• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 15 شهریور 1399
کد مطلب : 109166
+
-

سقوط در 3هفته

دردهای زخم کهنه

روانکاوی معاصر
سقوط در 3هفته


جمال رهنمایی 
روز سوم شهریور سال1320 نیروهای متفقین از شمال و جنوب به ایران حمله کردند و طی چند روز در تهران به هم رسیدند و کشور به‌طور کامل برای چندمین بار توسط بیگانگان اشغال شد.
ارتش نوپای رضاشاه که در منطقه، ارتش خوبی به شمار می‌رفت و در ظاهر استانداردهای ارتش مدرن را داشت، در مقابل نیروهای شوروی و انگلیس چند روز بیشتر دوام نیاورد و آسیب‌های جدی دید. هیأت حاکمه کشور نیز به سرعت در تامین نیاز مردم با مشکلات جدی مواجه شد.
«استقلال» از مفاهیم دامنه‌ای است که به داشتن توانایی، اراده و حق تصمیم اشاره دارد و جزو ارزش‌های فردی و اجتماعی محسوب می‌شود. استقلال یک توانایی روانی است که با استفاده از ابزارهای فیزیکی ما را به خواسته‌های خود نزدیک می‌کند. هر چه این توانایی روانی بیشتر باشد انتخاب و استفاده از ابزارهای فیزیکی بهتر و کارآمدتر خواهد شد.
مفهوم «استقلال روانی » در روانشناسی بدان معناست که فرد بتواند برای اتخاذ تصمیم‌های خود به روان خویش مراجعه و بر اساس معیارها و توان خود گزینه‌ای را انتخاب کند و با درایت به مسیر خود ادامه دهد و نتایح حاصله را نیز بپذیرد و برای آن آمادگی داشته باشد.
اگر فردی به این استقلال روانی نرسد، مدام در حال راضی کردن دیگران است و آهسته آهسته خودش و رضایتش را فراموش می‌کند. پس از مدتی، نارضایتی او از خودش، او را دچار پرخاشگری نسبت به‌خود و دیگران می‌کند. اگر این روند اصلاح نشود، فرد به مرور «اعتماد به نفس» و «عزت نفس» خود را از دست داده و دچار حس خودکم‌بینی و بی‌ارزشی می‌شود. از سوی دیگر حس عدم‌همکاری و زخم خوردن از دیگران او را دچار انزوا، تنهایی و دوری از معاشرت با دیگران خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید