• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 شهریور 1399
کد مطلب : 109216
+
-

آغاز حمایت پرقدرت از بورس، از امروز

به‌گفته رئیس سازمان بورس فرایند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار از امروز در بورس آغاز می‌شود همزمان رئیس‌کل بانک مرکزی هم برای انجام عملیات، به بازارسازی توسط شرکت‌های تابعه بانک‌ها چراغ سبز نشان داد

به‌دنبال چند هفته نزول در بازار سهام، رئیس سازمان بورس از آغاز فرایند جدید بازارگردانی از امروز در بورس برای بازگشت رونق خبر داد؛ همزمان رئیس‌کل بانک مرکزی هم به شرکت‌های تابعه بانک‌ها برای انجام عملیات بازارسازی در بورس چراغ سبز نشان داد. انتظار می‌رود با این 2تصمیم که مشخص است از حمایت‌های دولت نیز برخودار است یک حمایت پرقدرت از بازار سهام از امروز آغاز شود.
به‌گزارش همشهری، روند نزولی بازارسهام که از 20مرداد آغاز شده و منجر به نگرانی سهامداران و بازتاب‌های رسانه‌ای مختلف شده است، فشار اجتماعی زیادی را به دولت و مقامات بازار سرمایه وارد کرده است. بر همین اساس از 10روز پیش نشست‌های مختلفی برای حمایت از بازار سهام تشکیل شد و تاکنون چندین مقررات مهم برای حمایت از بازار سهام تصویب شده است. با این حال در تازه‌ترین رویداد در نشست ویژه‌ای که پنجشنبه هفته قبل رئیس سازمان بورس با سهامداران حقوقی بزرگ برگزار کرد تصمیم گرفته شدتا عملیات بازارگردانی سهام با یک فرایند جدید و با قدرت زیادتری، از امروز شنبه در بورس آغاز شود.البته این عملیات بازارسازی عملا از روز دوشنبه سوم شهریور در بازارسهام آغاز شده بود و در همان روز نخست دست‌کم 10هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط سهامداران حقوقی بزرگ به بازار تزریق شده بود. اما آنطور که رئیس سازمان بورس گفته است به‌دلیل بزرگ شدن بازار، برای بازگشت رونق به بورس، به حمایت‌های بیشتری نیاز بود. بر همین اساس در نشستی که روز پنجشنبه با سهامداران بزرگ حقوقی برگزار شده، قرار است فرایند جدید بازارسازی با هدف جلوگیری از نزول و رونق بازار سرمایه با ابعاد گسترده تری دنبال شود. این موضوع به‌ویژه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، که بدانیم بانک مرکزی نیز در رویدادی کمتر تجربه شده، به شرکت‌های تابعه برای انجام عملیات بازارسازی در بازار سرمایه چراغ سبز نشان داده است، موضوعی که بانک مرکزی همواره حساسیت خاصی نسبت به آن داشته و عمدتا تلاش کرده است هر نوع منابع مالی اصلی و فرعی مرتبط با بانک‌ها، کمتر درگیر معاملات سهام شود. دیروز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در همین رابطه در اینستاگرام خود نوشت: شایسته است، مالکان عمده سهام اعم از نهادهای دولتی، عمومی غیردولتی، بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که طی چند ‌ماه اخیر به‌دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند، با رعایت ضوابط قانونی، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات، اقدام کنند. این گفته‌ها نشان می‌دهد که حمایت جدید از بازار سرمایه از جنس دیگری است و احتمالا از پشتوانه دولت هم برخودار است که بانک مرکزی را به‌سمت حمایت از بازارسازی در بازار سرمایه از طریق شرکت‌های تابعه بانک‌ها سوق داده است.

آماده‌باش به بازارگردان‌ها از امروز
آنطور که رئیس سازمان بورس از نشست ویژه روز پنجشنبه با سهامداران حقوقی خبر داده، قرار است عملیات بازارگردانی سهام برای بازگشت رونق به بورس در ابعاد وسیع‌تر و فرایند جدیدتری آغاز شود.
حسن قالیباف‌اصل در این‌باره گفت: تصمیمات مهمی برای بهبود وضعیت بازار گرفته شد. مقرر شد فرایند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعا نتایج مثبت این تصمیم به‌سرعت در بازار مشاهده می‌شود. وی گفت: مقررات مربوط به بازارگردانی در بازار سرمایه از پیش تدوین شده و از روز شنبه بازارگردان‌ها فعال خواهند شد تا نوسانات کمتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم. این تصمیم از شنبه تأثیر خود را بر متعادل شدن بازار خواهد گذاشت و در بلندمدت نیز به‌نفع بازار سرمایه است. او افزود: همچنین مقرر شد شرایطی فراهم شود تا قرارداد بازارگردانی ناشران و صندوق‌های بزرگ منعقد شود تا در شرایط نامتوازن از بازار حمایت بیشتری شود.

حقوقی‌ها از بازار حمایت کردند
رئیس سازمان بورس، در پاسخ به این پرسش که هفته قبل سهام‌داران حقوقی تا چه میزان از بازار سهام حمایت کردند گفت: حقوقی‌ها در این مدت تلاش کردند تا از سهام خود حمایت کنند اما باتوجه به بزرگ شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهام‌دار و بازارگردان است، ازهمین‌رو باید صندوق‌های بازارگردان تقویت شوند. همچنین صندوق توسعه بازار هفته گذشته نقش خود را درخصوص نقدشوندگی ایفا کرد.
قالیباف‌اصل همچنین با تأکید بر عملکرد منطقی سهام‌داران عمده در افت‌وخیزهای بازار افزود: بازارگردان‌ها عامل ایجاد تعادل در بازار هستند و با عرضه و تقاضای منطقی ضریب نقدشوندگی بازار سرمایه را افزایش می‌دهند. به‌گفته او، این شائبه که گفته می‌شود دولت دیگر از بورس حمایت نمی‌کند، صحت ندارد و حمایت‌ها از بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید