• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 شهریور 1399
کد مطلب : 109207
+
-

عجله انتخاباتی ترامپ برای واکسن

رئیس‌جمهوری آمریکا با سیاسی کردن یک مسئله علمی، نهادهای مختلف این کشور را برای عرضه واکسن قبل از انتخابات تحت فشار قرار داده است


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است که از واکسن کوویدـ۱۹ به‌عنوان برگ برنده سیاسی برای خودش استفاده کند و به همین‌ دلیل بخش‌های مختلف را برای عرضه واکسن قبل از انتخابات تحت فشار قرار داده است.
منتقدان ترامپ هدف از این کار را کسب امتیاز در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری‌ ماه نوامبر عنوان می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها در آمریکا از مقام‌های بهداشتی ایالتی خواسته تا برای توزیع محدود واکسن کرونا ظرف کمتر از 2‌ماه آماده باشند.
با توجه به زمانبندی احتمالی آغاز توزیع واکسن، که می‌تواند در آبان‌ماه و2روز قبل از انتخابات آمریکا باشد، نگرانی‌هایی درباره احتمال فشار سیاسی برای تسریع نهایی شدن واکسن مطرح شده است. آمریکا از سازمان بهداشت جهانی خارج شده و به‌تازگی اعلام شد این کشور در برنامه جهانی برای واکسیناسیون کرونا مشارکت نمی‌کند.
دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی حزب جمهوریخواه وعده داده بود آمریکا تا پیش از پایان سال میلادی جاری یا شاید حتی زودتر به واکسن دست یابد و نشان داده مسئله علمی واکسن حالا بیشتر از هر زمان دیگری سیاسی شده است.
دکتر «استفان هان» یکی از مدیران سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید که این آژانس می‌تواند مجوز استفاده اضطراری از واکسن کووید-19را پیش از پایان فاز سوم آزمایش بالینی بدهد. هان در گفت‌وگو با فایننشال تایمز می‌گوید: این کاملا به سازنده واکسن بستگی دارد که برای دریافت مجوز یا تأییدیه اقدام کند و درصورت ارسال درخواست ما آمادگی داوری آن را داریم. اگر آنها پیش از پایان فاز سوم آزمایش‌های بالینی درخواست دریافت تأییدیه داشته باشند ما تصمیم می‌گیریم تا نسبت به مناسب بودن یا نبودن واکسن به آن مجوز بدهیم. 2واکسن کووید-19ساخت شرکت‌های Moderna و Pfizer/BioNTech آمریکایی در حال سپری کردن فاز سوم آزمایش انسانی هستند. سازندگان واکسن‌ها در حال آزمایش واکسن روی 30هزار داوطلب هستند تا بتوانند بی‌خطر و مؤثر بودن آن را در محافظت از افراد تشخیص بدهند.
مدیرعامل Pfizer به‌تازگی درباره فشارها برای سریع کردن روند عرضه واکسن هشدار داده است. او اعلام کرده این شرکت به هیچ عنوان واکسنی که مطمئن نشود ایمن هست را عرضه نخواهد کرد. اوایل این‌ماه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت نسبت به تأیید واکسن کرونا در حوالی روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاخوش‌بین است.
پزشکان اما نگران این هستند که پیش از روز انتخابات، ترامپ به سازمان غذا و دارو برای تأیید واکسن کرونا فشار بیاورد. دکتر «فرانسیس کالینز» در این‌باره گفت: ما نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد. او می‌گوید: اگر هان براساس شواهد ضعیف واکسن را تأیید کند باید به افراد زیادی پاسخگو باشد. دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتوی ملی آلرژی‌ها و بیماری‌های عفونی و عضوی از گروه ویژه ویروس کرونا در کاخ سفید نیز گفت که تأیید زودهنگام واکسن کرونا از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا مطمئنا سروصدای زیادی به پا خواهد کرد. او افزود: به جز علم، واکسن را نباید بر هیچ مبنای دیگری تأیید یا رد کرد.
کایتلین ریورز، اپیدمی‌شناس دانشگاه معتبر جانز هاپکینز در بالتیمور می‌گوید: هر واکسنی باید از 3پیش‌شرط «مطمئن، مؤثر و قابل اعتماد» بودن برخوردار باشد.
او می‌گوید: ‌این غم‌انگیز خواهد بود که سیاستمداران با انگیزه‌های سیاسی مسئله‌ای را به خطر بیندازند که می‌تواند بازگشت به زندگی طبیعی را برای شهروندان ناممکن کند.
تام فریدن، مدیر پیشین مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، هم هشدار داده است که در مسیر تولید واکسن انتخاب راه‌های میانبر برای کوتاه کردن زمان دستیابی به آن مجاز نیست و این روند باید شفاف و دقیق باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید