان استقلال بودند. اما بهترین بازیکن میدان اشکان دژاگه بود که یک گل زد، یک پاس گل داد و به نمره7.90 رسید. جالب اینکه در اواخر بازی وقتی تراکتور به تعویض و تجدید قوا نیاز داشت، مربیان این تیم بهترین بازیکن میدان را از بازی بیرون کشیدند و مسعود شجاعی را در بازی نگه داشتند. شجاعی با نمره6.31 دومین بازیکن ضعیف تراکتور بود؛ او حتی از محمدرضا آزادی که در نیمه دوم به زمین آمد و 24دقیقه بعد دوباره تعویض شد و از بازی بیرون رفت هم عملکرد ضعیف‌تری داشت.

جشن‌های خیابانی
هواداران تراکتور که از دومین قهرمانی تیم‌شان در رقابت‌های حذفی حسابی خوشحال بودند، پنجشنبه‌شب به خیابان‌ها ریختند و در روزهای کرونایی جشنی تمام‌عیار برگزار کردند. ویدئو‌هایی که در 24‌ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد نه‌تنها در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی، بلکه در بیشتر شهر‌های آذری‌زبان مثل زنجان، ارومیه، سلماس، ماکو، میاندوآب و مشگین‌شهر و حتی در شهرهای غیرآذری‌زبان مثل تهران هم جشن‌هایی بدون رعایت فاصله اجتماعی برگزار شده است. البته این تمام ماجرا نبوده؛ چراکه استقبال پرشور از کاروان تراکتور در فرودگاه و پس از آن حضور پرتعداد هواداران در ورزشگاه بنیان‌دیزل برای رونمایی از جام، نگرانی‌ها درخصوص بالا‌رفتن آمار مبتلایان به کرونا در تبریز را افزایش داده است. جالب اینکه خود تراکتور یکی از تیم‌هایی بود که اعتقاد داشت مسابقات فوتبال به‌دلیل کرونا باید تعطیل شود!

جنجال در نیمه‌شب
درگیری بازیکنان استقلال با هواداران این تیم در فرودگاه مهرآباد ازجمله اتفاقات عجیب بعد از فینال بود. حوالی ساعت 2بامداد استقلالی‌ها به فرودگاه تهران رسیدند؛ درست زمانی که چند هوادار عصبانی انتظار بازیکنان این تیم را می‌کشیدند. بعضی از بازیکنان که خبر داشتند هواداران برای اعتراض به فرودگاه می‌آیند، از مجیدی خواستند با آنها روبه‌رو نشود اما فرهاد مدعی می‌شود اگر چند‌هزار نفر هم باشند، مشکلی بابت رویارویی با آنها ندارد. به گفته خبرنگار ورزشی همشهری که از نزدیک شاهد ماجرا بوده، پس از این داستان حدود 7 یا 8نفر از بازیکنان دور مجیدی حلقه می‌زنند و همراه او وارد سالن خروجی می‌شوند تا او با هواداران روبه‌رو نشود؛ هوادارانی که بیشتر به عملکرد مجیدی و حسینی اعتراض داشتند و در بین آنها چهره آشنایی دیده نمی‌شد، نه در تمرینات کسی آنها را دیده بود، نه روی سکوها. در این میان بحث‌ بین بازیکنان و هواداران به درگیری فیزیکی کشیده می‌شود و فرشید اسماعیلی و علی کریمی با هواداران درگیر می‌شوند. در ادامه محمد دانشگر، سیاوش یزدانی و میلاد زکی‌پور هم به کمک آنها می‌روند تا جنجالی بزرگ به پا شود. اینطور که گفته می‌شود، این درگیری‌ها تا پارکینگ هم ادامه داشته اما در نهایت با واسطه‌شدن رانندگان تاکسی، بازیکنان و هواداران تقریبا پس از یک‌ساعت آتش‌بس اعلام می‌کنند. مسافرانی که در پارکینگ بودند به‌خصوص زنان، از این اتفاق وحشت کرده بودند. ویدئوهای این درگیری در همان نیمه‌شب به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و صبح روز بعد با واکنش استقلالی‌ها در رسانه‌های رسمی همراه بود. باشگاه استقلال با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه نوشت: «بامداد روز جمعه و پس از بازگشت تیم فوتبال استقلال به تهران، برخی افراد مجهول‌الهویه با حضور در مقابل خروجی فرودگاه مهرآباد اقدام به هتاکی، فحاشی و حمله به بازیکنان و اعضای کادر فنی استقلال کردند که در نهایت واکنش مجموعه تیم استقلال را به همراه داشت. باشگاه استقلال به این وسیله ضمن ابراز تأسف بابت اتفاق رخ داده و محکوم‌کردن رفتار آن عده قلیل، اعلام می‌کند در این ماجرا از منافع و حقوق مجموعه این تیم حمایت می‌کند.» بعضی‌ها در این اتفاق خود باشگاه را مقصر می‌دانند؛ اینکه برای بازگشت تیم برنامه‌ریزی نکرده بودند. بازیکنان بدون اسکورت از فرودگاه خارج شدند. باشگاه برای بازگشت آنها اتوبوسی درنظر نگرفته بود و آنها با تاکسی یا با ماشین شخصی از فرودگاه خارج شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید