• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109143
+
-

رونمایی‌ازچهره متفاوت ونیز

فیلم «خورشید» اثر مجید مجیدی برای کسب شیر طلای ونیز رقابت می‌کند

رونمایی‌ازچهره متفاوت ونیز

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

مراسم افتتاحیه هفتاد وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، شب گذشته با نمایش فیلم «رشته‌ها» اثر «دانیله لوکتی» محصول ایتالیا در کاخ جشنواره ونیز برگزار شد. این دوره با توجه به تعطیلی اغلب جشنواره‌های جهانی، اهمیت خاصی از لحاظ نوع برگزاری همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیدا کرده است. در این دوره از جشنواره ونیز، تعداد فیلم‌های ارسالی به این فستیوال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته و تنها 50عنوان فیلم برای این دوره جشنواره انتخاب شده‌اند. «کیت بلانشت» رئیس هیأت‌داوران بخش رقابتی این دوره از جشنواره ونیز است و «مت دیلون» بازیگر مشهور آمریکایی نیز دیگر چهره شناخته‌شده هیأت‌داوران بخش رقابتی است. حضور سینماگران زن در بخش رقابتی این دوره از جشنواره ونیز پررنگ‌تر از قبل شده است. 8فیلم از  فیلم‌های شرکت‌کننده در این بخش را فیلمسازان زن کارگردانی کرده‌اند. جشنواره فیلم ونیز پس از لغو برگزاری جشنواره کن به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، نخستین جشنواره معتبر سینمایی سال است که در سال 2020 و در دوره شیوع کووید – 19برگزار می‌شود. تمدید چارچوب زمانی اعمال محدودیت‌های همگانی در ایتالیا، بسیاری از دست‌اندرکاران سینمای جهان و گردانندگان بازار بین‌المللی فیلم را از شرکت در هفتادوهفتمین دوره جشنواره ونیز منصرف کرده است.

3فیلم ایرانی در ونیز هفتادوهفتم
در این دوره از جشنواره که از 2تا 12سپتامبر(12تا22 شهریور) برگزار می‌شود، مجید مجیدی با فیلم «خورشید» در بخش رقابتی(موسترای) جشنواره ونیز حضور دارد و از بخت برنده شدن جایزه «شیر طلایی ونیز» برخوردار است. این فیلم به‌عنوان بهترین فیلم سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزیده شده است. مجیدی در این فیلم نگاهی دارد به زندگی کودکان کار. در این فیلم درواقع به تلاش‌های قهرمانان نوجوانی پرداخته شده که با تلاش‌های خود سعی دارند از زندگی سرشار از محرومیت به خوشبختی برسند. 2فیلم دیگر ایرانی به نام «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی نیز در نهمین دوره بخش افق‌های هفتادوهفتمین دوره جشنواره ونیز به نمایش درخواهند آمد. این دو فیلم از سینمای ایران ازجمله 15اثر سینمایی هستند که در این دوره از جشنواره ونیز به‌صورت آنلاین نمایش داده خواهند شد. فیلم «جنایت بی‌دقت» درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلم‌ها درباره آنها حرف می‌زنند و با شروع ماجراها بر پرده سینما، داستانشان و قصه فیلم با هم یکی می‌شود. فیلم «دشت خاموش» به داستان مردی تنها می‌پردازد که به‌عنوان پیشکار در یک کوره آجرپزی کار می‌کند.

فیلم‌های بخش رقابتی
در  بخش رقابتی جشنواره ونیز آثاری از سینمای آمریکا، ژاپن، لهستان، فرانسه، مکزیک، جمهوری‌آذربایجان، ایتالیا و...  برای دریافت شیر طلایی با یکدیگر رقابت دارند؛ در کنار «خورشید» از ایران،فیلم‌های «در میان مردن» به کارگردانی هیلال بایداروف از آذربایجان و آمریکا، «عشایر» اثر کلوئه زائو از آمریکا، «کجا می‌روی آیدا؟» ساخته جاسمیلا زبانیک از بوسنی و هرزگوین، «و فردا تمام جهان» اثر جولیا فون‌هاینز از آلمان و فرانسه، «حواری» ساخته چایتانیا تامانه از هند، «دیگر هرگز برف نخواهد بارید» اثر مائوُگوژاتا شوموفسکا و میشل انگلارت از لهستان و آلمان، «شب» ساخته جیان فرانکو روسی از ایتالیا، فرانسه و آلمان، «پدر ما» ساخته کلودیو نوسه از ایتالیا، «خانم مارکس» اثر سوزانا نیچیارللی از ایتالیا و بلژیک، «تکه‌های یک زن» اثر کورنل موندروکسو از کانادا و مجارستان، «رفقای عزیز!» ساخته آندری کونچالوفسکی از روسیه، «لیلا در حیفا» ساخته آموس گیتای از رژیم صهیونیستی و فرانسه، «فرمان جدید» اثر میشل فرانکو از مکزیک و فرانسه، «دنیایی که می‌آید» اثر مونا فستولد از آمریکا، «خواهران ماکالوسو» ساخته اما دانته از ایتالیا، «همسر جاسوس» اثر کیوشی کوروساوا از ژاپن، برای دریافت جایزه شیرطلایی ونیز کاندیدا هستند.

چهره‌ای متفاوت با حضور مدیران جشنواره‌های اروپایی
اجباری بودن پوشیدن ماسک، نمایش فیلم‌ها با رعایت فاصله اجتماعی و وجود اسکنرهای سنجش دما به هفتادوهفتمین جشنواره ونیز چهره‌ای کاملا متفاوت نسبت به گذشته داده است. از دیگر ویژگی‌های جشنواره این دوره نیز حمایت نمادین مدیران جشنواره‌های سینمایی معتبر از فستیوال ونیز 2020 و دیگر جشنواره‌های سینمایی است که در دوران شیوع کرونا برگزار می‌شود. به گزارش ددلاین، 8کارگردان هنری جشنواره‌های سینمایی اصلی اروپایی؛ آلبرتو باربرا(جشنواره فیلم ونیز)، کارلو کریستین(برلیناله)، تیری فرمو(جشنواره فیلم کن)، لیلی هینستین(فستیوال لوکارنو)، وانجا کالوجریچ (جشنواره فیلم روتردام)، کارل اوچ (کارلووی واری)، خوسه لوئیس ربودینوس (جشنواره سن سباستین) و تریسیا توتل (جشنواره فیلم لندن) در مراسم افتتاحیه جشنواره ونیز حضور یافتند. این 8 مدیر هنری همچنین در مراسم افتتاحیه روی سن رفتند و بیانیه‌ای مشترک را درباره ارزش بنیادی سینما و نقش و اهمیت جشنواره‌ها در حمایت و ارتقای صنعت سینما در سراسر دنیا و به‌ویژه قاره اروپا قرائت کردند.

تدابیر ویژه کرونایی برای هفتادوهفتمین جشنواره
به گزارش فوربز، همه ورودی‌های این جشنواره با اسکنرهای سنجش دما مجهز شده‌اند. براساس دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی این جشنواره، هر فردی که دمای بدنش بیش از 37.5درجه سانتی‌گراد باشد از ورود به محوطه مجلل برگزاری هفتادوهفتمین دوره جشنواره ونیز منع خواهد شد. همچنین اسکنرهای سنجش  دمای بدن در تمامی سالن‌های نمایش فیلم محل برگزاری جشنواره نصب شده‌اند. از سویی دیگر تمام ورودی‌ها، سالن‌های نمایش، و مناطق محل ملاقات، به ژل‌های ضد‌عفونی‌کننده مجهز شده‌اند. پوشیدن ماسک در تمام دوره برگزاری جشنواره اجباری است؛ ازجمله در تمام مدت نمایش فیلم در سالن سینما یا فضای آزاد، تعداد صندلی‌ها در سالن‌های نمایش کاهش یافته و میان هر تماشاگر یک صندلی خالی خواهد بود. برای نخستین‌بار حضور عموم در مراسم فرش قرمز نیز ممنوع خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید