• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 15 شهریور 1399
کد مطلب : 109219
+
-

روایت همشهری از فعالیت‌های متراکم ظریف در روزهایی که شایعه استعفای او منتشر شده است

چراغ روشن تلاش در شب‌های شایعه

سفر به لبنان، میزبانی از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگوهای تلفنی با وزیران خارجه فرانسه افغانستان و پاکستان از برنامه‌های ظریف در روزهایی بوده که مخالفانش گفته‌اند در آن روزها استعفا داده بود

چراغ روشن تلاش در شب‌های شایعه

خبر استعفای ظریف در ۳سال اخیر ۳‌بار منتشر شده است، ۲مرتبه ظریف تا پای کناره‌گیری هم پیش رفت که در واپسین مرتبه اگرچه در جلسات هیأت دولت شرکت نمی‌کرد اما به‌طور عادی به رتق و فتق امور وزارتخانه مشغول بوده است.  محمدجواد ظریف، وزیر خارجه معمولا در جلسه هیأت دولت در کنار وزیر اطلاعات می‌نشست اما از روز ۲۲مرداد به بعد تصاویری که از جلسات هیأت دولت به بیرون مخابره شد اثری از ظریف نبود.
تصاویر آخرین جلسه هیأت دولت در روز ۲۲مرداد نشان می‌دهد که ظریف در آن جلسه دقایقی صحبت کرده اما اینکه در جلسه چه شنیده و چه گذشته که باعث شده از آن پس در ۴جلسه دیگر پیاپی حتی در جلسه هیأت دولت در حضور ویدئوکنفرانسی رهبر انقلاب هم شرکت نکند همان ابهامی است که باعث شده شائبه استعفای سه‌باره او در محافل منتشر شود.
با این حال زمانی که خبرنگاران از علت غیبت وزیر خارجه در جلسات هیأت دولت از سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه سؤال کردند، او به گفتن این جمله بسنده کرد که ظریف به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است؛ عبارتی که چند روز بعد با ادبیاتی دیگر از طرف خود وزیر خارجه هم تکرار شد.
او درباره غیبت در نشست‌های هیأت دولت اظهار داشت: در شرایطی که رژیم ترامپ و صهیونیست‌ها تمامی تلاش خود را برای فشار اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده‌اند، بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به‌صورت شبانه‌روزی تمام وقت خود را برای ناکام‌کردن این تلاش‌ها اختصاص داده‌ایم و از هیچ اقدامی برای سربلندی کشور و برافراشته‌ماندن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان کوتاهی نکرده‌ایم، بلکه با دیپلماسی فعال و مبتکرانه حتی در شورای امنیت ملل متحد این پرچم مقدس را همچون خاری در چشمان آمریکا و اذنابش نشانده‌ایم.
وی در این اظهارنظر که بدون توضیح درباره علت غیبتش به‌طور ضمنی تکذیب استعفایش بود، ادامه داد: در این راه سخت اما پرافتخار اگرچه ابزار مناسب و متناسب نیاز است اما هیچ وقفه و کم‌کاری نخواهیم داشت و برای تامین منافع ملی از هر کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

جنگ توییتری در روزهای استعفا؟ 
ظریف از ۲۲مرداد که آخرین‌بار در جلسه هیأت دولت مشاهده شد البته بیکار ننشسته و علاوه بر انتشار ۲۲توییت در توییتر در نشست‌های مختلفی حضور داشته است؛ ازجمله نشست با مدیران رسانه‌ها، حضور در یک برنامه تلویزیونی، شرکت در تودیع و معارفه سخنگوی وزارت خارجه. رایزنی‌های دیپلماتیک هم در این مدت برقرار بوده؛ از سفر به لبنان بحران‌زده تا میزبانی از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگوی تلفنی با همتایان افغانستانی، فرانسوی، فلسطینی و آخرین آن هم تماس تلفنی با همتای پاکستانی بود که ازقضا در اوج اخبار مربوط به استعفای او انجام شد. ظریف روز دوشنبه هم قرار است در تهران میزبان وزیر خارجه سوئیس باشد، سفری که از ابعاد مختلف حائز اهمیت است؛ در درجه نخست سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران و اصلی‌ترین کانال دیپلماتیک برای نقل و انتقال پیام بین تهران و واشنگتن به‌شمار می‌رود که در ۶ماه اخیر در ۲پرونده مهم تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نقش‌آفرینی داشته است.

وزیر خارجه سوئیس در راه تهران
ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس در آستانه سفر به تهران با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا رایزنی کرده. در این رابطه مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پمپئو از کاسیس به‌خاطر نقش مداوم سازنده به‌عنوان حافظ منافع‌مان در ایران و کمک به محافظت و بازگردانی شهروندان آمریکایی که به‌گونه‌ای نادرست در ایران زندانی شده‌اند، تشکر کرد. علاوه بر این، طبق پیامی که وزیر امور خارجه سوئیس در صفحه توییترش منتشر کرده است، آنها همچنین درباره کانال تبادل کالاهای بشردوستانه به ایران نیز صحبت کرده‌اند. سوئیس در ماه‌های اخیر در تلاش بود با راه‌اندازی یک کانال مالی برای نقل و انتقال دارو به ایران فعالیت کند؛ تحرکی که در یک مرحله با سروصدای زیاد از طرف سوئیسی‌ها به ارسال چند کارتن داروی ضد‌سرطان انجامید. ظریف پیش از این یک‌بار در اسفند۹۷ به‌علت بی‌اطلاعی از سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران استعفا داده بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در آن زمان استعفای وزیر را نپذیرفت اما در مرتبه دوم در مرداد سال گذشته ظریف آمادگی برای استعفای خود را نه به رئیس‌جمهور بلکه به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد، علت هم پخش یک سریال به نام گاندو بود. در آن زمان سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه گفته بود: ظریف در این نامه از تخریبی که علیه او و وزارت خارجه ایران صورت گرفته شکایت کرده است و اعلام کرده که اگر آنچه در این سریال از وزارت خارجه و شخص وزیر ترسیم شده، درست است، پس باقی‌ماندن او در سمت وزیر خارجه از نظر شرعی جایز نخواهد بود اما رهبری در پاسخ به این نامه تأکید کردند که مطلقا راضی نیستند اهانتی به وزیر خارجه ایران صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید