• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 دی 1416
کد مطلب : 109230
+
-

تغییر تاکتیک انتخاباتی بایدن مقابل ترامپ

انتخابات آمریکا
تغییر تاکتیک انتخاباتی بایدن مقابل ترامپ

شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین در شمال غرب آمریکا شاهد روزهایی تاریخی است؛ روزهایی که شاید بر سرنوشت یکی از حساس‌ترین رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تأثیرگذار باشد. پس از آنکه قتل جاکوب بلاک، مرد سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس، با شلیک 7گلوله در مقابل چشمان فرزندانش، موجی از آشوب و درگیری را در این شهر به راه انداخت، حالا کنوشا به صحنه قدرت‌نمایی ترامپ و بایدن مقابل یکدیگر تبدیل شده است. به این ترتیب پنجشنبه هفته گذشته و تنها 2روز پس از سفر پر حاشیه ترامپ به کنوشا، جو بایدن، رقیب دمکرات او نیز وارد این شهر شد. جالب آنکه بایدن در این سفر، برخلاف ترامپ که از مقر نیروهای پلیس و همچنین اماکن تجاری آسیب‌دیده توسط معترضان بازدید کرده بود به خانه جاکوب بلاک رفته و با خانواده وی ابراز همدردی کرد.

اهمیت این رخداد علاوه بر تقابل نمادین در برنامه‌های تبلیغاتی 2نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تغییر تاکتیک بایدن با خروج از قرنطینه و گرم‌تر شدن تنور رقابت‌های انتخاباتی بر می‌گردد. بایدن 77ساله پیش از این در روز دوشنبه هفته گذشته نخستین سفر رسمی خود با هواپیما را به شهر پیتسبرگ در ایالت بااهمیت پنسیلوانیا انجام داد و باز هم برای نخستین بار در همین هفته، نشستی خبری را با تعداد محدودی از خبرنگاران آمریکایی برگزار کرد. این در حالی است که سفرهای انتخاباتی ترامپ عملا از 2ماه قبل با برنامه‌ای نسبتا فشرده آغاز شده است. او همواره بایدن را فاقد نشاط و سرزندگی لازم برای رهبری آمریکا دانسته و عدم‌فعالیت‌های تبلیغاتی جدی توسط او را نیز به همین مسئله ربط می‌دهد. اگرچه بایدن در پاسخ به ادعای ترامپ از التزام و احترام خود به توصیه‌های پزشکان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا سخن گفته است.
ترامپ در سال2016 موفق شد به پیروزی شکننده و البته غافلگیرکننده‌ای در ایالت ویسکانسین دست یابد (47.2درصد مقابل 46.5درصد)، آن هم درحالی‌که ستاد کلینتون از برگزاری کمپین انتخاباتی در این شهر خودداری کرده بود. حالا اما به‌نظر می‌رسد نگاه دمکرات‌ها به این ایالت و اهمیت آن در انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه به کلی تغییر کرده است.

دعوت جنجالی ترامپ و نگرانی از تقلب
دعوت ترامپ از هوادارانش برای استفاده از هر 2 روش پستی و حضوری به‌منظور شرکت در انتخابات، جنجالی تازه در فضای سیاسی آمریکا به پا کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته از حامیان خود در کارولینای شمالی خواست علاوه بر ارسال رأی پستی، به‌صورت حضوری هم در مراکز رأی‌گیری انتخابات شرکت کرده تا مطمئن شوند «رای با ارزش آنها، گم نشده، دور انداخته نشده و بلایی بر سر آن نیامده است!» ترامپ تأکید کرد: با این کار می‌توان اعتبار و کارآمدی نظام رای‌گیری پستی را سنجید، چرا که اگر رأی شما از طریق پستی محاسبه شده باشد دیگر در مراکز رای‌گیری، رأی جدیدی از شما پذیرفته نخواهد شد.
اظهارات ترامپ به فاصله کوتاهی با پاسخ تند کمیته انتخابات در کارولینای شمالی روبه‌رو شد. کارین برینسون بیل، مدیر این کمیته هشدار داد: رأی دادن دوباره یا چندباره در انتخابات جرم محسوب می‌شود و هرکس چنین اقدامی کند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. برنی سندرز، سناتور برجسته دمکرات و رقیب پیشین ترامپ نیز در واکنش به این مسئله گفت: ترامپ باور حقیقی به دمکراسی نداشته و قادر به رویارویی با احتمال شکست خود در انتخابات نیست. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته (از جمله نظرسنجی روزنامه گاردین)، بخشی از شهروندان آمریکایی نسبت به عدم‌پذیرش شکست در انتخابات از سوی ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند.

فشارهای جدید بر سیاست خارجی ترامپ
روز گذشته 11سناتور دمکرات آمریکا در نامه‌ای رسما از رئیس‌جمهور این کشور خواستند روسیه را به‌دلیل تلاش برای دخالت در انتخابات کشورشان تحریم کند. در این نامه آمده: مجلس سنا ابزارهای مناسب و بازدارنده‌ای برای تحریم روسیه و هر کشور دیگری که قصد مداخله در انتخابات آمریکا را داشته باشد طراحی کرده است. بر این اساس دولت باید با ارسال پیامی مستقیم برای ولادیمیر پوتین، جدیت و قاطعیت آمریکا در پاسخ به این کشور درصورت تلاش برای مداخله در انتخابات ماه نوامبر را اعلام کند.
پس از پیروزی ترامپ در انتخابات سال2016، پرونده دخالت کشورهای خارجی در انتخابات و مخصوصا روسیه به یکی از جنجالی‌ترین تنش‌های سیاسی در این کشور تبدیل شد. اگرچه تحقیقات دادستان ویژه آمریکا، رابرت مولر در این پرونده عملا به نتیجه روشنی نرسید، اما همچنان سایه اتهام ارتباط با روس‌ها بر سر دونالد ترامپ سنگینی می‌کند. تمام اینها در حالی است که ترامپ هدف از طرح این اتهامات را تخریب سیاست خارجی دولت خود و برهم‌زدن مناسبات میان آمریکا و روسیه بر می‌شمارد.

ممنوعیت تبلیغات فیسبوکی پیش از انتخابات
مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک روز پنجشنبه با انتشار پیامی در صفحه خود نوشت: در سایه دودستگی شدید مردم ما و احتمال طولانی شدن اعلام نتایج نهایی انتخابات، من نسبت به وقوع ناآرامی‌های مدنی در کشور به‌شدت نگرانم. این انتخابات یک انتخابات عادی نخواهد بود و همه ما برای مراقبت از دمکراسی خود مسئول هستیم. وی بر این اساس اعلام کرد هرگونه تبلیغات انتخاباتی از یک هفته قبل از رای‌گیری در شبکه اجتماعی فیسبوک ممنوع می‌شود. فیسبوک طی ماه‌های گذشته ازسوی بسیاری از فعالین شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به‌دلیل انفعال در برابر مواضع غیراخلاقی و خشونت‌پرور ترامپ، در معرض انتقادات شدیدی قرار داشته است. این در حالی است که فضای غالب بر رسانه‌های آمریکا از عملکرد شبکه اجتماعی توییتر مقابل ترامپ رضایت دارد. این شبکه تا‌کنون بارها تحت عناوین مختلفی ازجمله ترویج خشونت و یا انتشار محتوای غیرقانونی، نمایش پست‌های رئیس‌جمهور آمریکا را محدود کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید